جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بازداشت پویان خوشحال، خبرنگار روزنامه ابتکار هنگام خروج از کشور

0
1146

بازداشت پویان خوشحال .jpgپویان خوشحال خبرنگار روزنامه ابتکار شب گذشته در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، بازداشت شد. این خبرنگار به علت انتشار گزارشی با عنوان “بیماری ‌در کمین زائران بی‌ملاحظه” در خصوص “آسیب‌های بهداشتی در انتظار مسافران شهر کربلا” در شبکه‌های اجتماعی مورد حمله و اتهام قرار گرفته بود و به گفته دادستان تهران پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعبات بازپرسی این دادسرا ارجاع شده بود.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از میزان، “پویان خوشحال” خبرنگار روزنامه‌ ابتکار که تحت تعقیب قضایی گرفته بود شب گذشته در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، بازداشت شد. طبق این گزارش، ۲۹ مهر ماه روزنامه ابتکار در گزارشی که با عنوان “بیماری در کمین زائران بی‌ملاحظه” که با نام “پویان خوشحال” منتشر شد، از آسیب‌های بهداشتی که در ایام اربعین در کمین زائران شهر کربلا است سخن گفت؛ در بخشی از این گزارش این خبرنگار به جای استفاده از عبارت “شهادت امام حسین” از عبارت “درگذشت امام حسین” استفاده کرده بود. عباس جعفری دولت  آبادی, دادستان عمومی و انقلاب تهران روز چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ گفته بود, “فردی که در یکی از روزنامه‌های کثیر الانتشار فعالیت رسانه‌ای می‌کرد و مطالب متعدد توهین آمیز علیه امام سوم شیعیان منتشر کرده تحت تعقیب قرار گرفته است”.

جعفری دولت‌آبادی همچنین گفته بود که “پرونده جهت رسیدگی به یکی از شعبات بازپرسی این دادسرا ارجاع شده است”.

روزنامه کیهان نیز در این خصوص مدعی شد “روز دوشنبه در روزنامه ابتکار گزارشی منتشر شد که pouyan-khoshhal-1-300x191.jpgدر بخشی از این گزارش خبرنگار این روزنامه به جای استفاده از عبارت «شهادت امام حسین» از عبارت «درگذشت امام حسین» استفاده کرده بود”.

سرکوب آزادی بیان و ایجاد محدودیتهای گسترده بر علیه رسانه ها و افزایش فشار بر روزنامه نگاران و فعالان فضای مجازی و شبکه های اجتماعی از جمله موارد نقض حقوق بشر است که گزارشگران ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران نیز بارها در گزارشات خود بر آنها تاکید داشته اند.

همچنین در پیمان نامه های بین المللی از جمله در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر, بر حق آزادی بیان برای افراد تاکید شده است ولی حکومت جمهوری اسلامی به به دفعات اقدام به سرکوب گسترده روزنامه نگاران و فعالان فضای مجازی نموده است.

لازم به ذکر است پیش‌ از این نیز امیرحسین (میرمحمدحسین) میراسماعیلی خبرنگار روزنامه جهان صنعت، در پی انتشار توئیتی که در آن گفته بود “امام رضا به آب انگور و چیپس و ماست علاقه داشته” بازداشت و توسط شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران به ۱۰ حبس، دو سال محرومیت از فعالیت در رسانه‌ها و فضای مجازی، دو سال ممنوعیت خروج از کشور و جزای نقدی محکوم شد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading