پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

بازداشت دو فعال ترک(آذربایجانی)در شهر تبریز توسط نیروهای امنیتی

0
657

بازداشت و بیخبریدو فعال ترک(آذربایجانی) به نامهای “ابوالفضل فکوری” و “رحمان قاسمی”در شهر تبریز امروز سه شنبه ۸ آبان ماه از سوی نیروهای امنیتی و بصورت جداگانه بازداشت شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، دو فعال تُرک آذربایجانی به نامهای “ابوالفضل فکوری” و “رحمان قاسمی” روز گذشته ۶ آبان‌ماه ۹۷ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل گردیدند. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “ابوالفضل فکوری از تبریز روز گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد”. لازم به توضیح است که این شهروند به دلایل نامعلومی بازداشت گردیده و هنوز از دلایل بازداشت و محل نگهداری وی افراد اطلاعی در دست نیست وتلاش حقوق بشر در ایران برای کسب اطلاع بیشتر همچنان ادامه دارد. این منبع مطلع همچنین گفت, رحمان قاسمی ساکن ارومیه پیش‌تر نیز در تاریخ ۱۴ شهریور ۹۷ به پلیس امنیت ارومیه احضار و مورد باجویی قرار گرفته بود. آقای قاسمی در تجمعات مراسم قلعه بابک در ۱۶ تیرماه سال جاری نیز توسط نیروهای امنیتی بازداشت و در بیستم همان ماه آزاد شده بود. بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران تُرک‌زبان هستند و اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان تُرک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است. 

با توجه به اسناد بین المللی از جمله ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر هیچ انسانی نباید به دلیل نژادی مورد رفتار یتبعیض آمیز قرار بگیرد ولی حاکمیت فعال در ایران ضمن سرکوب گسترده اقوام گوناگون در ایران با روشهای خشونت آمیز در جهت سلطه افکنی بر آنها قدم برمیدارد و حقوق شهروندی آنها را در بسیاری از موارد نقض, , و یا حتی میتوان گفت از حقوق شهروندی محروم نگاه میدارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading