جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بازداشت ۲ شهروند پیرو آئین یارسان در شهرستان صحنه

0
441

حقوق بشر در ایران – امروز چهارشنبه ۳ خرداد ماه ۱۴۰۲، ماموران امنیتی در شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه، سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری، را بازداشت کردند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کُردپا، روز سه‌شنبه ۲خردادماه۱۴۰۲، سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری، دو فعال مدنی و از پیروان آئین یارسان (اهل حق)، در شهرستان صحنه از توابع استان کرمانشاه توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

براساس این گزارش، ماموران امنیتی هنگام بازداشت سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری، منازل این افراد را تفتیش و برخی لوازم شخصی از قبیل گوشی های تلفن همراه این افراد را توقیف کردند. 

از سوی دیگر، ماموران با یورش به منزل این شهروندان از طریق بالا رفتن را دیوار خانه این ۲ شهروند یارسانی با استفاده از قوه قهریه و رفتار خشونت آمیز این افراد را بازداشت کردند. 

تا لحظه انتشار این خبر، از دلیل بازداشت و اتهامات مطروحه علیه این شهروندان، اطلاعی حاصل نشده است.

لازم به اشاره است، سید فریبرز شاه ابراهیمی و سید فرهاد ذالنوری، پیشتر هم در تاریخ ۲۷ آبان ماه ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات سراسری، در جریان برگزاری مراسم بیست و یکمین سالگرد خلیل عالینژاد، از بزرگان آئین یارسان، توسط نیروهای امنیتی، بازداشت و پس از انتقال به بازداشتگاه و طی مراحل بازجویی و تفهیم اتهام، چندی بعد با قید وثیقه آزاد شده بودند. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است. 

ارعاب و تهدید بر اقلیتهای مذهبی و اعمال فشارهای امنیتی و قضایی بر آنها به سبب باورهای مذهبی آنها ناقض ماده ۲، ۱۸ و ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هافعال مدنیسرکوب پیروان سایر ادیان در ایرانپیروان آئین یارسان در ایرانبازجویی کردنشهرستان صحنه استان کرمانشاهسیدفریبرزشاه ابراهیمیافلتیهای مذهبیفعالان مدنیدستگیری شهروندانپیروان آیین یارسانبازجوئی کردنجلسه بازجوییفریبرزشاه ابراهیمیشهروندان اهل حقپیروان سایر ادیان در ایرانمجمع مشورتی یارسانشهرستان صحنهپیروان آیین یارسان در ایرانسید فرهادذالنوریجامعه اهل حقحقوق بشر در ایرانحقوق متهمپیروان آئین یارسانفریبرز شاه ابراهیمیپیروان آئین یاریسیدفرهاد ذالنورییارسانیان در ایرانپیروان سایر ادیاناهل حقصحنهسید فرهاد ذالنوریسیدفرهادذالنوریاستان کرمانشاهیارسانپیروان آیین یارسان در جمهوری اسلامیجامعه یارسانیسید فریبرز شاه ابراهیمیفرهاد ذالنوریحقوق بشردستگیریشهروندان یارسانیبازداشت بازجوییپیروان اهل حق در ایرانسیدفریبرز شاه ابراهیمیفرهادذالنوریبازداشتتفهیم اتهامسرکوب پیروان آئین یارسان در ایرانبازداشت بازجوئیسید فریبرزشاه ابراهیمیپیروان آیین یاری در ایران

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading