جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بازداشت ۲ فعال کارگری در ارتباط با اعتراضات کارگران پروژه ای پارس جنوبی

0
331

حقوق بشر در ایران – امروز پنجشنبه ۴خرداد ماه ۱۴۰۲، ماموران اطلاعات سپاه پاسداران در منطقه پارس جنوبی ۲ فعال کارگری را بازداشت کردند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از رجانیوز، طی روزهای اخیر، دو فعال کارگری و از کارگران شاغل در واحدهای صنعتی منطقه اقتصادی پارس جنوبی، توسط ماموران اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند. 

براساس این گزارش، بازداشت هر ۲ نفر این فعالان کارگری در خصوص اعتراضات صنفی کارگران پروژه ای که اخیرا برگزار شده بود تحت عنوان اتهامی (لیدری اعتصابات) صورت گرفته است. 

در بخش دیگری از این گزارش، همچنین اعلام شده:”پیشتر هم (لیدر اصلی اعتصابات حوزه انرژی) که از سال ۱۳۹۹ هدایت کننده این (اغتشاشات) بود دستگیر شده است.”

ابراهیم عرب‌زاده، مدیرکل دفتر امنیتی انتظامی استانداری بوشهر در  تشریح این خبر ادعا کرد:”این دو لیدر دستگیرشده در اعتصابات اخیر کارگران پارس جنوبی نقش داشته‌اند و از طریق فضای حقیقی و مجازی فعالیت می‌کردند و غیربومی هستند.” 

لازم به اشاره است، در تاریخ ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، اکبر پورات،‌ معاون سیاسی امنیتی استاندار بوشهر از بازداشت ۸ تن از فعالان کارگری شاغل در واحدهای پتروشیمی، نفت و گاز پارس جنوبی تحت عنوان اتهامی (لیدری اصلی اعتصابات در پارس جنوبی) خبر داده بود. 

شورای عالی کار و دستمزد، میزان افزایش حقوق و دستمزد کارگران را برای سال ۱۴۰۲، فقط ۲۸ درصد افزایش داد و این در حالی است که مطالبه کارگران افزایش ۷۹درصدی حقوق آنها است و در صورت تحقق افزایش این مورد مشکلات اقتصادی کارگران حل خواهد شد. 

فقر و محرومیت از تامین اجتماعی کارگران در حالی رو به گسترش است که در ماده ۲۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر،‌ بر حق افراد در برخورداری از تامین اجتماعی مناسب به لحاظ؛ خوراک، مسکن، پوشاک و برخورداری از خدمات حمایتی اجتماعی در مواقع بیکاری، بیماری، نقص اعضا، بیوگی، پیری یا در تمام موارد دیگر تاکید شده است.

همچنین در اهداف سند ۲۰۳۰ یونسکو، به حق افراد در برخورداری از محیط زندگی سالم و استاندارد، متناسب با مقام انسانی آنها تاکید شده است اما در ایران پس از مخالفت علی خامنه ای با اجرای سند برای استاندارد سازی زندگی اجتماعی شهروندان اجرای آن به کلی از دستور کار خارج شد. 

ممانعت از انجام فعالیتهای صنفی، ناقض ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد ۲۱ و ۲۲ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.

احضار، بازداشت و پرونده سازی بر علیه فعالان صنفی در حالی صورت می‌گیرد که مطالبات آنها صنفی و برای دستیابی به حقوق شهروندیشان در راستای اصل ۲۷ قانون اساسی ایران است. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است. 

برچسب هااطلاعات سپاهجامعه کارگریمطالبات کارگران در ایرانمطالبت کارگران در ایرانمعوقات مالی کارگران در ایرانکارگران پروژه ای گازتجمعات اعتراضی کارگران پروژه ایکارگران گازکارگران در ایرانبازداشت کارگرانمعوقات مزدی کارگران در ایراناحضار و بازداشت کارگرانکارگران صنعت پتروشیمی در ایرانکارگران پروژه ای پتروشیمیوضعیت کارگران در ایرانکارگران صنعت گازکارگرانسرکوب کارگرانمطالبات مزدی کارگران در ایرانامنیت شغلی کارگران در ایرانامنیت شغلی برای کارگران در ایرانصنایع پتروشیمیوضعیت اقتصادی کارگران در ایراناطلاعات سداهسپاه پاسدارانمطابلات کارگران در ایرانبازداشت کارگران ایرانکارگران صنعت نفتکارگران پروژه ای در ایرانابراهیم عرب‌زادهبازجویی از کارگرانکارگرفعالان کارگریاستانداری بوشهرمنطقه اقتصادی پارس جنوبیفعالیتهای کارگریمطالبات صنفی کارگران پروژه ایمدیرکل دفتر امنیتی انتظامی استانداری بوشهرلیدری اعتصاباتمعیشت کارگران در ایرانپتروشیمی عسلویهنقض حقوق شهروندی کارگران در ایرانمطالبات مدنی کارگران در ایرانمطالبات معوقه کارگران در ایرانکارگران پروژه ای نفت و گازمدیرکل دفتر امنیتی انتظامی استاندار بوشهرفعال کارگریمطالبات شهروندی کارگران در ایرانصنعت پتروشیمی در ایرانکارگران پروژه ایاعتراضات کارگران پروژه ایاستانداری استان بوشهربازداشتپارس جنوبیکارگران پتروشیمیفعالیتهای کارگران در ایرانایمنی کارگران در ایرانکارگران پروژه ای نفتصنایع پتروشیمی در ایراناعتصاب کارگران پروژه ای

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading