جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بازدید نمایندگان بین‌المللی از زندان اوین و جلوگیری از دیدار زندانیان سیاسی و امنیتی با آنها

3
754

bazdid-evin-765x510.jpgروز جاری، پیش از آغاز بازدید شماری از سفرای سازمان ملل متحد و مقامات کشورهای اروپایی از زندان اوین، مسئولین این زندان اقدام به خارج کردن زندانیان سیاسی و امنیتی از بندهای مورد بازدید کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، صبح امروز چهارشنبه ۱۴ تیرماه ۱۳۹۶، ۴۵ تن از سفرای کشورهای اروپایی از جمله ایتالیا، اسپانیا و فرانسه و همچنین مسئولین حقوق بین‌الملل سازمان ملل متحد با همراهی مسئولین ستاد زندان‌های کشور از زندان اوین بازدید کردند. رسانه‌های داخلی نوشته‌اند که کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی، در این بازدید برای سفرا از «حقوق زندانیان» و «وضعیت مناسب بهداشت و سلامت» در زندان اوین حرف زده است. غریب‌آبادی اظهار کرده که «در جمهوری اسلامی ایران مجازات‌ها هدف تنبیهی و تحقیری نداشته بلکه با هدف بازدارندگی و پیشگیری انجام می‌شود و زندانبانان در زندان‌های ایران با زندانیان رفتار انسانی و دوستانه دارند.»

اظهارات این مقام جمهوری اسلامی در حالی صورت گرفته است که مسئولین بند چهار زندان اوین پیش‌ از این بازدید کارن وفاداری، پرفسور احمدرضا جلالی و علی کبریت ساز توکلی، زندانیان دو تابعیتی را از این بند خارج و به بندهای دو-الف و ۲۰۹ زندان اوین انتقال دادند.

رضا ملک، امین افشار نادری و هادی عسگری، زندانیان سیاسی-عقیدتی، نیز از بند چهار اوین به دادسرا منتقل شدند و از ارتباط و مکالمه با سفرای سازمان ملل متحد بازماندند.

این زندانیان سیاسی-عقیدتی و امنیتی ساعت یک بعدازظهر روز جاری به بند چهار زندان بازگردانده شدند.

گفتنی است که تعدادی از زندانیان شناخته‌شده با اتهامات مالی، از جمله فیروز ریخته‌گران، برادران روز چنگ و حسین هدایتی به اندرزگاه شش منتقل و از ارتباطشان با بازدیدکنندگان جلوگیری شده است.

زندان اوین که در منطقهٔ سعادت‌آباد تهران قرار دارد، یکی از معروف‌ترین زندان‌های ایران است. پس از اعتراض‌های گسترده در سال ۱۳۷۸ و ۱۳۸۸ بسیاری از منتقدین و مخالفان جمهوری اسلامی به این زندان منتقل شدند و همچنان تعداد کثیری از مخالفان محروم از حقوق اولیه زندانیان در این زندان به‌سر می‌برند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading