چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

با اتمام مرخصی عبدالفتاح سلطانی, وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر به زندان اوین بازگشت

0
733

عبدالفتاح سلطانی .jpgعبدالفتاح سلطانی, وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که از زمان فوت نابهنگام فرزند ایشان “هما سلطانی” در مرخصی بسر میبرد امروز به زندان اوین بازگشت.

به گزارش حقوق بشر در ایران, عبدالفتاح سلطانی وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر  که از تاریخ ۱۳ مرداد ماه سالجاری به دلیل فوت ناگهانی دختر ایشان “هما سلطانی” که در تاریخ ۱۲ مرداد ماه سالجاری بر اثر ایست قلبی در گذشت، به مرخصی اعزام شده بود, امروز یکشنبه با اتمام مرخصی به زندان اوین بازگشت. لازم به ذکر است که “هما سلطانی” دختر «معصومه دهقان»، آموزگار و «عبدالفتاح سلطانی»، وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر دربند، در سن ۲۷ سالگی بر اثر ایست قلبی درگذشت و با مرخصی این وکیل دادگستری محبوس در زندان اوین، روز شنبه ۱۳ مرداد ۹۷ در حالی موافقت شده بود، که پیش از این بارها با مرخصی وی مخالفت شده بود. ولی موافقت با مرخصی این فعال حقوق بشر در بند در زمانی صورت گرفت که ایشان به جهت مراسم عزا و در غم فرزند از دست رفته اش به سوگ نشست.   لازم به ذکر است پرونده عبدالفتاح سلطانی از چند ماه پیش با دو محور آزادی مشروط و اعطای مرخصی در ایام ماه رمضان، جهت تصمیم‌گیری در اختیار دادستانی تهران قرار گرفت؛ کانون وکلا در دفتر هیأت نظارت و بازرسی حفظ حقوق شهروندی دادگستری تهران  موضوع را پیگیری کردند، سرانجام با نظر مثبت این هیأت و متعاقباً ارجاع نامه از سوی رییس دادگستری استان تهران، تصمیم در مورد این پرونده به دادستان تهران سپرده شد. عبدالفتاح سلطانی از وکلای حقوق بشر ایران، شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ بازداشت شد. وی به دلیل گرفتن جایزه حقوق بشر نورنبرگ آلمان، مصاحبه با رسانه‌ها درباره پرونده موکلانش و مشارکت در تاسیس کانون مدافعان حقوق بشر به ۱۸ سال زندان و ۲۰ سال محرومیت از وکالت محکوم شد. این حکم در دادگاه تجدید نظر این حکم به ۱۳سال کاهش یافت و بااعمال قانون تجمیع جرائم و اعمال ماده ۱۳۴ حکم سیزده سال حبس تعزیری عبدالفتاح سلطانی به ده سال تغییر کرد. همچنین محرومیت وی از وکالت نیز به دو سال کاهش یافت.

حکم سیزده سال حبس تعزیری این وکیل در بند و عضو موسس کانون مدافعان حقوق بشر در حالی کاهش یافت که طبق ماده ۵۸ بیش از یک سوم حکم خود را گذرانده است و هم اکنون به صورت غیرقانونی در زندان نگهداری می‌شود.

چندی پیش نیز وکیل اقای سلطانی تقاضای آزادی مشروط برای این مدافع حقوق بشر در بند را به دادستانی داده یود که با مخالفت دادستانی با تقاضای ازادی مشروط ایشان مخالفت به عمل آمد. 

عبدالفتاح سلطانی، از بیماری قلبی، کم‌خونی، نوسان فشار خون و بیماری حاد کولیت عصبی رنج می‌برد، بارها به دلیل بیماری به بهداری زندان منتقل شده‌است. وی اولین‌بار ۲۷ دی‌ماه ۱۳۹۴ و آخرین‌بار دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ به مرخصی آمد. او طی مدت هفت سال حبس خود از کمترین میزان مرخصی برخوردار بوده است، به‌طوری که توانست، تنها چهار بار، موافقت مقام‌های قضایی را برای درخواست مرخصی خود جلب کند و بارها با درخواست مرخصی او به دلایل گوناگون مخالفت شده‌است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading