چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

برگزاری دستکم ۳ تجمع اعتراضی

0
643

روز گذشته، جمعی از حق آبه داران و کشاورزان ورزنه در استان ‎اصفهان، جمعی از کارگران راه‌آهن دورود – خرم‌آباد و جمعی از مشتریان سایپا سیتروئن مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تهران در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، روز گذشته, دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷، جمعی از حق‌آبه داران و کشاورزان ورزنه در استان ‎اصفهان در اعتراض به عدم دریافت حق آبه خود، اقدام به برگزاری تجمع کردند. حسنعلی مبینی‌نژاد، نماینده اصفهان در مورد اعتراض امروز کشاورزان ورزنه در سطح شهر گفت: “تعدادی از کشاورزان منطقه ظهر روز دوشنبه ۱۷دی ماه به نشانه اعتراض برای حق آبه‌شان در سطح شهر ورزنه راهپیمایی کردند”. وی با بیان اینکه مدتی است که کشاورزان مناطق شرق کشور به نشانه اعتراض برای مشکل حق‌آبه در سطح شهر تجمع می‌کنند، افزود: “نه تنها تاکنون هیچ اقدامی برای رسیدگی به مشکل این کشاورزان از سوی دولت صورت نگرفته است که در مناطق اژیر، زیار، خوراسگان و اصفهان نیز کشاورزان دست به اعتراض زدند”. مبینی‌نژاد ادامه داد: “متاسفانه دولت تاکنون کاری در این خصوص انجام نداده و زاینده‌رود همچنان خشک است و مردمی که تنها درآمدشان کشاورزی است مجبورند اعتراض کنند.حرف این مردم کاملا منطقی است چرا که از دوره حکومت صفویه در این استانداری دارای حقابه بوده‌اند”. وی با اشاره به انتقال آب استان اصفهان به استان‌های همجوار گفت: “تونل اول کوهرنگ در استان چهارمحال و بختیاری با هزینه مردم شرق استان اصفهان ساخته شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است و چشمه زیمه که در آن منطقه وجود دارد جزو زمین‌های کشاورزان اصفهانی بوده است”.

نماینده اصفهان در شورای عالی استان‌ها عنوان کرد: “حرف کشاورزان با توجه به کمبود آبی که به وجود آمده،این است که آب باید درست مدیریت شود که بتوانند از این آب بهره ببرند ولی متاسفانه اصلا حق این کشاورزان در نظر گرفته نشده و خواسته‌‌شان که تقسیم عادلانه آب است رعایت نشده است”.

کشاورزان معترض طی روز جاری نیز با سر دادن شعارهایی مانند “این‌ همه بی‌عدالتی هرگز ندیده ملتی”، “روحانی دروغگو زاینده‌رود ما کو”، “حتی اگر بمیریم، حق‌آبه را می‌گیریم”، “کشاورز می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد” و با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی که بر روی آن شعارهایی ازجمله «‌ما ستمدیدگان ورزنه خواستار حق‌آبه قانونی خود هستیم» و «حق و عدالت مُرد» نوشته شده بود، خواهان رسیدگی مسئولین به مطالبات خود شدند.
این کشاورزان طی هفته‌های اخیر چندین بار متوالی در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه دست به تجمع اعتراضی زدند.

بحران آب در ایران یکی از مسائل عمده محیط زیستی در کشور محسوب می‌شود و تا به امروز بارها به تنش و درگیری انجامیده است.

پیش‌تر در تاریخ ۳ آذرماه نیز کشاورزان معترض اصفهانی برای بیست و پنجمین بار طی کمتر از یکسال، خط لوله انتقال آب رودخانه زاینده‌رود به یزد را تخریب کردند.

خشکسالی و پروژه‌های مختلف آب از شهرهای مختلف ایران، سال‌هاست که درگیری‌ها و اعتراض‌هایی را در مناطق مختلف کشور ایجاد کرده است. عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور گفته که اگر خشکسالی ادامه پیدا کند پنج سال دیگر «چهره» ایران «از همه نظر تغییر خواهد کرد» و همچنین کشور در ۱۰ سال آینده «با فاجعه‌ای بزرگ مواجه می‌شود».

تجمع کارگران راه آهن دورود – خرم‌آباد مقابل استانداری
به گزارش حقوق بشر در ایران ایسنا، روز دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷، جمعی از کارگران راه‌آهن دورود – خرم‌آباد در اعتراض به عدم پرداخت مطالبات و حقوق چندین ماه، نبود بیمه و …، تجمع کردند.

این کارگران خواستار پیگیری مطالبات و رفع مشکلاتشان از سوی مسئولان شدند.

در این خصوص سیامک کیانی، مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مدعی شد: “از مجموع مطالبات آنها، دو ماه حقوق به کارگران پرداخت شده و حق‌وحقوق چندین ماهه ندارند”.

وی ادامه داد: “اگر کسی در راه‌آهن مشغول کار باشد قطعا قرارداد داشته و تحت پوشش بیمه نیز هست، چنانچه مواردی وجود داشته باشد جای تاسف دارد”.

کیانی مدعی شد: “انتظار بر این نیست کسی کار کند و بیمه‌ای نداشته باشند مگر اینکه با او تسویه شده باشد”.

این مسئول با اشاره به اینکه برخی از این کارگران برحسب شرایط کاری ممکن است امروز باشند و چند ماه دیگر نباشند، بیان کرد: “مجموعه استانداری استان در جریان راه‌آهن هستند، مشکلاتی وجود داشت و چنانچه شرایط اعتباری این پروژه حل شود شرایط کاری بهتری به وجود خواهد آمد”.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان مدعی شد: “قول می‌دهم مشکلات این کارگران را پیگیری و آنها را رفع کنم”.

مدیر حوزه طرح‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در استان گفت: “در حال حاضر به علت شرایط مالی کار افت پیدا کرده است، نسبت به سال‌های گذشته که کار طوری بود که بیش از ۱۰۰۰ نفر در کارگاه کار می‌کردند، الان اگر این تعداد افراد بخواهند کار کنند کارکردی ندارند”.

تجمع مشتریان سایپا سیتروئن در تهران
به گزارش حقوق بشر در ایران ، روز دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷، جمعی از مشتریان سایپا سیتروئن در اعتراض به گرانی قیمت‌های اعلام شده و تأخیر در صدور دعوت نامه‌ها، مقابل وزارت صنعت، معدن و تجارت تهران، اقدام به برگزاری تجمع کردند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading