جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

برگزاری دست کم ۸ تجمع اعتراضی طی روز گذشته

0
733

طی روز گذشته و امروز، حدود ۸۰ کارگر شاغل در شرکت کاوش در قزوین، جمعی از کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز، جمعی از کارگران کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز، جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته در تبریز، جمعی از کارگران کارخانه سیمان کارون در خوزستان، جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین در مشهد، جمعی از کشاورزان ورزنه در استان ‎اصفهان و جمعی از پیمانکاران شهرداری تهران در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، روز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، حدود ۸۰ کارگر واحد سازنده مخازن تحت فشار «کاوش» (سانکا) در قزوین، در اعتراض به عدم حضور خود در کارخانه، مقابل ورودی این کارخانه تجمع کردند. یکی از کارگران معترض شرکت کاوش در این خصوص گفت: “از صبح روز گذشته (یکم دی‌ماه) مدیران کارخانه به بهانه کمبود منابع مالی از ورود حدود ۸۰ نفر از مجموع ۱۲۵ کارگر کارخانه به محل کارشان خودداری می‌کنند”. او با بیان اینکه سوابق فعالیت بعضی از کارگران بیکار شده به ۱۳ سال می‌رسد، اظهار کرد: “پیش از این کارخانه حدود ۲۰۰ کارگر داشت که شهریورماه سال جاری کارفرما حدود ۵۰ تا ۶۰ کارگر دیگر را با اتمام قرارداد کار تعدیل کرد و هم‌اکنون آنها از مقرری بیمه بیکاری استفاده می‌کنند”. به گفته این کارگر، کارفرما اعتنایی به خواسته بازگشت به کار کارگران تعدیل شده ندارد و می‌گوید برای کاهش هزینه‌های کارخانه ناچار به تعدیل این تعداد نیروی شده است”. طبق اظهارات آنان، در شهر صنعتی البرز قزوین کسی پیگیر مشکلات کارگران نیست از این رو کارگرانی که به هر دلیل از شهریورماه تعدیل شده‌اند یا امروز از حضور آنها در کارخانه جلوگیری شده است، با تجمع مقابل کارخانه، نارضایتی خود را به مسئولان استانی و کشوری اعلام کردند.

این کارگر با بیان اینکه بخش دیگری از مشکلاتمان مربوط به پرداخت مطالبات سنواتی‌مان می‌شود، افزود: “در حال حاضر یک ماه دستمزد متعلق به آذرماه کارگران به تأخیر افتاده است و هریک از کارگران بر اساس سوابق کاری خود، سنوات را از کارفرما طلبکارند”.

به گفته وی، هر یک از کارگران شرکت کاوش دست‌کم دارای سه سر عائله هستند و تأمین مخارج زندگی بعد از تعدیل برایشان بسیار سخت خواهد بود.

دومین روز تجمع کارگران پروژه ساخت قطار شهری اهواز
به گزارش ایلنا، روز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از کارگران شرکت کیسون، پروژه ساخت قطار شهری اهواز در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود برای دومین روز متوالی در مقابل ورودی محل کارشان اقدام به برپایی تجمع اعتراضی کردند.

فعالان صنفی کارگری شهر اهواز با اعلام خبر اعتراض صنفی دوباره کارگران قطار شهری مقابل کارگاه محل کار خود واقع در خیابان فرودگاه گفتند: “امروز دومین روزی است که کارگران پروژه ساخت قطار شهری در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات صنفی‌شان، دست به اعتراض صنفی زدند”.

به گفته‌ی کارگران، آنان تا پرداخت نشدن حداقل بخشی از مطالباتشان به اعتراضات خود ادامه خواهند داد.

یکی از کارگران معترض گفت: “در آخرین تجمع کارگران قطار شهری که به مدت سه روز (در روز‌های یازدهم، دوازدهم و سیزدهم آذرماه) انجام شد، کارفرما وعده داده بود که مطالبات کارگران را حداکثر تا پایان آذر ماه پرداخت کند”.

به گفته این کارگر که به نمایندگی از سایر کارگران سخن می‌گفت؛ “با وجود اعتراضات کارگری هنوز پاسخ روشنی از سوی شرکت پیمانکاری کیسون و مسئولان سازمان قطار شهری اهواز به عنوان کارفرمای اصلی، درباره پرداخت حداقل بخشی از معوقات ۱۹ ماهه مزدی به آنان داده نشده است”.

تجمع کارگران بلبرینگ‌سازی تبریز برای معوقات مزدی
به گزارش ایلنا، روز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از کارگران کارخانه «بلبرینگ‌سازی تبریز» در اعتراض به پرداخت نشدن مطالبات مزدی خود دست از کار کشیده و تجمع کردند.

کارگران علت برپایی این اعتراض صنفی خود را چهار ماه معوقات مزدی اعلام کرده‌اند.

این کارگران می‌گویند: “با وجود آنکه این واحد صنعتی از آبان ماه سال گذشته از بخش خصوصی به هیات حمایت از صنایع واگذار شده، ما هنوز بابت ۴ ماه مزد معوقه طلبکاریم”.

معترضان می‌‌گویند: “در طول ۱۴ ماه گذشته که این کارخانه تحت مسئولیت هیات حمایت از صنایع قرار گرفته، اتفاق خاصی در روند آغاز فعالیت تولیدی کارخانه مشاهده نشده و مشکلات مالی کارخانه همچنان به قوت خود باقی است”.

به گفته آنان؛ پیش از این بلبرینگ‌سازی به مدت یک دهه به بخش خصوصی واگذار شده بود که در نتیجه اجرای غلط قانون خصوصی‌سازی با مشکل کمبود نقدینگی مواجه شد و مطالبات مزدی‌ کارگران تا ۸ ماه به تاخیر افتاد.

به گفته کارگران کارخانه بلبرینگ‌سازی تبریز، این واحد یکی از موفق ترین واحدهای صنعتی استان آذربایجان شرقی محسوب می‌شود که تا پیش از سال ۹۱ محصولات آن به صورت پیش‌فروشی عرضه می‌شد اما در حال حاضر دچار رکود در تولید شده است.

تجمع فرهنگیان شاغل و بازنشسته در تبریز
به گزارش ایلنا، روز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از معلمان شاغل و بازنشسته در تبریز دست به تجمع اعتراضی زدند.

خواسته‌ی معترضان که مقابل اداره آموزش و پرورش تبریز جمع شدند، بهبود معیشت عنوان شده است.

معترضان می‌گویند: “هم به ۲۰ درصد افزایش حقوق معلمان شاغل معترضیم و هم به عدم اجرای همسان‌سازی برای بازنشستگان؛ به نظر می‌رسد قرار نیست در سال آینده معیشت ما بهبود پیدا ‌کند”.

آنها خواستار پاسخگویی مسئولان و افزایش بودجه‌های آموزشی شدند.

تجمع کارگران کارخانه سیمان کارون در خوزستان
به گزارش ایلنا، روز شنبه ۱ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از کارگران کارخانه سیمان کارون در اعتراض به بیکار شدن یکی از کارگران باسابقه کارخانه در محدوده کارخانه مقابل ساختمان اداری تجمع کردند.

منابع کارگری در سیمان کارون (مسجد سلیمان) از تجمع روز گذشته گروهی از کارگران این کارخانه در اعتراض به بیکاری یکی از همکاران خود خبر می‌دهند.

این کارگران گفتند: “روز گذشته (یک دی ماه) گروهی از کارگران کارخانه سیمان کارون در اعتراض به بیکار شدن یکی از کارگران باسابقه کارخانه در محدوده کارخانه مقابل ساختمان اداری تجمع کردند”.

کارگران در توضیح این ماجرا گفتند: “این کارگر با ۱۶ سال سابقه کار به بهانه اتمام قرارداد کار در پایان آذر ماه، بیکار شده و از او خواسته شده که از ماه بعد در کارخانه حاضر نشود”.

کارگران می‌گویند: “واقعیت این است که تعدیل این همکارمان به پیگیری مطالبات صنفی کارگران این کارخانه در فضای مجازی مربوط می‌شود”.

به ادعای کارگران؛ سیمان کارون حدود ۴۰۰ کارگر رسمی و قراردادی دارد که کارگران آن جدا از چهار ماه مزد معوقه، مشکلات و مطالبات صنفی دیگری هم دارند.

کارگران این کارخانه، بعد از اجتماع چند ساعته، کارفرما وعده داد این همکار را به کار سابق خود بازگرداند. در نتیجه کارگران با اعتماد به وعده داده شده، به اعتراض خود خاتمه داده و به محل کار خود بازگشتند.

تجمع مالباختگان موسسه کاسپین مشهد
به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از مالباختگان موسسه کاسپین در مشهد، نسبت به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان، اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

اعتراض سپرده‌گذاران موسسه‌های مالی و اعتباری از دو سال پیش آغاز شد و دولت و بانک مرکزی پرداخت مطالبات سپرده‌گذاران از طریق بانک‌های دولتی و خصوصی را متعهد شدند.

بر اساس ادعای بانک مرکزی تا به حال مطالبات بیش از ۹۵ درصد سپرده‌گذاران پرداخت شده است.

تجمع کشاورزان در اصفهان
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از کشاورزان ورزنه در استان ‎اصفهان در اعتراض به عدم دریافت حق‌آبه خود اقدام به برگزاری تجمع کردند.

کشاورزان شعارهایی از جمله: “حق آبه را اگر ندید تن به شهادت می‌دهیم” و “درود بر کشاورز مرگ بر ستمگر” سرمی‌دادند.

بر روی بنری که معترضان در دست داشتند نوشته شده بود: “مرگ با عزت بهتر از زندگی با ذلت است”.

تجمع پیمانکاران شهرداری تهران
به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲ دی‌ماه ۱۳۹۷، جمعی از پیمانکاران شهرداری تهران در اعتراض به پرداخت نشدن مطالباتشان در مقابل شورای شهر تهران اقدام به برگزاری تجمع کردند و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading