جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

برگزاری ۷ تجمع اعتراضی در ایران

0
717

طی روز گذشته و امروز، جمعی از کارگران مقابل خانه کارگر و سازمان برنامه و بودجه، جمعی از کارگران کارخانه «پارس میلنگ»، جمعی از کارگران و کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج، جمعی از کارگران گروه ملی فولاد اهواز، جمعی از دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران و جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه در تجمعاتی اعتراضی خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، جمعی از کارگران به مناسبت روز تصویب قانون کار همزمان در دو مکان، مقابل خانه کارگر و سازمان برنامه و بودجه تجمع کردند. جمعی از کارگران کارخانه‌ها و کارگاه‌های کشور از صبح امروز (سه‌شنبه ۲۹ آبان) به مناسبت سالروز تصویب قانون کار، در مقابل خانه کارگر حضور یافتند تا صدای خود برای دریافت مطالباتشان را به گوش مسئولان برسانند. در این مراسم که از ساعات اولیه صبح در مقابل خانه کارگر واقع در خیابان ابوریحان آغاز شد، گروهی از کارگران زن و مرد پلاکاردهایی چون “کارگری افتخار است” و “هیچ قانونی نمی‌تواند جلوی حق‌خواهی کارگران را بگیرد” در دست دارند. شعار کارگران در این تجمع “قانون کار ایران اجرا باید گردد”، “کارگر ایرانی؛ اشتغال ایرانی”، “اشتغال؛ معیشت؛ حق مسلم ماست”، “قانون کار ایران؛ سرمایه کارگران” و “افزایش دستمزد حق مسلم ماست” است.

تجمع در مقابل سازمان برنامه و بودجه
گروه دیگری از کارگران نیز با حضور در مقابل سازمان برنامه و بودجه به طرح مطالبات خود از مسئولان پرداختند. این تعداد از کارگران درحالی‌که پلاکاردهایی در صیانت از منابع تامین اجتماعی و احیای شورای عالی تامین اجتماعی و سالروز تصویب قانون کار حمل می‌کنند، در خیابان منتهی به میدان بهارستان تجمع کرده‌اند.

“قانون همسان‌سازی اجرا باید گردد”، “قانون کار ایران؛ خون بهای شهیدان”، “اشتغال پایدار حق مسلم ماست”، “قانون کار ایران؛ سرمایه کارگران”، “امنیت معیشت حق مسلم ماست”، “افزایش دستمزد حق مسلم ماست”، و “تامین اجتماعی اموال کارگر است” ازجمله شعارهایی است که این گروه از کارگران سرمی‌دهند.

پایان اعتراض دو روزه کارگران «پارس میلنگ» در تاکستان
به گزارش ایلنا، برخی منابع خبری در کارخانه «پارس میلنگ» از خاتمه اعتراض صنفی دو روزه کارگران این واحد صنعتی و بازگشت به کار تمامی کارگران شاغل در آن خبر می‌دهند.

اعتراض صنفی کارگران «پارس میلنگ» در شهرستان تاکستان پس از گذشت دو روز خاتمه یافته و در حال حاضر کارگران بخش‌های مختلف به فعالیت حرفه‌ای خود مشغولند.

این کارگران از روز شنبه هفته جاری تا شامگاه روز یکشنبه (۲۸ آبان ماه) در اعتراض به دست‌کم شش ماه معوقات مزدی با همراهی حدود ۴۰ کارگر تعدیلی در اعتراض صنفی به‌سر می‌بردند.

به گفته کارگران معترض «پارس میلنگ»؛ صبح امروز کارفرما بخش کمی از مطالبات شش ماهه کارگران شاغل را پرداخت کرد و وعده پرداخت بخش دیگری از مطالبات را در روزهای آینده نیز داده است.

کارگران می‌گویند: “بخش عمده‌ای از مشکلات مالی پارس میلنگ پرداخت نشدن به موقع مطالبات کارخانه از سوی خریداران محصولاتش است”.

به نقل از کارگران «پارس میلنگ» گفته می‌شود، هنوز بلاتکلیفی حدود ۴۰ نفر از همکاران تعدیلی کارخانه که اواخر مرداد ماه از کار بیکار شده‌اند، ادامه دارد. همکاران تعدیلی بعد از آنکه متوجه شدند کارفرما قصد ندارد آنها را به کار سابقشان بازگرداند، از امروز دوشنبه به دنبال طرح شکایت در اداره کار تاکستان هستند.

کارگران «پارس میلنگ» در خاتمه می‌گویند: “آنچه کارفرما به عنوان معوقات مزدی امروز به کارگران شاغل پرداخت کرده بسیار ناچیز (زیر یک میلیون تومان) است با این حال همه کارگران با اعتماد به وعده‌های داده شده از سوی کارفرما به تجمع اعتراضی خود موقتا پایان دادند”.

کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج مطرح کردند؛ جناب وزیر بهداشت! اگر سرانه درمانی استان البرز کم است چرا این بیمارستان بزرگ به حال خود رها شده؟
به گزارش ایلنا، کارکنان بیمارستان امام خمینی کرج در راستای پیگیری یک‌سال حقوق معوقه خود و سرنوشت نامعلوم بیمارستان اعتراض صنفی برگزار کردند.

کارکنان بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج در راستای پیگیری یک‌سال حقوق معوقه خود و سرنوشت نامعلوم بیمارستان، ابتدا در خیابان اصلی مقابل بیمارستان اعتراض صنفی برگزار کردند و بعد از آن هم، در مقابل سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز حضور یافتند.

به گفته قاسم طاهری (نایب رییس شورای اسلامی کار بیمارستان فوق تخصصی امام خمینی کرج)؛ در تجمع امروز، حدود ۲۵۰ نفر از پرسنل به همراه تعدادی از جانبازان استان البرز حضور داشتند.

وی در ادامه، اظهار داشت: “دیگر گروهی که در کنار تجمع‌کنندگان حضور داشت، ماموران نیروی انتظامی –به جهت حفظ امنیت- بودند اما هیچ‌یک از مسئولان اجرایی مربوطه در استان البرز، بین معترضان حضور پیدا نکردند”.

وی خاطرنشان ساخت: “البته بعد از اتمام تجمع و متفرق شدن حاضران، علی‌اصغر کمالی‌زاده (شهردار کلانشهر کرج) در مقابل بیمارستان حضور یافت. البته وی دیر از تجمع اطلاع یافت و در زمان حضورش، کسی از تجمع‌کنندگان نبود با این حال، حضور وی قابل تقدیر است”.

در ادامه متنی می‌آید که حاوی درد و دل‌های کارکنان این بیمارستان است:

از استان البرز، ایران کوچک، یار نزدیک به پایتخت و محیط غمبار و دردناک بیمارستان فوق‌تخصصی امام خمینی کرج با شما سخن می‌گوییم. خدا را شاهد می‌گیریم که در دوسال اخیر زندگی کارکنان دچار مشکلات جدی شده است. بسیاری از آنها طی این دو سال خانه، ماشین و هر آنچه را که پس‌انداز کرده بودند، هزینه کرده و خوردند و بعد از به پایان رسیدن اندوخته‌شان، به آشنایانشان مقروض شدند و از درس و دانشگاه محروم ماندند.

جناب وزیر بهداشت! اگر سرانه درمانی استان البرز کم است پس چرا این بیمارستان بزرگ به حال خود رها شده است؟ چرا بیمارستانی که مجهز به بهترین امکانات است، احیا نمی‌شود؟ چرا مسئولان استان البرز صرفاً به فکر زدن کلنگ بیمارستان دیگری هستند؟ طبیعتا، بودن این بیمارستان، بهتر از نبودن آن است.

بر این باوریم که سازمان همیاری شهرداری‌های استان البرز کارش بیمارستان‌داری نبوده و نیست. ما از مسئولان می‌خواهیم که در این موضوع مداخله کرده، این بیمارستان را مثل همان روال سابق به بنیاد شهید واگذار کنند چراکه پیشینه عملکرد بنیاد در این بیمارستان، برای همه ما روشن است. میزان رضایت‌مندی در زمانی که بنیاد شهید متولی این بیمارستان بود، بسیار بیشتر بود و هیچ نارضایتی‌ای وجود نداشت.

همانطور که آیت‌الله سیدمحمدمهدی حسینی‌همدانی (امام جمعه شهر کرج و نماینده ولی فقیه در استان البرز) طی سه نماز جمعه اعلام کردند مسئولان اجرایی باید بیمارستان را تعیین تکلیف کنند. متاسفانه تاکنون هیچ‌یک از آنها به کلام نماینده ولی فقیه در استان البرز اعتنایی نکردند. در پایان، تقاضامندیم با در نظر گرفتن اینکه تابلوی سردر بیمارستان به نام سازمان پزشکی شفا است و این سازمان متعلق به بنیاد شهید وخانواده آنها است و البته تمثال امام خمینی همچنان بر سر در بیمارستان نصب شده، مدیریت بیمارستان به همان بنیاد شهید واگذار شود که به نظر ما، بهترین گزینه است.

یازدهمین روز اعتراض کارگران گروه ملی/ کارگران از حضور در جلسه بررسی مشکلات سر باز زدند
به گزارش ایلنا، کارگران گروه ملی فولاد اهواز در جلسه ای که به منظور بررسی مشکلات این مجموعه با حضور فرماندار اهواز و اعضای شورای شهر و مدیرعامل گروه ملی قرار بود برگزار شود، اعلام برائت کردند.

صبح امروز ، سه شنبه ۲۹ آبان ماه کارگران گروه ملی فولاد یازدهمین روز اعتراض خود را در خیابان ها سپری کردند.

این اعتراض در حالی ادامه پیدا کرد که فرمانداری شهرستان اهواز با نصب بنری در سطح شهر، جلسه بررسی مشکلات کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران با حضور فرماندار شهرستان اهواز ، اعضای شورای شهر و مدیر عامل این مجموعه و جمعی از کارگران گروه ملی را در تاریخ سه شنبه ۲۹ آبان ماه در سالن تالار اجتماعات گروه ملی اطلاع رسانی کرده بود.

کارگران گروه ملی نیز در پاسخ به این جلسه با نصب بنری بر در شرکت، این بررسی را تحریم کرده و اعلام کردند: “متاسفانه اکنون که فریاد هل من ناصر ینصرنی کارگران به گوش پایتخت نشینان رسیده، گویا به برخی مسئولین استانی بر خورده و دست به هر ترفندی زده تا این انسجام و فریاد عدالت خواهی را خاموش کنند”.

اکنون به این مسئولین اعلام می کنیم که ما کارگران شرکت بزرگ گروه ملی فولاد اهواز بعد از چهار سال گوشمان از انواع وعده و وعیدها پر شده و دیگر صبرمان لبریز شده است. ای کاش این مسئولین قبل از خروجمان به خیابانها، در شرکت حضور می یافتند تا وضع نابسامانمان را چاره می جستند. اکنون اگر راه حلی دارند ما حرفهایمان را شفاف زده ایم و حرفی برای گفتن نمانده است. ما تنها منتظر عمل به صدها وعده داده شده از طرف مسئولین هستیم .

در ادامه آماده است: “ما کارگران شرکت بزرگ گروه ملی فولاد اهواز با صدایی رسا اعلام می نمائیم تا زمانی که به مطالبات اعلام شده جامه عمل پوشانده نشود، به تجمعات خود درب استانداری بعنوان نماینده اصلی دولت ادامه خواهیم داد”.

اعتراض دانشجویان دانشگاه نوشیروانی بابل، صنفی است
به گزارش آنا، دبیر شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل با تاکید بر اینکه اعتراضات دانشجویان نوشیروانی بابل ربطی به جریانات سیاسی ندارد، گفت: “این تجمع صرفاً یک اعتراض صنفی است”.

مجید رجب‌پور با اشاره به تجمع امروز شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل گفت: “با توجه به پیگیری‌های متعدد شورای صنفی و وعده‌های عمل نشده مسئولین دانشگاه، دانشجویان برای تحقق مطالبات خود در زمینه آموزشی، غذا و خوابگاه مقابل ساختمان مرکزی این دانشگاه تحصن کردند”.

دبیر شورای صنفی دانشگاه نوشیروانی بابل در خصوص دلایل عدم تحقق مطالبات صنفی عنوان کرد: “مسئولین دانشگاه نمی‌خواهند هزینه کنند و رعب و وحشتی در بین دانشجویان راه می‌اندازند و موضوع را سیاسی می‌کنند که باید بگویم ما به هیچ جریان سیاسی وابسته نیستیم و خواسته‌هایمان صرفاً صنفی است”.

وی در پایان اظهار کرد: “دانشجویان در تجمع امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده‌اند که این اعتراض کاملاً صنفی است و از زیست روزمره‌ دانشجو نشأت می‌گیرد”.

تجمع در دانشگاه تهران در حمایت از کارگران هفت تپه
به گزارش انصاف نیوز، جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در حمایت از کارگران هفت تپه در پردیس مرکزی دانشگاه تهران تجمع کردند.

در تجمع این جمع، شعارهایی از این جمله سر داده شد: “هفت تپه هپکو فولاد کارگر دانشجو اتحاد اتحاد”، “هفته تپه‌ی خوزستان الگوی زحمتکشان”، “دانشجو آگاه است با کارگر همراه است”، “ایستاده‌ایم در سنگر دانشجو کارگر”، “فرزندان کارگرانیم کنارشان میمانیم”، “کارگر زندانی آزاد باید گردد”.

بیانیه‌ی تجمع
این جمع همچنین بیانیه‌ای با عنوان «اعلام همبستگی دانشجویان با کارگران هفت‌تپه» صادر کرده‌اند که در بخشی از آن آمده است: «ورشکستگیِ هفت‌تپه آینه‌ای از ورشکستگیِ آموزش عالی است. سیاست‌هایی که با خصوصی‌سازی هفت‌تپه و کارگرانش را به ورشکستگی کشاندند، درون دانشگاه‌ها پیامدهایی مصیبت‌بار به دنبال داشته‌اند: تشدیدِ تضادِ طبقاتی، کاهشِ کیفیتِ علمیِ آموزشِ عالی، دور افتادنِ مطالعات دانشگاهی از نیازها و مطالباتِ مردم و تبدیل آن به ابزار سودآوری سرمایه و اِعمال کنترل بر کار، و دلمردگیِ فضای دانشگاه‌ها. با پیشرویِ سیاست‌های پولی‌سازی در مدارس و دانشگاه‌ها، دستیابی به تحصیلاتِ عالی برای فرزندانِ اقشارِ زحمتکش بیش از پیش دشوار می‌شود. دانشگاه هر دم بیش‌تر به جولانگاهِ ثروتمندان بدل می‌شود. همچنین، پیشبرد طرح‌هایی در جهت تبدیلِ دانشگاه به یک بنگاه سودآور و کارخانه‌ی کارمندسازیْ این محیط را هرچه بیش‌تر به زندگیِ زحمتکشان بی‌تفاوت می‌کند. دانشجو هرچه بیش‌تر باید به فکرِ موفقیت و پیشرفتِ شخصیِ خود با خدمت به طبقات مسلّط باشد و مسئولیت و تعهد اجتماعی بی‌معنا می‌شود. تلاشِ جنبشِ صنفی در تمام این سال‌ها آن بوده که فارغ از توقع و تصورِ دست‌اندرکارانِ دانش‌بُنگاه از فعالیت صنفی، صدایی باشد علیه این رویه‌ها و در حد توانش این رویه‌ها را به عقب براند. جنبشِ صنفیْ صدای تعهدِ اجتماعیِ دانشگاه نسبت به زندگی و مطالباتِ فرودستان بوده است، در برابر جریانی که هر روز در گوش دانشگاه آواز بی‌تعهدی و بی‌مسئولیتی می‌خواند».

اعتراض کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه
به گزارش هرانا، امروز، جمعی از کارگران نیشکر هفت تپه اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

کارگران نیشکر هفت تپه به علت به برآورده ‌نشدن مطالبات‌شان اقدام به برگزاری تجمع اعتراضی کردند.

لازم به یادآوری است که ساعات پایانی شب دوشنبه ۲۸ آبان‌ماه ۹۷، پانزده تن از کارگران معترض بازداشت‌شده چهاردهمین روز اعتراضات کارگران مجتمع نیشکر هفت تپه آزاد شدند.

اسامی افراد آزاد شده “سعید منصوری” (نماینده تحقیقات)، “جلیل احمدی” (نماینده کشاورزی)، “عظیم سرخه” (نماینده خدمات پشتیبانی)، “مهدی داوودی” (خدمات پشتیبانی)، “سعید الکثیر” (حراست)، “آقای علیزاده” (حراست) “امید آزادی” (کارخانه شکر)، “صمیر احمدی” (تجهیزات)، “آقای سلامت نیا” (مدیر تجهیزات مکانیکی)، “عماد کثیر” (نماینده زیربنایی)، “محمود سعدی” (تجهیزات)، “خالد تمیمی” (مدیر ترابری)، “ایمان اخضری”، “پویا بشمه” (خوراک دام) و “سپیده قلیان”(خبرنگار) احراز شده است.

چهارتن دیگر به نام‌های “سید حسن فاضلی” (نماینده تجهیزات)، “اسماعیل بخشی”(نماینده تجهیزات)، “مسلم آرمند”(نماینده تجهیزات)، “محمد خنیفر”(تجهیزات) کماکان در بازداشت هستند.

روز جاری سخنگوی وزارت خارجه، “هتر نوئارت” در واکنش به بازداشت‌های روز یکشنبه گفت: “خامنه‌ای ادعا می‌کند که هیچ مردم‌سالاری در دنیا مانند مردم سالاری در ایران «واقعی» نیست. یادآوری: مردم‌سالاری‌های واقعی کارگرانی را که به طور مسالمت آمیز درباره حقوق معوقه خود اعتراض می‌کنند، دستگیر نمی‌کنند”.

روز گذشته کارگران مجتمع نیشکر هفت‌تپه در پانزدهمین روز اعتراض خود با تجمع در مقابل دادگاه و فرمانداری شهر شوش خواهان آزادی کارگران بازداشتی روز گذشته شدند. همچنین کارگران فولاد خوزستان نیز در دهمین روز تجمع اعتراضی خود به حمایت از کارگران هفت تپه خواهان آزادی کارگران بازداشتی شدند.

روز یکشنبه ۲۷ آبان‌ماه ۱۳۹۷، حداقل ۱۹ تن از جمله تمامی اعضای مجمع نمایندگان کارگری نیشکر هفت‌تپه به همراه چند فعال کارگری، یک فعال مدنی و تعدادی از شاغلین و مدیران شرکت در محل پلیس امنیت شوش بازداشت شدند.

کارگران شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در هفته‌های اخیر به دلیل پرداخت نشدن چهار ماه حقوق، با حضور در محل شرکت و فرمانداری شوش خواستار پرداخت حقوق معوقه خود شدند.

شرکت کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

این نمایش پرده‌ای نیاز به جاوااسکریپت دارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading