جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

بی‌خبری از چهار درویش گنابادی پس از گذشت چندین روز از بازداشت

0
605

image-1-3-e1515015266536-768x472.jpg چهار درویش گنابادی که روز ۹ دی ماه از سوی ماموران قرارگاه ثارالله سپاه بازداشت شدند در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر می‌برند اما از زمان بازداشت تاکنون از علت بازداشت و اتهام و وضعیت‌شان اطلاعی در دست نیست. سه نفر از این تعداد دانشجوهای دانشگاه‌های تهران، علامه طباطبایی و شریف هستند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، پنج تن از دراویش گنابادی به نام‌های کسری نوری، محمد شریفی مقدم، فائزه عبدی‌پور، محمدرضا درویش و ظفرعلی مقیمی روز ۹ دی ماه وقتی برای ملاقات دوستشان آقای حمیدرضا مرادی، درویش دیگر به بیمارستان دی رفته بودند توسط ماموران قرارگاه ثارالله بازداشت شده‌اند. ظفرعلی مقیمی همان شب آزاد شد اما بقیه همچنان بدون اتهام مشخص در زندان به سر می‌برند. سه نفر از این پنج نفر دراویش دانشجو هستند. کسری نوری، دانشجوی رشته حقوق دانشگاه تهران، فائزه عبدی‌پور، دانشجوی رشته علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبایی و محمد شریفی‌مقدم دانشجوی مهندسی دانشگاه شریف هستند.

 نحوه بازداشت آنها در بیمارستان دی واقع در خیابان ولی‌عصر تهران به گفته شاهدان عینی به صورت فوق میباشد : «ماموران سپاه به بیمارستان رفتند و قصد داشتند که محمدشریفی را بازداشت کنند. کسری از ماموران خواسته که حکم بازداشت او را نشان بدهند که ناگهان آنها به همه پنج درویش در لابی بیمارستان حمله کردند. می‌خواستند به انها دستبند بزنند و با خود ببرند که با مقاومت دروایش روبه‌رو می‌شوند. بعد نیروی کمکی می‌آید و با شوکر به دراویش حمله می‌کنند. حتی تیر هوایی در لابی بیمارستان شلیک می‌کنند.»

این منبع با تاکید بر شلیک تیرهوایی از سوی یکی از ماموران در لابی بیمارستان دی به کمپین گفت: «یک تیر شلیک شده، یکی از پرسنل بیمارستان به این موضوع اعتراض کرده اما ماموران با الفاظ رکیک پرسنل بیمارستان را به عقب راندند و بعد همه را وحشیانه با خود به ماشین برده‌اند.»

این منبع همچنین گفت که در زمان خروج ماموران فیلم دوربین‌های مداربسته حاضر در محوطه بیمارستان به همراه هارد کامپیوتر لابی بیمارستان را بدون نشان دادن حکم قضایی با خود جمع کرده و برده‌اند.»

یک روز پس از بازداشت این چهار نفر، جمعی از دراویش گنابادی از روز دهم دی ماه در مقابل زندان اوین دست به تجمع زده و خواستار آزادی این چهار شهروند درویش شده‌اند. طبق ویدیوهایی که از آنها در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، برخی از آنها در مقابل زندان اوین خوابیده و از عبور و مرور ماشین‌های نیروی انتظامی و امنیتی خودداری کرده‌اند. آنها گفته‌اند این کار را انجام می‌دهند بلکه مسوولی به آنها پاسخ دهد و علت بازداشت این چهار جوان را توضیح دهد.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور طی بیانیه‌ای روز ۱۱ دی ماه خطاب به وزیر علوم خواستار آزادی بلاقید و شرط و بدون وثیقه و تعهد دانشجویان بازداشتی شده است. در این بیانیه نام ۱۷ دانشجو بازداشت‌شده ذکر شده و همچنین آمده که تعدادی دانشجو نیز از دانشگاه علامه طباطبایی بازداشت شده‌اند.

این شورا در بیانیه خود نوشته است: «تکرار برخوردهای امنیتی، احضار، فشار، و دستگیری سایر دانشجویان، یا عدم صیانت از دانشگاهیان و ورود نیروهای امنیتی به ساحت مقدس دانشگاه هر نوع مشروعیت قانونی وزارت آموزش عالی را زیر سؤال خواهد برد و متقابلاً ما نیز از تمام ابزارهای تشکلی خود برای دادخواهی و رسیدگی به وضعیت دانشجویان در بند استفاده خواهیم کرد.»

در بخش دیگری از این بیانیه آمده: «اکنون که کنش‌ها، واکنش‌ها و هشدارهای مستمر ما گوش شنوایی در وزارت علوم و نهادهای مربوطه نداشته و در شرایطی که در اقصا نقاط کشور، ندای اعتراضات پرشمار حول مسئله معیشت، گرانی و بیکاری طنین‌انداز شده، دانشگاه چه جایگاهی دارد؟ آیا باید شاهد سوءتغیه دانش‌آموزان و کار کودکان باشیم و در برابر محرومیت فزایندهٔ نسل‌های پیش رو سکوت کنیم؟…. خیر، ما سکوت نکردیم و نخواهیم کرد.»

طبق این بیانیه سینا ربیعی، محسن حق‌شناس، میکاییل قلی‌راد، پدرام پذیره، محمد محمدیان، علی مظفری، مهدی وهابی ثانی، سهیل موحدان، آرش آوری، دانیال ایمان، امیرحسین علم طلب، مجید اکبری، محسن ترابی، کسری نوری، لیلا حسین زاده، محمد شریفی مقدم ریابی و تعدادی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی از جمله فائزه عبدی پور طی روزهای اخیر بازداشت شده‌اند که هنوز از مکان بازداشت آنها و وضعیت‌شان اطلاعی در دست نیست.

فاطمه سعیدی، نماینده مجلس در واکنش به بازداشت دانشجویان در توییت خود روز ۱۱ دی ماه نوشت: «ضمن پایبندی به اصلاحات تدریجی و محترم شمردن حق نقد بدون توسل ب افراطی‌گری و خشونت، پیگیری وضعیت دانشجویان بازداشت شده را از طریق وزارت علوم، مراجع امنیتی و قضایی وظیفه خود می‌دانم.»

از سوی دیگر منصور غلامی، وزیر علوم روز ۱۲ دی ماه با اظهار بی‌اطلاعی از آمار دانشجویان بازداشت‌شده گفته بود: «اطلاع دقیقی از این موضوع ندارم. دیروز یک تعدادی بازداشت شده بودند که با دخالت بنده و رییس دانشگاه تهران آزاد شدند. اگر از سطح خیابان‌ها کسی بازداشت شده باشد تا آمارش به ما نرسد، در جریان نیستیم. آن مسایلی که در جریان بودیم را پیگیری کردیم.»

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading