چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

تجمع امروز معلمان در تهران با حمله ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد

1
541

photo_2018-05-10_14-29-44صبح امروز معلمان شاغل و بازنشسته در شهرهای مختلف ایران تجمع کردند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، تجمع امروز معلمان از ساعت ده صبح ، مقابل سازمان برنامه و بودجه در تهران با حمله ماموران امنیتی به خشونت کشیده شد. به گفته شاهدان عینی تاکنون چندین نفر بازداشت شده و معترضان مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. معلمان خواستار توقف خصوصی‌سازی آموزش هستند. این معلمان می‌گویند با خصوصی‌سازی مدارس و گرفتن شهریه، حق قانونی تحصیل رایگان زیرپا گذاشته می‌شود. معلمان با در دست داشتن پلاکاردهایی اعتراض خود را به کمبود بودجه‌های آموزشی و دستمزدهای پایین‌تر از خط فقر نشان داده و از مسئولان می‌خواهند به مطالبات آنها رسیدگی کنند. یکی از حاضران در تجمع امروز که در استان فارس مقابل اداره آموزش و پرورش حاضر شده، در ارتباط با خواسته‌های معلمان می‌گوید: منِ بازنشسته خواهان اجرای همسان‌سازی، مستمری های بالاتر از خط فقر و بیمه کارآمد هستم؛ اما همه معلمان یک‌سری خواسته‌های مشترک دارند ازجمله تامین آموزش رایگان و کیفی برای همه کودکان و مخالفت با خصوصی‌سازی آموزش. ما حاضران در تجمع خواستار افزایش بودجه‌های آموزشی هستیم و می‌خواهیم آموزش و پرورش در اولویت اول تصمیم‌گیرندگان باشد تا شاهد فردایی بهتر باشیم.

یکی از معلمان حاضر در تجمع در تماس با ایلنا از بازداشت حدود شش نفر از تجمع‌کنندگان خبر داد.

هنوز از دلیل این بازداشت و محل نگهداری بازداشتی‌ها اطلاعی در دست نیست.

در تجمع امروز که فراخوان آن پیش از این توسط شورای هماهنگی کانون‌های صنفی معلمان سراسر کشور صادر شده بود، صدها معلم در شهرها و استان‌های شرکت کردند.

در ماده ۲۳ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت عنوان میشود که : هر انسانی حق دارد که صاحب شغل بوده و آزادانه شغل خویش را انتخاب کند، شرایط کاری منصفانه مورد رضایت خویش را دارا باشد و سزاوار حمایت در برابر بیکاری است.
هر انسانی سزاوار است تا بدون رواداشت هیچ تبعیضی برای کار برابر، مزد برابر دریافت نماید.
هر کسی که کار می‌کند سزاوار دریافت پاداشی منصفانه و مطلوب برای تأمین خویش و خانوادهٔ خویش موافق با حیثیت و کرامت انسانی بوده و نیز می‌بایست در صورت نیاز از پشتیبانی‌های اجتماعی تکمیلی برخوردار گردد. متاسفانه سرکوب شهروندانی که در ایران برای احقاق حقوق انسانی خود اعتراض میکنند شدت بیشتری یافته است .

در قطعنامه‌ی این تجمع آمده‌است:

عدم توجه به زندگی و معیشت معلمان بازنشسته و شاغل و بی‌توجهی به کیفیت آموزش در مدارس نشان از آن دارد که آموزش‌وپرورش در اولویت نهادهای حاکمیتی و مسئولان دولتی نیست. شورای هماهنگی نسبت به این وضعیت اعتراض دارد و نسبت به ادامه بی‌توجهی‌ها و تبعات آن به مسئولان هشدار می‌دهد.

شورا پیش‌بینی می‌کند با توجه به افزایش بی‌رویه تورم و گرانی و افزایش تعداد دانش آموزان (با توجه به رسیدن دانش آموزان نظام جدید به پایه دوازدهم ) وضعیت نیروهای آموزشی و اداری مدارس در سال تحصیلی 98 –97 به‌مراتب سخت‌تر خواهد شد و توجه ویژه به وضعیت معلمان و نیازهای دانش آموزان امری ضروری است.

لازم به توضیح است که در استانهای مختلف ایران از جمله کردستان نیز تجمعات اعتراضی برگزار شده است . همچنین در مریوان هم معلمان به تجمعات اعتراضی پیوسته اند . گزارشهای دریافتی حاکی از این است که نیروهای امنیتی اقدام به ضرب و شتم معلمان معترض نموده اند

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading