پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

تحصن دو دانشجوی ستاره دار در اعتراض به وزیر علوم

0
711

14E57B35-B613-4A4B-B29B-2DE2CBADF8BF_w1023_r1_s.jpgگزارش ها از تهران حاکیست که مجید دری و مهدیه گلرو، دو دانشجوی محروم از تحصیل، در اعتراض به انکار موضوع دانشجویان «ستاره دار» از سوی وزیر علوم، ، تحقیقات و فناوری و ادامه محرومیت‌شان از تحصیل در دانشگاه، در مقابل وزارت علوم تحصن کرده اند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، تحصن آقای دری و خانم گلرو از روز یکشنبه ۲۶ آذر شروع شده است. مجید دری در مصاحبه با وب سایت «امتداد»، ‌نزدیک به اصلاح طلبان، اعلام کرد که دلیل اصلی تحصنش، مصاحبه وزیر علوم بوده و او قصد دارد از آقای غلامی سئوال کند که معنای سخنانش چه بوده است. منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت حسن روحانی، روز شنبه ۲۵ آذر، گفته بود که دانشجوی ستاره‌دار «سیاسی» در ایران وجود ندارد و مشکل «اکثر» این نوع دانشجویان،«نقص پرونده» است.

آقای غلامی افزوده بود که «مسئله تعداد بسیاری از این دانشجویان با تلاش سازمان سنجش و دیگر مسئولان حل و فصل» شده و «تعداد معدودی از این دست افراد باقی مانده‌اند که کار آن‌ها نیز در حال انجام است».

در مقابل،‌ مجید دری به امتداد گفت که قصد دارد از وزیر علوم سئوال کند،« دلیل آنکه ضیا نبوی ۱۰ سال در زندان است چیست؟ دلیل اینکه ده سال است که من نمی‌توانم به دانشگاه بروم چیست؟».

مهدیه گلرو نیز روز دوشنبه ۲۷ آذر، در توئیتر خود نوشت:«ديروز كه وزير علوم نبود. امروز می رويم. شايد باشد و جواب سوال ما را بدهد، چرا١٠سال است از تحصيل محروميم».

مهدیه گلرو و مجید دری، به دلیل فعالیت‌های دانشجویی در سال‌های ابتدایی دولت محمود احمدی‌نژاد از تحصیل محروم و چند سال بعد،‌ در جریان اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت و زندانی شدند.

مجید دری پس از شش سال و مهدیه گلرو پس از دو سال و چهار ماه زندان، آزاد شدند.

این دو و تعداد دیگری از دانشجویان محروم از تحصیل، گروهی با عنوان «شورای دفاع از حق تحصیل» تشکیل داده و تجمعاتی را در اعتراض به محرومیت دانشجویان از تحصیل برگزار کرده بودند.

ضیاء نبوی، دیگر عضو این شورا درسال ۸۸ بازداشت شد و همچنان زندانی است.

در این میان، پیش از سخنان وزیر علوم،‌ تحقیقات و فناوری، گزارش‌هایی درباره محرومیت دانشجویان از تحصیل در دولت حسن روحانی منتشر شده بود.

از جمله روزنامه «جامعه‌ فردا» روز نهم آذرماه از ستاره دار شدن دست‌کم ۱۵۰ دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد و دکترا در مهر ماه سال جاری خبر داده و نوشته بود که آنها با «پیغام نقص در پرونده» رو‌به‌رو و از راه‌یابی به دانشگاه‌ها محروم شدند.

پس از آن نیز محمود صادقی، نماینده مجلس از تهران، روز یکشنبه ۱۹ آذر، اعلام کرد که در سال جاری تحصیلی ۲۷ نفر در مقطع ارشد و دکتری از تحصیل محروم شده‌اند و ۵۴۹ نفر با «تعهد» با دانشگاه بازگشته‌اند.

این گزارش‌ها در شرایطی منتشر شدند که حسن روحانی در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲، وعده بازگرداندن دانشجویان محروم از تحصیل به دانشگاه و از بین بردن «فضای امنیتی» در دانشگاه‌ها را مطرح ‌کرده بود.

اصطلاح «دانشجویان ستاره دار» برای دانشجویانی به کار می‌رود که از سال ۸۵، در دولت محمود احمدی نژاد و اغلب به دلایل فعالیت‌های سیاسی و عقیدتی از ادامه تحصیل محروم می‌شوند.

با این حال، محمود احمدی نژاد در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ اعلام کرده بود که موضوع «ستاره دار» شدن دانشجویان از دولت‌های قبل از او آغاز شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading