پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

ترک تحصیل ۱۱۰ هزار کودک

0
438

560x420_Khiaban-765x510.jpgمعاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سه درصد از دانش‌آموزان اصلا در مدرسه حضور ندارند. این سه درصد تقریبا جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را در کل کشور شامل می‌شود.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، علی زرافشان، معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش، درباره وضعیت ترک تحصیل در دوره‌های دوره اول و دوم متوسطه گفت: «با اشاره به اینکه ۹۷ درصد دانش‌آموزان گروه سنی ۱۲ تا ۱۴ ساله‌مان چه در دوره ابتدایی و چه در دوره اول متوسطه در مدرسه حضور دارند، افزود: سه درصد از دانش‌آموزان باقی می‌مانند که این افراد اصلا در مدرسه حضور ندارند. این سه درصد تقریبا جمعیتی نزدیک به ۱۱۰ هزار نفر را در کل کشور شامل می‌شود که عمدتا و طبیعتا در استان‌هایی که کمتر برخوردار هستند و دسترسی به آموزش در آنجا شاید کمتر فراهم باشد.»

معاون وزیر آموزش و پرورش ترک تحصیل و عدم حضور در مدرسه به عوامل متعددی بستگی دارد، گفت: «ما امکان دسترسی به آموزش را برای همه بچه‌ها فراهم کرده‌ایم؛ چه در مدارس عادی روزانه و چه در مدارس شبانه‌روزی و چه در روستامرکزی و روش‌های دیگر. بعضی مواقع به جهت مصالح اقتصادی که دانش‌آموزان کمک‌حال خانواده‌هایشان هستند، مسائل فرهنگی، ازدواج به خصوص برای دختران، بعضی دانش آموزان از حضور در مدرسه محروم می‌شوند؛ منتها ما بر مبنای کاری که چند سال است انجام می‌دهیم، هر ساله یک گزارش تطبیقی از سامانه ثبت احوال و سامانه سناد می‌گیریم و به این صورت مشخص می‌شود که چه تعداد دانش‌آموز پارسال در مدارس بودند و امسال نیستند. ما پیگیری اسمی می‌کنیم و به درب منازلشان می‌رویم و پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم.»

زرافشان اضافه کرد: «اگر اسامی در سامانه سناد نبود ولی در سامانه ثبت احوال اسمشان بود ما باید پیگیری کنیم که این‌ها اصلا در ایران هستند یا خیر، آیا در قید حیات هستند؟ چون کسانی که از ایران خارج می‌شوند در سامانه ما ثبت نمی‌شوند مگر اینکه در مدارس خارج از کشورمان ثبت نام کنند. ما در حال پیگیری هستیم که به هدفی که در نقشه جامع علمی کشور برای ما پیش‌بینی شده و آن پوشش صد درصدی است، انشاءالله دست یابیم.»

وی درباره وضعیت آموزش و کیفیت و امکانات در مدارس بزرگسالان گفت: «۴۵۰ هزار دانش آموز در مدارس بزرگسالان تحصیل می‌کنند که از این تعداد حدود ۲۵ درصد یعنی ۱۰۰ هزار نفر از این‌ها واجب التعلیم و زیر ۲۰ سال هستند و این‌ها علی‌القاعده سنشان به گونه‌ای است که می‌توانستند در مدارس روزانه درس بخوانند، اما به دلایل مختلف مانند اشتغال یا ازدواج در این دسته از مدارس به تحصیل می‌پردازند .

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading