پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

تعویق جلسه دادگاه تجدیدنظر سیزده تن از شهروندان بهائی در کرمانشاه

0
960

جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه ۱۳ شهروند بهایی در کرمانشاه که قرار بود روز جاری برگزار شود، علیرغم حضور این شهروندان در دادگاه، به دلیل عدم مطالعه پرونده توسط قاضی لغو و به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز چهارشنبه ۱۲ دی‌ماه ۹۷، جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات مطروحه علیه ۱۳ شهروند بهایی ساکن کرمانشاه لغو شد. این شهروندان بهائی پیشتر در دو مرحله در مهرماه و آبان‌ماه سال گذشته توسط نیروهای امنیتی بازداشت و پس از چند هفته با قرار وثیقه آزاد شده بودند. بنقل از یک منبع مطالع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران: “امروز چهارشنبه ۱۲ دی ماه۱۳۹۷ این شهروندان طبق ابلاغ قبلی در دادگاه حاضر شدند. با این حال قاضی پرونده با ذکر این دلیل که مطالعه پرونده مستلزم زمان بیشتری است جلسه دادگاه را به زمان دیگری که متعاقبا اعلام خواهد شد موکول کرد. بر خلاف بسیاری از دادگاه‌های شهروندان بهائی مطالعه کامل پرونده توسط قاضی می‌تواند نشانه مثبتی در ارتباط با روند دادرسی پرونده این شهروندان باشد. اتهام مطروحه علیه این افراد «تبلیغ علیه نظام» عنوان شده است”. ۹ تن از این شهروندان بهائی به نام‌های “پیمان قیامی، عزت الله شهیدی، فروزان امینی، کامبیز مرادی پور، امرالله اسلامی، نعمت الله شادابی، سینو رسولی، سپیده احراری و امیر کدیور” در تاریخ ۲۶ مهرماه ۹۶ توسط نیروهای امنیتی در شهر کرمانشاه بازداشت و در تاریخ ۱۳ آبان‌ماه همان سال با تودیع قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

در ۱۱ آذرماه ۹۶ نیز چهار شهروند بهائی دیگر به نام‌های “نغمه شادابی، سهیلا شادابی، فرزانه امینی و برهان تبیانیان” توسط نیروهای اداره اطلاعات کرمانشاه بازداشت و ۹ روز بعد با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.

بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهائی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading