پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

تفتیش منزل چهار تن از فعالان اجتماعی ساکن اردبیل توسط نیروهای امنیتی

0
825

روز یکشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۷, محل کار و منازل چهار تن از فعالان اجتماعی ساکن اردبیل توسط نیروهای امنیتی  این شهر مورد تفتیش قرار گرفت.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز یکشنبه ۲۱ بهمن‌ماه ۹۷، نیروهای امنیتی شهر اردبیل، منازل و محل کار تعدادی از فعالین ترک (آذربایجانی) این شهر را مورد تفتیش قرار داده‌اند. احتمال آن میرود که این اقدام در ارتباط با نصب شعارنوشته ها و دیوار نویسی در سطح شهر اردبیل در حمایت از عباس لسانی، فعال اجتماعی ساکن اردبیل که پس از برگزاری جلسه دادگاه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز در تاریخ ۲۵ دی‌ماه ۹۷، بازداشت و به قرنطینه زندان مرکزی اردبیل منتقل شد و در حال حاضر در اعتصاب غذا و خانواده وی در بی خبری مطلق از وضعیت و سلامت وی هستند صورت گرفته باشد. بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید این خبر گفت تفتیش منزل فعالان اجتماعی سه تن از فعالان اجتماعی اردبیل به نام‌های مرتضی پروین، مهدی دوستدار و رحیم نوروزی و محل کار دو شهروند دیگر به نام‌های علی واثقی و مظاهر معالی مورد تائید قرار گرفته است. به گفته منابع نزدیک به این شهروندان، این اقدام نیروهای امنیتی با حکم دادستان شهر اردبیل و در ارتباط با دیوارنویسی و شعارنوشت هایی بوده است که در حمایت از عباس لسانی در سطح این شهر پخش شده است. این شهروندان اردبیلی که پیشتر بارها تحت فشارهای قضایی و امنیتی قرار گرفته اند در تیرماه سال جاری نیز در جریان برگزاری مراسم سالانه قلعه بابک بازداشت و مدتی بعد آزاد شدند.

لازم به ذکر است عباس لسانی، در تاریخ ۲۵ دی‌ماه و پس از حضور در جلسه دادگاه بازداشت و به قرنطینه زندان اردبیل منتقل شده بود. پیگیری خانواده و  دیگر فعالان اجتماعی ساکن اردبیل و تبریز در ارتباط با محل نگهداری و وضعیت وی تا کنون نتیجه ای در پی نداشته است.

بین ۱۶ تا ۲۵ درصد جمعیت ایران ترک‌زبان هستند که به اغلب آنان در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل و زنجان سکونت دارند. برخی از این شهروندان برخورد حاکمیت با شهروندان ترک‌زبان را توام با تبعیض می‌دانند و منع تدریس زبان‌های غیر فارسی در مدارس را یکی از برجسته‌ترین موارد تبعیض می دانند که همواره با اعتراض بخشی از فعالان مدنی این مناطق روبرو بوده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading