پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

ثبت تقاضای اعاده دادرسى دراویش کوار در دیوان عالی کشور

0
651

 2316248.jpgتقاضای وکلای مدافع دراویش شهرستان کوار مبنی بر اعاده دادرسى و رسیدگی مجدد به پرونده‌ قضایی آنها، در دیوان عالی کشور ثبت شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، در ادامه‌ی روند پیگیری و دادخواهی دراویش کوار از طریق ظرفیت‌های قانونی، این بار وکلای دادگستری در تقاضایی به دیوان عالی کشور، قضات این مرجع عالی قضایی را به تظلم و دادخواهی از دراویش کوار فراخواندند. با این تقاضای وکلا، انتظار می‌رود دیوان عالی کشور طی روزهای آینده در یک تصمیم شایسته‌ قضایی، با تجویز اعاده دادرسى، زمينه‌ی رسیدگی عادلانه به پرونده اتهامی دراویش کوار را فراهم سازد. دادسرای انقلاب شیراز در تصمیم اخیر خود، مجازات تبعید و نفی بلد مادام‌العمر محمدعلی شمشیرزن از دراویش طریقت نعمت‌اللهی گنابادی که هم‌اکنون در زندان بندرعباس نگهداری می‌شود را به حبس ابد تبدیل و دستور جلب سایر دراویش کوار که به مجازات تبعید محکوم شده‌اند را صادر کرد.

محمدعلی شمشیرزن، کاظم دهقان و حمید آرایش بر اساس حکم دادگاه انقلاب شیراز به اتهام محاربه، برای مادام‌العمر به ترتیب به شهرهای بندرعباس، زاهدان و اهواز تبعيد شدند. همچنین محسن اسماعیلی، محمدعلی صادقی، ابراهیم بهرامی و محمدعلی دهقان به مدت هفت سال هرکدام و به ترتیب به شهرهای دزفول، زابل، مراغه و سردشت تبعید شدند.

این تصمیم مقامات قضایی دادگاه انقلاب شیراز باعث شد تا عده‌ی کثیری بالغ بر بیست‌هزار نفر از دراویش و پیروان طریقت نعمت‌اللهی گنابادی، در پی این احکام و تصمیمات ناعادلانه و غیرقانونی قوه‌ قضاییه، به تضییع حقوق دراویش اعتراض کرده و با راه‌اندازی کمپین «نه به مرگ شهری»، به کار گرفتن سیاست مرگ شهری در قبال جامعه‌ی درویشی را محکوم کنند.

به باور امضاکنندگان این کمپین، مرگ شهری، تبعیض و محرومیت از حقوق انسانی و اجتماعی و ممانعت در استفاده از مواهب قانونی و گرفتن حق دفاع در برابر متعرض و تحمیل و ایجاد شرایط تبعید در موطن خویش است. مرگ شهری سیاست و قانونی نانوشته برآمده از نگاه امنیتی است که شهروندان را بی‌پناه و به ناامیدی، انزوا، ترس، سکوت و کرنش در برابر ستم مجبور می‌کند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading