پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

جانشین” احمد شهید” گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران کیست؟

1
532

عاصمه جهانگیر از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ مسئولیت گزارشگری سازمان ملل در امر آزادی عقیده و مذهب را به عهده داشت. او در همین دوران بارها به نقض حقوق بهائیان در ایران انتقاد کرد.

asma-jahangir-300x163

احمد شهید گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور ایران روز پنجشنبه از پایان ماموریت خود در ماه نوامبر (مهر-آبان) خبر داد.احمد شهید در توئیتر خود نوشت که دو ماه دیگر مسئولیتش را به «عاصمه جهانگیر» پاکستانی تحویل می‌دهد.احمد شهید بر مبنای مصاحبه‌هایی با فعالان سیاسی، روزنامه‌نگاران و نزدیکان قربانیان خشونت‌های

سیاسی، گزارش‌های ادواری از وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه می‌داد. درخواست‌های احمد شهید برای سفر به ایران در دوران فعالیتش به عنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر به نتیجه نرسید.

اما جهانگیر کیست؟
جهانگیر از فعالان سرشناس حقوق بشر و حقوق زنان در پاکستان است. او اولین دفتر وکالت زنان پاکستان را دائر کرده و در ایجاد کمیسیون حقوق بشر نقش داشته است. جهانگیرزاده سال ۱۹۵۲ است و در سال ۱۹۸۱ به عنوان اولین زن در پاکستان یک دفتر وکالت دایر کرد و سپس انجمن «اقدام زنان» را بنیان گذاشت که مقابله علیه کم‌ارزش بودن شهادت زنان در قیاس با مردان یا مقید‌کردن زنان مورد تجاوز به اثبات تجاوز به خویش را رسالت خود تعریف کرده بود.

سال ۱۹۸۳ او در رأس اعتراضاتی قرار گرفت که هدفش مقابله با برنامه «ضیاءالحق»، رهبر حکومت کودتایی پاکستان برای سرایت‌دادن قوانین و مقررات مذهبی به حیات سیاسی و اجتماعی پاکستان بود، بعدها او کمیسیون حقوق بشر پاکستان را ایجاد کرد و فعالیت‌های متعدد دیگری را نیز در زمینه حقوق بشر و حقوق زنان در کارنامه خود دارد.

او هم در دوران حکومت ژنرال محمد ضیاءالحق و هم در دوران حکومت ژنرال پرویز مشرف او مدتی را در زندان یا حصر خانگی به سر آورد. جهانگیر سال ۲۰۱۰ رئیس کانون وکلای پاکستان شد.

عاصمه جهانگیر که جوایز مدنی و حقوق بشری متعددی را در عرصه ملی و بین‌المللی دریافت کرده، از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۰۴ گزارشگر ویژه سازمان ملل در امر اعدام ‌بود.

او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ مسئولیت گزارشگری سازمان ملل در امر آزادی عقیده و مذهب را به عهده گرفت. او در همین دوران بارها به نقض حقوق بهائیان در ایران انتقاد کرد.

سازمان ملل هنوز به صورت رسمی خبر انتصاب خانم جهانگیر را اعلام نکرده است.

برچسب هامقاله ها

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading