پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

جلسه دوم دادگاه مختار زارعی, فعال مدنی و روزنامه نگار ساکن سنندج برگزار شد

0
881

امروز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸, جلسه رسیدگی به اتهامات مختار زارعی روزنامه نگار و فعال مدنی ساکن سنندج توسط  شعبه دوم دادگاه انقلاب این شهر برگزار شد. پیش تر در تاریخ ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ جلسه اول این دادگاه با تفهیم اتهام این فعال مدنی برگزار شده بود. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از موکریان، امروز شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸, جلسه دوم رسیدگی به اتهامات مختار زارعی, روزنامه نگار و فعال مدنی ساکن سنندج  از بابت اتهامات: “تبلیغ علیه نظام” و “توهین به رهبری” توسط شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به ریاست “قاضی شرفی” برگزار شد.  پیش تر این فعال مدنی در تاریخ ۲۲ اسفند ماه سال گذشته  ضمن حضور در محل شعبه مذکور تفهیم اتهام شده بود. 

بر اساس این گزارش به گفته مازیار طاطایی، وکیل مدافع مختار زارعی این جلسه در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج به صورت علنی با حضور جمعی از فعالان مدنی سنندج و نماینده دادستان این شهرستان برگزار و طی آن اتهامات “توهین به رهبری”و “تبلیغ علیه نظام” علیه مختار زارعی مطرح شده است و در این جلسه وقت کافی برای دفاع و توضیح در خصوص اتهامات برای دفاع شکلی و ماهوی داده شد. 

این وکیل دادگستری در این خصوص گفت: وقت کافی برای دفاع و توضیح در خصوص اتهامات به مختار زارعی و وکلای ایشان برای دفاع شکلی و ماهوی داده شد.

طاطایی گفت: مختار زارعی یک سال قبل با انتشار نامه سرگشاده خطاب به رهبر ایران در شبکه‌های اجتماعی، به عنوان مطالبه‌گر اجتماعی و فعال مدنی از رهبر سوالاتی داشته است و به باور ما متن این نامه هیچگونه تعریف حقوقی و قانونی از هتک حرمت و توهین در آن نیست و این اتهامات قابلیت انتساب به موکل ما را ندارد.

بر اساس این گزارش مختار زارعی در دفاعیات خود در جلسه دادگاه خطاب به قاضی پرونده گفت: هیچ شخصی در جامعه مصون از انتقاد نیست حتی اگر این شخص رهبر ایران باشد. برای گذار بە دموکراسی بیش از هر چیز بە انتقاد نیاز داریم. بازخوانی منتقدانە وضع موجود برای رسیدن بە وضع مطلوب پیش شرط توسعە است.

زارعی همچنین در خصوص اتهامات مطروحه علیه خود گفت: نامە پنج صفحەای اینجانب بە رهبر ضمن انتقادات جدی و گزندە بە هیچ عنوان حاوی توهین و بی حرمتی نیست. جواب قلم، قلم است نە بازداشت و بازخواست. امری کە بصورت جدی باید مورد توجە دادگاه قرار بگیرد. ممکن است تمام انتقادات من بە رهبر ناوارد و نابجا باشد اما پاسخ انتقادات من را باید قلم بە دستان موافق رهبر بدهند نە قلم قاضی و حکم قضایی.

مختار زارعی که در حال حاضر با قرار وثیقه آزاد است، پیش از این در فروردین ۹۷ به دلیل نوشتن نامه‌ انتقادی خطاب به «علی خامنه‌ای» بازداشت شده و سپس در روز ۱۲ دی‌ماه از سوی شعبه دوم دادگاه انقلاب، با ریاست قاضی «بهروز شرفی‌یوسف‌وند»، بابت اتهام “توهین بە رهبری”، به دو سال و اتهام “تبلیغ علیە نظام”، به یک‌سال حبس تعزیری محکوم شده‌بود. حکمی که بنا به گفته منابع آگاه به صورت غیابی برای وی صادر شده‌بود. این پرونده در دادگاه تجدیدنظر در حال بررسی است.

پرونده دوم این فعال مدنی,  که وی  از بابت آن با اتهام “اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی” مورد تفهیم اتهام قرار گرفت و سپس توسط شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج محاکمه و به سه سال حبس تعزیری محکوم شده بود، در خصوص انتشار ویدئویی در اعتراض به اعدام “زانیار مرادی”, “لقمان مرادی” و “رامین حسین پناهی” بود.  این فعال مدنی در اوایل شهریور ماه سالجاری بازداشت و در تاریخ ۲۲ شهریور ۱۳۹۷ با قید وثیقه ۳۰ میلیون تومانی از زندان مرکزی سنندج آزاد شده بود. 

“مختار زارعی” یک‌بار دیگر در روز ۳۰ تیرماه ۱۳۹۷ پس از احضار به دادگاه سنندج بازداشت و روز سه‌شنبه ۱۶ مرداد با سپرده وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی، آزاد شده‌ بود.

این فعال مدنی سابقه‌ فعالیت در اتحادیه‌ی دموکراتیک دانشجویان کُرد و چندین نشریه‌ی دانشجوئی را دارد، وی پیش‌تر نیز در ۲۴ اسفندماه سال ۹۳ به اتهامات “تبلیغ علیه نظام”، “توهین به مقدسات” و “نشر اکاذیب” بازداشت و با تامین وثیقه آزاد شده‌بود.

سرکوب آزادی بیان از جمله موارد نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران است که گزارشگران ویژه حقوق بشر در امور ایران  در گزارشات دوره ای خود و به دفعات بر آن تاکید کرده اند.

همچنین در ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر  و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ نیز بر اصل آزادی بیان و محق بودن هر فرد بر انتشار افکار و عقاید خود بدون ملاحظات مرزی و بدون ترس تاکید کرده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading