پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

حبس زدایی؛ چهار حکم متفاوت اخلاقی و تربیتی قاضی سلماسی برای یک مزاحم تلفنی

0
683

۴۴.PNGقاضی سلماسی در اقدامی متفاوت برای مجرم مزاحمت تلفنی «مطالعه کتاب اخلاقی، استخراج احادیث مرتبط با ممنوعیت ایجاد مزاحم اشخاص و ارائه خدمات عمومی رایگان» را به عنوان مجازات جایگزین حبس صادر کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از جوان آنلاین، در راستای رویه اخیر قوه قضائیه مبنی بر استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس برای مرتکبان جرائم با حبس‌های کوتاه‌مدت، محسن مرادی اوجقاز قاضی آذربایجان غربی، با در نظر گرفتن شرایط و ضوابط موجود، حکم حبس متهم مزاحمت تلفنی را به موارد اخلاقی و تربیتی تبدیل کرد. در متن این حکم که بر اساس مفاد آیین‌نامه اجرایی ماده ۷۹ قانون مجازات اسلامی تحریر شده، آمده است که حبس نامبرده با موارد ذیل جایگزین می‌شود:

۱- مطالعه کتاب «اخلاق عملی» اثر آیت‌الله دستغیب و تخلیص آن به صورت دستنویس و ارائه تخلیص آن به واحد اجرای احکام کیفری

۲- استخراج پنج حدیث راجع‌به ممنوعیت ایجاد مزاحمت اشخاص و مجازات اخروی آن با تعیین کتاب از سوی واحد اجرای احکام کیفری که در هر صورت مدت ارائه آنها بیش از یک ماه از تاریخ قطعیت دادنامه نخواهد بود.

 ۳- ارائه خدمات عمومی رایگان به الف – شهرداری شهرستان سلماس به مدت ۱۰ روز، ب – سازمان تأمین اجتماعی به مدت ۱۰ روز، پ – دادگستری شهرستان سلماس به مدت ۱۰ روز از تاریخ قطعیت دادنامه با رعایت مفاد ماده ۸۴ از قانون مرقوم (مدت خدمات عمومی رایگان) با نظارت نهاد پذیرنده و گزارش آن به واحد اجرای احکام کیفری

۴- تهیه دو عدد بنر تحت عنوان مزاحمت تلفنی و مجازات قانونی آن با نظارت شهرداری شهرستان سلماس و نصب آن در میادین اصلی شهر.

همچنین در این حکم ذکر شده است که در صورت تعذر اجرای مجازات جایگزین یا تخلف از اجرای آن یا اجرای تمام یا بخشی از آن با مانعی مواجه شود و در صورت عدم امکان رفع مانع یا ایجاد مانع توسط رفتار عمدی محکوم، مجازات حبس (اصلی) اجرا خواهد شد.

متصرف اراضی ملی محکوم به در ختکاری در فضای وسیع شد

این قاضی سلماسی در حکمی دیگر برای یک متصرف اراضی ملی، اقدام به صدور حکم جایگزین مبنی بر «درختکاری به میزان ۱۰۰۰ متر مربع» کرد.

در متن این حکم نیز آمده است: “حبس نامبرده به درختکاری به میزان ۱۰۰ متر مربع (هزار متر – با تشخیص نوع اصله و محل آن از سوی اداره منابع طبیعی و کارشناسان آن اداره) ظرف سه ماه از تاریخ قطعیت دادنامه جایگزین می‌شود که در صورت تعذر اجرای مجازات جایگزین یا تخلف از اجرای آن یا اجرای تمام یا بخشی از آن با مانعی مواجه شود و در صورت عدم امکان رفع مانع یا ایجاد مانع توسط رفتار عمدی محکوم، مجازات حبس (اصلی) اجرا خواهد شد”.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading