جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

حکم اعدام یک زندانی دیگر در زندان قزلحصار کرج اجرا شد

0
416

حقوق بشر در ایران ـ امروز یکشنبه ۳۱ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، حکم اعدام یک زندانی متهم به جرائم (مواد مخدر) در زندان قزلحصار کرج اجرا شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، سحرگاه شنبه ۳۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، شهرام شرقی، زندانی متهم به جرائم(مواد مخدر) و محبوس در زندان قزلحصار کرج مرکز استان البرز اعدام شد. 

یک منبع مطلع در تشریح این خبر به سازمان حقوق بشر ایران گفت:”شهرام شرقی، اهل شهرستان کوهدشت از توابع استان لرستان بود و از ۶ سال پیش به اتهام (مواد مخدر) بازداشت و به اعدام محکوم شده بود.” 

لازم به اشاره است، همزمان با اعدام شهرام شرقی، ۳ زندانی دیگر با نامهای شهاب منصورنسب، صمد گراوند و سعید گراوند، از بابت یک پرونده قضایی در زندان قزلحصار کرج اعدام شدند و گزارش اعدام آنها توسط رسانهای رسمی داخل کشور اعلام و تائید شده بود. 

اجرای حکم اعدام شهرام شرقی تا لحظه تنظیم این خبر از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است. 

پس از انتصاب غلامحسین محسنی اژه ای به عنوان رئیس قوه قضائیه و ادعای او برای تسریع انجام کار پرونده های قدیمی در نتیجه اجرای احکام اعدام در راستای بخشنامه کاهش جرائم کیفری کشور با سرعت بیشتری انجام می شود و این روند منجر به اعتراض سازمان عفو بین الملل، نسبت به این امر شد و در تاریخ ۲۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، با انتشار گزارشی، به تشریح وضعیت اجرای احکام اعدام در سال ۲۰۲۲ میلادی در ایران پرداخت.

همچنین، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد، در تاریخ ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱، در گزارش دوره ای خود که مربوط به ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۱ خورشیدی بود در خصوص محرومیت شهروندان از حق دسترسی به وکیل مورد نظر خودشان در یک فرایند دادرسی را محکوم کرد.

به دلیل عدم شفافیت مقامات ایران، پی بردن به تعداد واقعی اعدامها در این کشور دشوار است و قطعا تعداد به مراتب بالاتر از رقم اعلام شده است.

صدور و اجرای احکام اعدام، ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر و مفاد میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading