جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

رای سازمان ملل به برخورد بیشتر با نقض حقوق بشر در ایران

5
671

download.jpgسازمان ملل متحد برای چندمین بار ایران را متهم به نقض حقوق بشر کرد و خواستار برخورد بیشتر با جمهوری اسلامی در این باره شد.

کمیته حقوق بشر مجمع عمومی ملل متحد ۲۵ آبان ماه، با ۸۵ رای موافق و ۳۵ رای مخالف، خواستار برخورد بیشتر با نقض حقوق بشر در ایران شد. نماینده کانادا، ارائه‌کننده پیش‌نویس این قطعنامه، از وضعیت حقوق بشر در ایران و نیز فقدان تلاش‌ها در واکنش به انتقاداتی که تا کنون مطرح شده، ابراز ناامیدی کرده است. کانادا می‌گوید این قطعنامه، نه با اهداف سیاسی، که برای کمک به بهره‌مند شدن ایرانیان از حقوق خود، ارائه شده‌است. انگلستان نیز از افزایش اعدام‌ها در ایران، نقض حقوق زنان به شدت ابراز نگرانی کرد. نماینده آمریکا هم نگرانی خود را در مورد وضعیت و حقوق اقلیت‌ها و نیز افراد زیر سن قانونی ابراز کرده‌است.

شمار بالای اعدام‌ها، اعدام افرادی که زیر سن قانون مرتکب جرم شده‌اند، سرکوب اقلیت‌های دینی، دستگیری فعالان سیاسی و اجتماعی از اصلی‌ترین موارد اتهامات ایران بود.

از دیگر کشورهایی که به قطعنامه ایران رای مثبت داد، عربستان بود. عبدالله معلمی، نماینده این کشور در سازمان ملل، گفته بر خلاف سنت همیشگی که از رای دادن به این قطعنامه خودداری می‌کند، این بار «به خاطر مردم ایران» به آن رای مثبت می‌دهد.

به گفته نمایندگی ایران، ارائه این قطعنامه، با اهداف و نیت‌های سیاسی صورت گرفته‌است. از کشورهای دیگری که در حمایت از ایران، سخنان مشابهی را مطرح کرده یا به قطعنامه رای منفی دادند، کره شمالی، سوریه، کوبا یا پاکستان بودند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading