چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

روزانه ۲۵۰۰ کانال تلگرامی در کشور فیلتر می‌شود

1
592

2016_4_4_38_963-765x510.pngبه گفته دادستان کل کشور هر هفته ۱۶ تا ۲۰هزار کانال تلگرامی در کشور فیلتر می‌شود. وی معتقد است که اما این مقدار کافی نیست و باید «شبکه ملی اطلاعات» به وجود آید.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از مهر، نزدیک به ۸۰ درصد پهنای باند کشور خرج تلگرام و حدود ۲۰ درصد هم خرج اینستاگرام و بقیه شبکه‌های اجتماعی می‌شود و مقدار کمی از این پهنای باند هم صرف امور دیگر می‌شود. این در حالی است که طبق آمارهای پلیس فتا حدود ۴۳ درصد از جرائم فضای سایبری در ایران در فضای تلگرام انجام می‌شود. شبکه مجازی که بسیاری از کاربران در آن از هویت اصلی خود استفاده نمی‌کنند و هر کاربر می‌تواند چندین کانال با موضوعات مختلفی تشکیل بدهد.

اگر چه سرور تلگرام در خارج از کشور است اما رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال می‌گوید: «حدود نیمی از کانال‌های تلگرامی با بیش از ۵۰۰۰ عضو، پیرو مصوبه شورایعالی فضای مجازی در این خصوص احراز هویت شده‌اند.»

مرتضی موسویان رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم پیش از این، درباره تازه‌ترین آمار مربوط به ثبت کانال‌های تلگرامی در سامانه «سرآمد» گفت: تعداد کانال‌های ثبت شده از مرز ۵۵۰۰ مورد گذشته است که این کانال‌ها مجموعاً بیش از نیم میلیون دنبال کننده دارند.»

این ثبت کانال‌ها و به اصطلاح مجوز گرفتن‌ها در حالی انجام می‌شود که رئیس پلیس فتا معتقد است: «جرائم در فضای مجازی ۶۳ درصد افزایش داشته و با توجه به افزایش روز افزون کاربران، همچنان با نقص روبرو هستیم. همه کشورها نوعاً معترض این فضا هستند و از بی قانونی آن گلایه دارند.»

هادیان فر درباره پرونده تلگرام، معتقد است: «مدیران هزاران کانال به وزارت ارشاد مراجعه کرده‌اند و ثبت شده‌اند این کانال‌ها بالای ۵ هزار نفر عضو دارند. پیش بینی ما این است که ۱۱ هزار کانال وجود دارد و باید همه  مدیران این کانالها مراجعه کنند.»

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور در این رابطه می‌گوید: دولت ۲ سال پیش بخشنامه‌ای را به دستگاه‌های مختلف ابلاغ کرده و در آن استفاده از پیام رسان تلگرام را ممنوع اعلام کرده که متاسفانه این بخشنامه مغفول مانده است.

وی معتقد است: وقتی سرور تلگرام در خارج از کشور است و هیچ نظارتی بران نداریم چرا باید اطلاعات خودمان را در آن قرار دهیم. بر اساس مصوبات کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه در هر هفته ۱۶ تا ۲۰ هزار کانال تلگرام را فیلتر می‌کنیم اما این کافی نیست و باید شبکه ملی اطلاعات به وجود آید.

دادستان کل از تشدید نظارت‌ها  در فضای مجازی خبر داده و می‌گوید: در حال رصد فضای مجازی هستیم و اگر افرادی بخواهند با استفاده از فضای مجازی افراد را تخریب کنند با آنها برخورد قضایی خواهیم کرد

دادستان کل کشور بر لزوم نظارت جدی در فضای مجازی نیز تأکید کرد و افزود: «ما به همه گروه‌ها و جریان‌های رسمی سیاسی کشور که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند احترام می‌گذاریم با این حال به معاونت مربوطه در دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور تأکید می‌کنم که فضای مجازی را لحظه به لحظه رصد کنند و اگر تخلفی دیدند بلافاصله برخورد مناسب و قانونی انجام دهند.

کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در آخرین جلسه خود در هفته گذشته، اعلام کرده است که توهین و افترا در کانال‌های تلگرامی رصد می‌شود و قرار است به زودی دستورالعمل تهیه شده درباره نحوه استفاده از تلگرام در روزهای آینده ابلاغ شود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading