چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

سی‌وششمین جلسه «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» با عنوان «وضعیت حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران»

0
771

Captureروز جمعه ۳۱ شهریور ۱۳۹۶ برابر با ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۷ نشست جانبی ۳۶مین جلسه «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» با عنوان «وضعیت حقوق بشر در نظام جمهوری اسلامی ایران» در شهر ژنو سوئیس به همت دکتر حسن نایب‌هاشم و خانم آینده آزاد از سازمان حقوق بشری «همه حقوق بشر برای همه» برگزار شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، در این نشست «نیما حسابیان» به عنوان نماینده نوکیشان مسیحی، «دایان علایی» نماینده هموطنان بهایی در سازمان ملل متحد، «سهیلا هادی‌پور» نماینده عرفان حلقه، «هادی زارع» در ارتباط با مجازات اعدام، دکتر «لوکا راگازونی» به عنوان نماینده دکتر «احمدرضا جلالی»، «نادر زندی» در ارتباط با وضعیت آب و فاضلاب در ایران، «ژاله تبریزی» در ارتباط با دریاچه ارومیه و «زارا نورانی» به عنوان نماینده انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر شرکت داشتند. خانم «دایان علایی» و «نیما حسابیان» در این نشست، گزارشی از نقض مستمر و گسترده حقوق هموطنان بهایی و مسیحیان در ایران توسط نظام حاکم بر ایران را ارائه دادند.

«هادی زارع»، فعال حقوق بشر به ارائه گزارشی از روند رو به رشد اعدام‌ها در ایران پرداخت.

«نادر زندی» در این نشست به وضعیت آب و فاضلاب در ایران پرداخت و گزارشی در ارتباط با کمبود آب و برداشت بیش از اندازه و غیر قانونی آب از مخازن زیر زمینی و همچنین وضعیت بحرانی پساب را ارائه کرد.

«ژاله تبریزی» وضعیت دریاچه ارومیه را مورد بررسی قرار داد و گزارشی از نابودی و خشک شدن این دریاچه و تأثیر آن بر زندگی کشاورزان، دامداران و مردمی که در اطراف این دریاچه زندگی می‌کنند را ارائه کرد.

«سهیلا هادی‌پور» به وضعیت عرفان حلقه، صدور مجدد حکم اعدام برای بنیان‌گذارعرفان حلقه، آن هم پس از ۷ سال زندان، و بازداشت گسترده اعضای این گروه در ایران پرداخت.

دکتر «لوکا راگازونی» همکار دکتر «احمدرضا جلالی»، زندانی ایرانی-سوئدی که از تاریخ ۵​ اردیبهشت ​۱۳۹۵ در زندان اوین محبوس است، به وضعیت این زندانی دو تابعیتی پرداخت و گزارشی از اعتصاب غذای دکتر جلالی و نقض حقوق ایشان توسط نظام حاکم بر ایران را ارائه کرد.

«زارا نورانی» نماینده «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» به صورت کلی‌تر نقض گسترده حقوق شهروندان ایرانی توسط نظام حاکم بر ایران را مورد بررسی قرار داد، و گزارشی از آخرین موارد نقض مستمر حقوق بشر در ایران را ارائه کرد.

«زارا نورانی» به اعدام‌ها، قطع اعضای بدن، بازداشت‌ها، اعتصاب غذای زندانیان سیاسی، تبعیض‌های جنسیتی، قومی، مذهبی و تهدید فعالان سیاسی، رسانه‌ای و حقوق بشری در خارج از کشور پرداخت.

در بخشی از این گزارش «زارا نورانی» مشخصاً به حقوق پایمال‌شده آیت‌الله محمدرضا نکونام، عبدالفتاح سلطانی، دکتر مهدی خزعلی، رضا شهابی، علیرضا رجایی، محمود بهشتی لنگرودی، دکتر محمدعلی طاهری، و تبعیض گسترده بر علیه هموطنان کرد، عرب و اهل سیستان و بلوچستان، نقض مستمر حقوق بانوان در ایران، و همچنین تبعیض‌های گسترده علیه دراویش و ایجاد محدودیت‌های بسیار برای قطب دراویش سلسله‌ی گنابادی، هموطنان بهایی و اهل تسنن اشاره کرد.

نماینده انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر در پایان گزارش خود در نشست جانبی ۳۶مین جلسه «شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد» به تهدید فعالان سیاسی، رسانه‌ای و حقوق بشری در خارج از کشور توسط نظام حاکم بر ایران پرداخت، و مشخصاً مورد «روح‌الله زم»، روزنامه‌نگار مستقل در خارج از کشور ضمن ارائه گزارش گفت: «آقای زم بارها توسط نیروهای امنیتی تهدید به قتل شده و برای تشدید فشارها بر او، برای اعضاء خانواده‌اش در ایران توسط قوه قضاییه پرونده‌سازی شده و آنها را بارها بازداشت کرده‌اند و برادر او همچنان در زندان است.»

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading