چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

شهرام اشراقی، شهروند بهایی از زندان آزاد شد

0
783

shahram-eshraghi-1-300x191.jpgشهرام اشراقی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، امروز دوشنبه پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان اصفهان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، شهرام اشراقی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، امروز دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷، پس از تحمل دو سال و نیم حبس از زندان اصفهان آزاد شد. آقای اشراقی در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۹۱ همراه با چهار شهروند بهایی دیگر توسط ماموران اداره اطلاعات اصفهان بازداشت شده بود. شهرام اشراقی، شهروند بهایی ساکن اصفهان، پیش از این در اردیبهشت‌ماه سال ۹۳، توسط شعبه اول دادگاه انقلاب یزد به ۳ سال حبس تعزیری و ۱ سال حبس تعلیقی محکوم شد و حکم صادره در دادگاه تجدیدنظر استان یزد عینا تایید شد.  آقای اشراقی در تاریخ ۱۰ مردادماه ۱۳۹۱ همراه با تعدادی دیگر از شهروندان بهائی طی یک اقدام هماهنگ و با یورش ماموران وزارت اطلاعات به منازلشان در شهر اصفهان بازداشت شد و در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ در دادگاهی در یزد، همراه با ۱۹ شهروند بهایی دیگر مجموعا به ۵۸ سال حبس محکوم شدند. پیش‌تر در خرداد ماه ۱۳۶۲، پدر، مادر و خواهر (رویا) رزیتا اشراقی همسر شهرام اشراقی نیز به فاصله دو روز، به اتهام بهائی بودن در شیراز اعدام شده بودند. خانم اشراقی سال‌ها تنها زندگی می‌کرد تا اینکه در اصفهان با آقای شهرام اشراقی ازدواج کردند و در این مدت مدام مورد اذیت و آزار قرار می‌گرفتند و پس از آن نیز آقای اشراقی بازداشت شدند و همسرش مدت ۲ سال و نیم با بچه‌هایش تنها زندگی کردند.

لازم به ذکر است در زمان بازداشت آقای اشراقی، ماموران ضمن تفتیش کامل منزل وی کلیه کتاب‌ها، کامپیوتر، سی‌دی‌ها و سایر لوازم شخصی خانواده‌شان را با خود برده بودند.

البته همراه با شهرام اشراقی یک شهروند بهائی دیگر به نام “صبا گلشن” که هم پرونده ایشان بود نیز حکم آزادی‌اش صادر شده و ایشان نیز آزاد شدند، اما ساعتی بعد طی تماس مجدد از زندان مبنی بر اینکه باید به زندان مراجعه کنند، به زندان بازگردانده شدند و پس از آن خبری از وی در دست نیست.

شهروندان بهایی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران فقط اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد. به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهائیان در ایران به‌صورت سیستماتیک نقض شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading