شنبه , ۰۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شنبه, آوریل 20

قرار بازداشت ساسان آقایی، روزنامه‌نگار، «یک ماه دیگر تمدید شد»

0
575

پیو.PNGدر حالی‌ که سازمان دید‌ه‌بان حقوق بشر خواستار آزادی ساسان آقایی و یغما فشخامی، دو روزنامه‌نگار زندانی شده، بر اساس گزارش‌ها قرار بازداشت ساسان آقایی یک ماه دیگر تمدید شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، شعبه دوم دادسرای رسانه روز سه شنبه قرار بازداشت موقت ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد را به مدت یک ماه دیگر تمدید کرد. ساسان آقایی روز ۲۱ مرداد بازداشت شد و از آن تاریخ در بند ۲۴۱ زندان اوین متعلق به حفاظت اطلاعات قوه قضاییه در انفرادی به سر می برد. درهمین حال سازمان دید‌بان حقوق بشر از مسئولان جمهوری اسلامی ایران خواست که ساسان آقایی و یغما فشخامی را «فورا آزاد یا محاکمه عادلانه‌ای برای آنان برگزار کنند». به گفته این سازمان،قوه قضائیه و نهادهای امنیتی این دو روزنامه نگار را « بدون اتهامی واضح» در بازداشت نگاه داشته‌اند. یک منبع نزدیک به خانواده‌ ساسان آقایی که نخواست نامش فاش شود، به این سازمان اعلام کرد که این روزنامه نگار«تحت فشار است» تا «به ارتباط با وب‌سایت آمدنیوز اعتراف کند».

درهمین حال برخی وب سایتها به نقل از افراد نزدیک به ساسان آقایی اعلام کردند که بازجوها دلیل بازداشت این روزنامه نگار را تنها اعتراف افراد دیگر علیه او اعلام کرده اند.

مادر ساسان آقایی روز سه‌شنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد اعلام کرده که پسرش در دادسرا «قویا عنوان می‌کرد هیچ کار خلاف قانونی مرتکب نشده است».

ساسان آقایی درسالهای گذشته نیز چندین بار بازداشت شده است.

یغما فشخامی دیگر روزنامه نگار زندانی نیز عصر روز ۳۰ مرداد امسال بازداشت شد.

رضا معینی، مسئول میز ایران در گزارشگران بدون مرز،‌ این بازداشت‌ها را نشان‌دهنده آغاز دور جدیدی از سرکوب روزنامه‌نگاران در ایران می‌داند.

آقای فشخامی در سال ۹۴ نیز بازداشت شد و مدتی زندانی بود. وی خبرنگار ماهنامه «پیام هاجر» و خبرنگار سابق روزنامه «روزان» بوده ‌است.

ادامه بازداشت روزنامه نگاران در ایران درحالی است که برخی از روزنامه نگاران زندانی درسالهای گذشته در مدت زندان سلامتی خود را از دست داده اند.

علیرضا رجایی، روزنامه‌نگار و از فعالان ملی – مذهبی، پس از عمل جراحی، چشم راست و بخشی از ماهیچه و استخوان‌های سمت راست صورتش را از دست داده است.

درحالی که خانواده آقای رجایی از عدم رسیدگی پزشکی به وی در هنگام گذراندن دوره زندانش خبر داده بودند، سخنگوی قوه قضائیه مدعی شده که آقای رجایی در دوره زندان خدمات پزشکی دریافت کرده و پس از آزادی به سرطان مبتلا شده است.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران «غفلت» از درمان علیرضا رجایی در زندان را «غیرقابل قبول و نقض شدید حقوق بشر» خوانده و از جمهوری اسلامی خواسته ضمن پذیرش مسئولیت اتفاق رخ داده برای این روزنامه‌نگار، نسبت به درمان دیگر روزنامه‌نگاران زندانی از جمله احسان مازندرانی اقدام کند.

ملیحه حسینی، ‌همسر احسان مازندرانی، در توئیتی درباره وضعیت همسرش نوشته که «معده‌اش چيزی جز آب قبول نمی‌كند و دادستان حتی اجازه مرخصی استعلاجی هم نمی‌دهد».

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار زندانی، پیش از این در اعتراض به مواردی چون بازداشت غیرقانونی و یا بدرفتاری ماموران زندان چندین بار اعتصاب غذا کرده بود.

عیسی سحرخیز و آفرین چیت‌ساز که آبان سال ۹۴ به همراه احسان مازندرانی دستگیر شده بودند همچنان زندانی هستند.

درهمین حال به گزارش وب سایت کانون مدافعان حقوق بشر،آفرین چیت‌ساز،روزنامه نگار زندانی در اعتراض به ممانعت از آزادی‌اش در تاریخ اعلام شده از سوی قوه قضاییه، از روز ۱۲ شهریور اعتصاب غذا کرده است.

براساس این گزارش،دفتر دادستانی زمان بستری بودن خانم چیت ساز در بیمارستان را جزو زمان زندان او محسوب نکرده است.

حرکت اتوبوس‌های شرکت واحد با چراغ روشن در اعتراض به بازداشت رضا شهابی

براساس گزارشها،پس از گذشت یک ماه از اعتصاب غذای رضا شهابی، فعال کارگری و عدم رسیدگی به وضعیت او، تعدادی از رانندگان شرکت واحد روز چهارشنبه ۲۲ شهریور،چراغ‌های اتوبوس خود را روشن نگه داشته و با سرعت ۲۰ کیلومتر درساعت حرکت کردند.

کانال تلگرامی سندیکای کارگران شرکت واحد خبر داد که پس از این اقدام،گشت‌های «پرتعداد» حراست و بازرسی شرکت واحد، اتوبوس‌های با چراغ روشن را « به توقفگاه می فرستادند» و «برای ساعتی تعداد چراغ‌های روشن کمتر شد».

براساس این گزارش،با آغازبه کارشیفت عصر، بار دیگر رانندگان با روشن کردن چراغ اعتراض خود را نشان دادند.

روز چهارشنبه همچنین برخی دانشجویان و فعالان مدنی و کارگری نیز در اتوبوس‌ها و ایستگاه‌های اتوبوس با مسافران سخن گفته و وضعیت رضا شهابی را برای آنها توضیح دادند.

این حرکت در پاسخ به فراخوان سندیکای اتوبوسرانی انجام شد.

روز سه‌شنبه ۱۴ شهریور، نیز تجمعی در مقابل مجلس با هدف درخواست برای آزادی رضا شهابی، عضو زندانی هیات مدیره سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ برگزار شده بود.

رضا شهابی فعال کارگری و راننده سابق شرکت واحد، بیش از یک ماه است که اعتصاب غذاکرده و شرایط جسمانی او «وخیم» گزارش شده است.

آقای شهابی در پی فشارهای دادستانی برای بازگرداندنش به زندان، روز ۱۸ مرداد، خود را به زندان رجایی‌شهر کرج معرفی کرد.

وی پس از مراجعه به زندان و اطلاع یافتن از اینکه مرخصی پزشکی‌اش جزو زمان محکومیت او محسوب نشده و باید ۹۶۸ روز در زندان بماند،‌ اقدام به اعتصاب غذا کرد.

به گفته سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه،‌ «ادعای دادستانی مبنی بر پنج ماه غیبت از محکومیت حبس شش‌ ساله شهابی» در حالی بود که او پس از مراجعه به زندان «نامه آزادی و اتمام محکومیت شش ساله خود را که به تاریخ ۱۸ شهریور سال ۹۴ بوده در پرونده زندان» دیده بود.

بازداشت دوباره رضا شهابی انتقادهای بین‌المللی را به همراه داشته و فدراسیون جهانی کارگران بخش حمل‌ونقل، کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری،‌ پنج سندیکای سراسری کارگری فرانسه، سندیکاهایی از کانادا و سوئد و‌ کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا خواستار آزادی او و سایر فعالان صنفی زندانی شده‌اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading