پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

محرومیت حمیدبابایی، زندانی سیاسی از ملاقات با خانواده خود

0
641

روز جاری خانواده حمید بابایی برای ملاقات با وی به زندان رجایی شهر کرج مراجعه کردند اما به آنان اعلام شد این زندانی سیاسی به (مقدسات) توهین کرده و الان در انفرادی و از حق ملاقات محروم است، پس از پیگیری های مستمر خانواده مشخص شد این ادعا صحت ندارد و حمید بابایی به دلیل اعتراض به رئیس زندان به دلیل ممانعت از ارسال شکواییه به قاضی پرونده خود بصورت خودسرانه تنبیه شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى و زندانی سیاسی محبوس در زندان رجایی شهر کرج، نسبت به جلوگیری غیرقانونی محمد مردانی،؛ رئیس زندان در پیگیری حقوقی پرونده اش معترض شده و رئیس زندان نیز با سواستفاده از موقعیت خود خارج از روال و آیین نامه سازمان زندانها این زندانی را از ملاقات محروم و خانواده او را با ادعاهای غیرواقعی نگران کرده است.

یک منبع نزدیک به خانواده بابایی دراین باره به گزارشگر حقوق بشر در ایران، توضیح داد: “صبح امروز همسر حمید از شهر قزوین برای ملاقات به زندان رجایی در کرج رفته بود که به وی اعلام شد حمید از حق ملاقات محروم است چون به مقدسات توهین کرده و الان هم در انفرادی است. به دادسرا بروید برای پیگیری پرونده جدید. همسر او نیز نگران پیگیری کرده بود و از اجرای احکام متوجه شده بود که انفرادی نیست. با تماس تلفنی از دادستانی متوجه می شوند که ممنوع الملات هم نیست و اصلا چیزی در این رابطه در سیستم ثبت نشده است.”

این منبع مطلع ادامه داد: “همسر حمید بابایی باز هم به زندان مراجعه می کند و دوباره به او می گویند از رئیس زندان داستور دارند که ممنوع الملاقات است. خلاصه چند ساعتی وی را با همین جواب ها منتظر نگه می دارند و ایشان اصرار می کند تا متوجه نشوم چه شده از اینجا نمی روم. که نهایتا به آقای مردانی زنگ می زنند و ایشان به همسر حمید می گوید، شوهر شما تخلفی انجام داده و شورای زندان تصمیم بر ممنوع الملاقاتی وی گرفته است. وقت این را هم نداریم برای شما توضیح دهیم.”

منبع نزدیک به خانواده بابایی تصریح کرد: “شامگاه حمید با همسرش تماس گرفت و توضیح داد قبلا نامه ای به قاضی نوشته که چرا وی را سه سال و نیم است از حقوق قانونی اش محروم کرده اند. آقای مردانی برخلاف قانون جلوی ارسال این نامه به قاضی صلواتی را گرفت، بعد از چندماه حمید نامه دیگری می نویسد و آخر نامه نیز پی نوشت برای آقای مردانی می نویسد که چرا نامه مرا به آقای صلواتی ارسال نمی کنید. او را به دفتر آقای مردانی احضار کرده بودند و به صورت خیلی توهین آمیز با او صحبت کرده بودند. حمید نیز پاسخشان را داده بود و اعتراض کرده بود.”

وی در پیایان خاطرنشان کرد: “حمید تاکید کرده بود که ممنوع الملاقات تنبهی بوده و پرونده سازی هم نشده چون به او چیزی نگفته اند و تهدید بوده است.”

شایان ذکر است، چندی پیش حقوق بشر در ایران، گزارش کرده بود، اتهامات حمید بابایی در پرونده‌ای که حکم آن صادر شده و به تایید دادگاه تجدیدنظر نیز رسیده، اخیرا تغییر یافته و با توجه به اتهامات جدید، درخواست اعاده دادرسی‌اش از سوی دیوانعالی کشور رد شده است.

آقای بابایی از پارگی پرده گوش، عفونت مزمن و پیش‌رونده رنج می‌برد و مرخصی پزشکی او با مخالفت نهاد اطلاعات روبروست.

حمید بابایی، دانشجوی بورسیه دانشگاه لی‌یژ بلژیک، روز ۲۲ مرداد ١٣۹٢، اندکی پس از ورود به ایران برای دیدار خانواده توسط وزارت اطلاعات احضار، بازداشت و در دادگاهی کوتاه توسط ابوالقاسم صلواتى به ۶ سال حبس تعزیرى و ۴ سال حبس تعلیقی، به اتهام (جاسوسى) و (ارتباط با دول متخاصم)، محکوم شد، این حکم در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر نیز تأیید شد.

او بلافاصله پس از بازداشت به سلول انفرادى در زندان اوین منتقل شده بود، بابایى ٢٠ روز در انفرادى بند ٢۴٠ گذرانده و بعد از آن به بند ٢٠۹ منتقل و نهایتا بعد از تحمل ٣۵ روز انفرادى در تاریخ ٢۷ شهریورماه ۱۳۹۲ وارد بند ۳۵۰۰ زندان اوین شد.

در جریان انتقال گروهی زندانیان از بند ۳۵۰ به بند هفت و متعاقبا هشت انتقال یافت. او پس از اعتراض به شرایط بند هشت اواخر بهمن‌ماه پارسال به زندان رجایی شهر کرج تبعید شد. او به تازگی از بند زندانیان عادی زندان رجایی شهر به سالن ۱۲ و محل نگهداری زندانیان سیاسی-امنیتی منتقل شده است.

حمید بابایى متاهل، متولد ٢٠ آذر ١٣۶٢ در شهرستان تکاب واقع در استان آذربایجان غربى است. او در سال ١٣٨۵ در رشته ریاضى از دانشگاه صنعتى شریف فارغ التحصیل شد و همان سال براى ادامه تحصیل در مقطع کارشناسى ارشد رشته مهندسى صنایع وارد دانشگاه علم وصنعت ایران شد. وی موفق شده است که در سال ١٣٨۷ با معدل ١٨، از این دانشگاه فارغ التحصیل شود و دانش آموخته ممتاز مقطع کارشناسى ارشد شناخته شود.

نزدیکان حمید بابایى گفته اند که او هیچگونه فعالیت سیاسى در مدت حضور در خارج از کشور در پرونده خود نداشته و تنها به دلیل بى توجهى به درخواست تهدیدآمیز وزارت اطلاعات و طفره از همکارى با آنان بازداشت شده است.

این دانشجوی زندانی، در طول دوران بازداشت، تا امروز از انتخاب وکیل محروم بوده است. به گفته او، وکیل تسخیری نیز نه تنها به دفاع از وی نپرداخته، حتی در نقش بازجو برای وی ظاهر شده است.

بازداشت و محکومیت حمید بابایی به زندان، با اعتراضات گسترده دانشجویان و فعالان حقوق بشر در بلژیک مواجه شد. سازمان عفو بین الملل، دانشجویان دانشگاه آزاد بروکسل و ایرانیان ساکن بلژیک، طی تظاهراتی در برابر سفارت ایران، خواهان آزادی حمید بابایی، از زندان جمهوری اسلامی شدند.

پیشتر دو دانشگاه در بلژیک، با انتشار بیانیه‌ای، خواهان تجدید دادرسی و آزادی فوری این دانشجوی ایرانی دانشگاه لیژ بلژیک شده‌ بودند.

سازمان عفو بین‌الملل بلژیک با انتشار بیانیه‌ای در خردادماه سال جاری ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامتی حمید بابایی، اعلام کرد که این زندانی سیاسی به مراقبت‌های پزشکی فوری نیاز دارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading