چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

محمد مهدوی فر با تودیع قرار از زندان کاشان آزاد شد

0
476

بنمهجلوپ.PNGمحمد مهدوی‌فر هنرمند اهل آران و بیدگل که به «شاعر شعر الفبا» در رسانه ها اشتهار دارد پس از بیش از ۵ ماه بازداشت و صدور قرار محکومیت در مرحله بدوی امروز با تودیع قرار وثیقه تا زمان صدور رای در مرحله تجدیدنظر از زندان کاشان آزاد شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، محمد مهدوی فر فعال مدنی که در تاریخ ۶ خردادماه سال جاری توسط نیروهای سپاه پاسداران بازداشت و به زندان کاشان منتقل شده بود به حکم دادگاه انقلاب آران و بیدگل در مرحله بدوی با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) به تحمل دو سال حبس تعزیری و دو سال تبعید به شهرستان سرباز از توابع استان سیستان و بلوچستان محکوم شد. این فعال مدنی پس از گذشت بیش از ۵ ماه از زمان بازداشت و محکومیت بدوی با تبدیل قرار امروز از محل زندان کاشان آزاد شد. آقای مهدوی فر که قرار وثیقه یکصد میلیون تومانی را تودیع کرد امکان آزادی تا زمان صدور رای در مرحله تجدیدنظر را یافته است.

اتهاماتی که در مرحله بازپرسی به آقای مهدوی فر تفهیم شده بود عبارتند از: فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به رهبری، توهین به بنیانگذار نظام، توهین به ائمه، اقدام علیه امنیت ملی از طریق ارتباط با دول متخاصم، ارتباط با عناصر ضد انقلاب از طریق مسافرت به شهر های تهران، یزد، کرمان و سایر شهر ها.

یک منبع نزدیک به آقای مهدوی فر پیش تر ضمن تایید این خبر گفته بود “آقای مهدوی فر از بسیاری از اتهامات اصلی مانند توهین به ائمه یا ارتباط با دول بیگانه تبرئه شدند. محکومیت ۲ سال زندان و ۲ سال تبعید برای توهین به رهبری و ۱ سال زندان و ۲ سال تبعید برای تبلیغ علیه نظام صادره شده است که با اعمال ماده ۱۳۴ (تجمیع احکام) میزان ۲ سال زندان و ۲ سال تبعید آن جنبه اجرایی پیدا کرده است.”.

آقای مهدوی فر در مدت قانونی به حکم صادره در مرحله بدوی اعتراض کرده است.

البته لازم به اشاره است بعضی از اتهامات آقای مهدوی فر از بابت بازداشت مورخ ۶ خردادماه در پرونده ای جداگانه به دادگاه جزایی آران و بیدگل ارجاع شده است که کماکان در مرحله دادرسی است.

اتهامات فوق در حالی طرح میشود که آقای مهدوی فر در رابطه با اتهاماتی دیگر در شهریور ماه سال ۹۵ به مدت ۴۵ روز بازداشت شده بود. پرونده ای مفتوح که آقای مهدوی فر از آنها نیز بواسطه قرار وثیقه آزاد و کماکان نیز در جریان است.

محمد مهدوی‌فر هنرمند اهل آران و بیدگل روز شنبه ۶ خردادماه ۱۳۹۶، با مراجعه ماموران دادستانی آران و بیدگل به اتهام “تبلیغ علیه نظام” در منزل شخصی خود دستگیر شد.

لازم به یادآوری است این فعال مدنی در سال ۹۳ پس از سرودن یک مثنوی ۳۲ بیتی به نام “الفبا” و خواندن آن در انجمن‌های ادبی شهر کاشان، توسط شعبه دو بازپرسی آران و بیدگل (به نیابت از شعبه هم عرض بازپرسی در کاشان) مورد بازجویی قرار گرفت.

آقای مهدوی‌فر از بابت پرونده مفتوحه در سال ۹۴ در شعبه ۱۰۵ کیفری دو دادگستری کاشان محاکمه و به اتهام «نشر اکاذیب» به یک‌سال‌ونیم حبس محکوم شد.

نهایتا، شعبه بیست‌وسوم دادگاه تجدیدنظر استان اصفهان به ریاست حمیدرضا امانی حکم یک‌سال‌ونیم حبس وی را از طریق اصلاح اتهام از «نشر اکاذیب» به «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به ده ماه حبس تقلیل و با «رعایت بند ب از ماده ۳۳ قانون وصول» مجازات وی را به سی میلیون ریال جزای نقدی تبدیل کرد.

همانطور که اشاره شد مهدوی‌فر کمی بعد مورخ دوشنبه ۲۹ شهریورماه ۱۳۹۵، در منزل شخصی‌اش توسط ماموران اداره اطلاعات بازداشت و به سلولهای انفرادی زندان اصفهان، تحت مدیریت وزارت اطلاعات منتقل شده بود که پس از تحمل حدود ۴۵ روز بازداشت از زندان مرکزی اصفهان آزاد شد.

آخرین بازداشت این فعال مدنی مورخ ۶ خردادماه سال جاری صورت گرفت.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading