پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

محکومیت آرشام رضائی, فعال مدنی به هشت سال و نیم حبس تعزیری

0
764

محمود«آرشام» رضائی, فعال مدنی محبوس در بند۴ زندان اوین که در تاریخ ۸ اسفند ماه سالجاری توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران مورد محاکمه قرار گرفته بود طی حکمی از سوی شعبه مذکور به تحمل ۸ سال و نیم حبس تعزیری محکوم شده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, امروز شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۷, محمود «آرشام» رضائی, فعال مدنی محبوس در بند ۴ زندان اوین به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران فراخوانده شد و حکم ۸ سال و نیم حبس تعزیری از بابت اتهامات: تبلیغ علیه نظام, اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و توهین به رهبری به او ابلاغ شد. محمود «آرشام»رضائی در حال حاضر در بند ۴ زندان اوین علیرغم صدور وثیقه ۲۵۰ میلیون تومانی و تامین وثیقه مذکور از سوی خانواده اش با ممانعت ارگانهای قضائی محبوس مانده است.  بنقل از یک منبع نزدیک به محمود(آرشام) رضائی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید این خبر گفت, روز چهارشنبه ۸ اسفند ماه سالجاری محمود(آرشام) رضائی برای محاکمه به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اعزام شده بود و امروز شنبه ۲۵ اسفند ماه ضمن اعزام مجدد وی به شعبه مذکور حکم ۸ سال و نیم حبس تعزیری از بابت اتهامات: تبلیغ علیه نظام, اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی و توهین به رهبری به وی ابلاغ شده است.  این منبع مطلع در ادامه گفت, علیرغم صدور قرار وثیقه به مبلغ ۲۵۰ میلیون تومان و تامین آن از سوی خانواده این فعال مدنی با ممانعت ارگانهای قضائی و امنیتی از آزادی محمود(آرشام) رضائی, ممانعت بعمل می آید. همچنین در زمان محاکمه این فعال مدنی توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران «قاضی محمد مقیسه ای» از قبول وکیل برای پرونده وی سر باز زده بود و از سوی دیگر علیرغم صدور قرار وثیقه تعیین شده که مبلغ آن ۲۵۰ میلیون تومان بوده از تودیع آن ممانعت بعمل آورده بود و با افزایش مبلغ وثیقه به یک میلیارد تومان مانع آزادی آرشام رضائی شده بود .

ممانعت از آزادی آرشام رضائی در حالی است که «محمد حسین زاده» و «مجید حسینی» دو هم پرونده ای دیگر وی نیز  پس ازتفهیم اتهام به ترتیب در تاریخهای دوم  و سوم بهمن ماه سالجاری با تودیع وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شده بودند. 

حقوق بشر در ایران در تاریخ۱۹ اسفند ماه سالجاری, طی گزارش تعیین زمان محاکمه مجید حسینی دیگر متهم این پرونده برای تاریخ ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ توسط شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران اطلاع رسانی کرده بود. 

لازم به ذکر است محمود”آرشام” رضائی در تاریخ ۱۷ دی ماه سالجاری به همراه  محمد حسین زاده و مجید حسینی در حوالی میدان انقلاب تهران توسط سازمان اطلاعات سپاه بازداشت  و پس از انتقال به منزل پدری اش که در آنجا زندگی میکند آن محل مورد تفتیش کامل نیروهای امنیتی قرار گرفته بود و سپس این فعال مدنی به بند دو الف واقع در زندان اوین که متعلق به سپاه پاسداران است منتقل شده بود.

در تاریخ  ۱۹ دی ماه سالجاری, حقوق بشر در ایران گفتگوئی کوتاه با مادر محمود(آرشام) رضائی داشته است. 

سرکوب فعالان مدنی در ایران با توجه به نوع فعالیتهای مسالمت آمیز آنها ناقض اسناد بین المللی حقوق بشر, از جمله ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و همچنین ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی که بر محق بودن افراد بر انتشار افکار و عقاید خود بدون ملاحظات مرزی تاکید کرده است نیز میباشد. همچنین در ماده ۲۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت بر حق افراد بر تشکیل و برپائی راهپیمائی و تجمعات اعتراضی مسالمت آمیز تاکید شده است. همچنین برخورداری افراد از روند دادرسی عادلانه  توسط دادگاهی بیطرف و با حضور وکیل مورد انتخاب متهم و حضور هیئت منصفه از جمله موارد مورد تاکید در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر میباشد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading