پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

محکومیت سحر کاظمی, فعال محیط زیست به پنج سال حبس تعزیری/ مادح فتحی با قرار وثیقه آزاد شد

0
691

سحر کاظمی, فعال محیط زیست ساکن سنندج که در حال حاضر بدلیل عدم توان در تامین قرار وثیقه ۷۰۰ ملیون تومانی در بازداشت بسر میبرد  توسط شعبه اول دادگاه انقلاب این شهر به ریاست قاضی سعیدی به تحمل ۵ سال حبس تعزیری محکوم  شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی,  سحر کاظمی فعال محیط زیست را که در مرداد ماه و آذر ماه سال جاری از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شده بود به تحمل پنج سال حبس تعزیری محکوم کرد. لازم به ذکر است که این حکم به دلیل فعالیت‌های مدنی و محیط زیستی برای سحر کاظمی صادرشده است. همچنین روز پنج شنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۷ مادح فتحی همسر این فعال مدنی نیز با تأمین وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به‌صورت موقت آزاد شد. بنقل از یک منبع نزدیک به سحر کاظمی در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر محکومیت این فعال محیط زیست و همچنین آزادی مادح فتحی گفت, مادح فتحی به همراه مهوش امیری مادر سحر کاظمی در تاریخ ۲۴ آبان ماه سالجاری پس از احضار به اداره اطلاعات سنندج بازداشت و به بازداشتگاه منتقل شده بودند.  لازم به ذکر است که پرونده  سحرکاظمی پس از اعتراض وی به حکم صادره از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب سنندج, به دادگاه تجدیدنظر ارجاع داده شده است. لازم به ذکر است ، سحر کاظمی پیش از این نیز در تاریخ  ۱۸ مرداد ماه سالجاری توسط  ماموران اداره اطلاعات سنندج و بدون در دست داشتن حکم قضائی به منزل سحر کاظمی وارد شده و پس از بازرسی کامل منزل این فعال مدنی و پس از ضبط برخی لوازم شخصی، وی را بازداشت و به بازداشتگاه اداره اطلاعات سنندج منتقل کرده بودند. 

همچنین مهوش امیری مادر سحر کاظمی  و همسرش مادح فتحی، روز پنج‌شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۷، پس از احضار به اداره اطلاعات سنندج از سوی ماموران امنیتی بازداشت شدند. در تاریخ  ۳ آذرماه سالجاری، سحر کاظمی به همراه  مهوش امیری با سپردن قرار وثیقه و بطور موقت ازاد شده بودند. 

سحر کاظمی در تاریخ  ۱۱ آذرماه سالجاری پس از مراجعه به دادگستری این شهر مجددا بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود.

مادح فتحی، پاییز سال ۱۳۹۶ بازداشت و به مدت سه ماه در سلول های انفرادی و بازداشتگاه ادارە اطلاعات سنندج تحت بازجوئی  نگهداری شده بود.

لازم به ذکر است که مادح فتحی و همسرش سحر کاظمی در مدت زمان بازداشت از تماس و ملاقات با خانواده و دسترسی به وکیل محروم بودند.

سحرکاظمی از مربیان وزرشی ساکن سنندج، بدلیل فعالیت های مسالمت آمیز مدنی و محیط زیستی تا کنون بارها به اداره اطلاعات سنندج احضار و مورد بازجویی قرار گرفته است.

سرکوب فعالان مدنی در ایران که این سرکوبها برحسب فعالیتهای مسالمت آمیز این دسته از شهروندان که به موازات اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر و میثاق های بین الملی فعالیت میکنند و حکومت جمهوری اسلامی اقدام به سرکوب و بازداشت و احضار و بازجوئی از این دسته از شهروندان میکند مصداق بارز نقض آزادی بیان در ایران میباشد. ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر به صراحت حق آزادی بیان را برای افراد مورد تاکید قرار داده است و از آن بعنوان حقوق سلب ناشدنی برای هر شهروند یاد کرده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading