جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

محکومیت ۸ تن از شهروندان بهائی ساکن بهارستان اصفهان به ۴۸ سال حبس تعزیری

0
624

هشت شهروند بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان مجموعا به ۴۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. این شهروندان در تاریخ ۱ مهرماه ۹۷ توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده بودند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، شهروندان بهایی بازداشت شده در بهارستان اصفهان در دادگاهی مجموعا به ۴۸ سال حبس تعزیری محکوم شدند. طبق حکم صادره، “افشین بلبلان”، “سهام آرمین”، “میلاد داوردان”، “فرهنگ صهبا” و “انوش راینه” هر کدام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری و “بهاره زینی(سبحانیان)”، “فوژان رشیدی” و “سپیده روحانی” هر کدام به تحمل ۴ سال حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین “علی ثانی (مسلمان جذب شده به بهاییت)”  علاوه بر ۶ سال حبس طبق این حکم به مدت ۵ سال نیز از حرفه فروش و کرایه محصولات فرهنگی محروم شده است. از اتهامات و دلایل صدور احکام این شهروندان بهایی تا لحظه تنظیم این گزارش اطلاعی در دست نیست. این هشت شهروند بهائی در تاریخ ۱ مهرماه ۹۷ در بهارستان اصفهان توسط نیروهای امنیتی بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شده بودند. نیروهای امنیتی در زمان بازداشت منزل این شهروندان را نیز مورد تفتیش و ضبط تعدادی از وسایل شخصی قرار داده بودند. پیش از این نیز یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران گفته بود: “ماموران امنیتی در زمان بازداشت آقای افشین بلبلان اقدام به تفتیش منزل وی کرده و تعدادی از وسایل شخصی ایشان ازجمله کتاب‌ها، لب‌تاپ، تبلت و گوشی تلفن همراه ایشان را ضبط و با خود بردند”.محروم شدن دست کم ۵۸ تن از دانشجویان بهائی طی کنکور سراسری سال جاری از ادامه تحصیل، اخراج حداقل ۱۱ دانشجوی بهایی در مقاطع مختلف از دانشگاه‌ها، ممانعت از فعالیت اقتصادی و اخراج دستکم ۶ تن از شهروندان بهایی از محل کار شخصی یا شرکت‌های خصوصی، احضار و بازداشت ۷۲ تن از شهروندان بهایی توسط نیروهای امنیتی، محکومیت ۲۴ شهروند بهایی به تحمل ۴۶ سال حبس و ۹ سال تبعید، ارائه گسترده محصولات اصطلاحاً فرهنگی و رسانه‌ای در راستای بهایی‌ستیزی، پلمب شدن و تداوم پلمب محل کسب بسیاری از شهروندان بهایی، تخریب قبور و ممانعت از دفن شهروندان بهایی در آرامستان‌های بهاییان در شهرهای مختلف تنها قسمتی از افزایش فشار بر شهروندان این جامعه از ابتدای سال جاری تاکنون بوده است.

شهروندان بهائی در ایران از آزادی‌های مرتبط به باورهای دینی محروم هستند، این محرومیت سیستماتیک در حالی است که طبق ماده ۱۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۸ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی هر شخصی حق دارد از آزادی دین و تغییر دین با اعتقاد و همچنین آزادی اظهار آن به طور فردی یا جمعی و به طور علنی یا در خفا برخوردار باشد.
گفتنی است بر اساس منابع غیررسمی در ایران بیش از سیصد هزار نفر بهایی وجود دارد اما قانون اساسی ایران تنها ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی‌گری را به رسمیت شناخته و مذهب بهاییان را به رسمیت نمی‌شناسد، به همین دلیل طی سالیان گذشته همواره حقوق بهاییان در ایران به صورت سیستماتیک نقض شده است.

شهر بهارستان در ۲۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر اصفهان، در مسیر جادهٔ اصفهان-شیراز قرار گرفته است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading