جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

معوقات مزدی کارگران کارخانه «ایران برک»

0
872

2016930211240983323921-765x510.jpgحدود ۱۱۰ کارگر شاغل در مجموعه کارخانه ایران برک رشت، از ۱۰ تا ۲۰ ماه مطالبات مزدی طلبکارهستند.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از ایلنا، جمعی از کارگران کارخانه ایران برک رشت میگویند: نزدیک به ۱۱۰ کارگر هستیم که در سه بخش ریسندگی، بافندگی ودوزندگی کارخانه ایران برک رشت کار می‌کنیم اما در حال حاضر بابت ۱۰ تا ۲۰ ماه مطالبات مزدی طلبکار یم. به گفته یکی از کارگران دلیل پرداخت نشدن معوقات مزدی او وسایر همکارانش کمبود نقدینگی و نبود منابع مالی به دلیل کاهش حداقلی فعالیت تولیدی ونیروی کار کارخانه است. طبق اظهارات این کارگر که به صورت رسمی و قراردادی در استخدام کارخانه ایران برک رشت هستند،  وضعیت پیش آمده در حالی است که درگذشته در کارخانه ایران برک بیش از هزارو ۲۰۰ کارگر کار می‌کردند اما در نتیجه اتفاقاتی که در دو سال گذشته اتفاق افتاد، اکنون تعداد انها به حدود ۱۱۰ کارگر رسیده است.

وی بابیان اینکه این ۱۱۰ کارگر، در بخشهای ریسندگی، بافندگی ودوزندگی کار می‌کنند، اظهار داشت: متوسط سابقه کاری کارگران باقیمانده بین ۱۰ تا ۲۰ سال است، بیشتر این کارگران مشمول قانون مشاغل سخت و زیان آور هستند اما به دلیل مسائلی که در کارخانه با آن مواجه هستیم امکان بازنشستگی پیش از موعد را پیدا نکرده‌اند.

به گفته این کارگر مجموعه اتفاقاتی که در مدت دو سال گذشته در این واحد نساجی افتاده آنزمان به شکل گیری اعتراضات صنفی حدودا  ۵۰ روزه منجر شد و که نتیجه تمدید نشدن قرارداد شمار دیگری از کارگران این واحد تولیدی بود.

او بابیان اینکه از دو سال قبل وضعیت تولید در کارخانه ایران برک به حداقل ممکن کاهش یافته است، گفت: در حال حاضر ایران برک به صورت نیمه تعطیل درآمده است به طوری که بخش بافندگی که زمان روزی هفت هزار متر پارچه تولید می‌کردیم هم اکنون  تنها۱۰۰ متر بارچه تولید می‌کند، در واحد ریسندگی نیز حجم محصول از ۲ تن به ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلو گرم کاهش یافته و در بخش دوزندگی ایران برک نیز ( نوپوش) نیز امکان تولید روزی بیش از ۱۰ دست کت وشلوار  وجود  ندارد.

به گفته این کارگر در شرایط کنونی آنچه برای او همکارانش حائز اهمیت است دریافت مطالبات وحفظ امنیت شغلی است چراکه در منطقه محل کارشان فرصت شغلی دیگری وجود ندارد اما آنها باید پاسخگوی نیازهای خانواده‌هایشان باشند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading