جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

نامه هشت تن از زندانیان سیاسی زندان رجائی‌شهر در پی جان باختن وحید صیادی نصیری

0
547

وحید صیادی نصیری، زندانی سیاسی که در زندان لنگرود قم به سر می‌برد، روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی در بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان باخت. 

به گزارش  حقوق بشر در ایران، روز چهارشنبه ۲۱ آذرماه، وحید صیادی نصیری، زندانی عقیدتی که در زندان لنگرود قم به سر می‌برد در پی اعتصاب غذای ۶۰ روزه و عدم رسیدگی پزشکی در بیمارستان شهید بهشتی این شهر جان باخت. جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان رجائی شهر کرج  با نگارش نامه‌ای سرگشاده در واکنش به جان باختن این زندانی سیاسی خواستار پیگیری این موضوع توسط نهادهای حقوق بشری، به‌ویژه گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در امور ایران و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شدند. مراسم خاکسپاری این زندانی سیاسی روز جمعه ۲۳ آذرماه، با حضور جمعی از فعالین سیاسی و مدنی و دوستان و آشنایان وی در بهشت سکینه قم برگزار شد. پیشتر احمد مازنی رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در نامه‌های جداگانه‌ای به وزرای اطلاعات و دادگستری خواستار توضیح علت و مستندات قانونی بازداشت وحید صیادی نصیری و علت فوت وی و همچنین قصور یا تقصیرهای احتمالی مسئولان زندان شد.  لازم به اشاره است که پیش از از این دولت آمریکا  با صدور بیانیه ای خواستار تحقیقات پیرامون درگذشت وحید صیادی نصیری شده بود. روبرت پالادینو، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن استقبال از تصویب قطعنامه اخیر مجمع عمومی سازمان ملل علیه وضعیت حقوق بشر در جمهوری اسلامی ایران، درگذشت وحید صیادی نصیری در زندان لنگرود قم و ادامه بازداشت شمار دیگری از فعالان سیاسی در ایران را محکوم کرده است.

آقای پالادیو در بیانیه‌ای که قبل از پاسخ به سوالات خبرنگاران قرائت کرد، گفت: “ما همراه با دیگران در سراسر جهان خواستار تحقیقات درباره مرگ وحید صیادی نصیری، فعال سیاسی هستیم که در زمان بازداشت خودسرانه در ایران جان خود را از دست داد.” وی افزود: “ما همچنین خواستار تحقیقات پیرامون وضعیت کسان بی‌شمار دیگری هستیم که در زندان‌های رژیم ایران هستند.”

همچنین دولت فرانسه طی هفته جاری از ایران خواست در مورد مرگ وحید صیادی نصیری توضیح دهد. در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که آقای صیادی نصیری به خاطر فعالیت‌های سیاسی اش زندانی بود و در اعتراض به شرایط بازداشت خود و نادیده گرفته شدن حقوقش از روز ۲۱ مهرماه (۱۳ اکتبر) در اعتصاب غذا بود.

در این بیانیه همچنین آمده است که مرگ آقای صیادی نصیری همزمان با افزایش آزار مدافعان حقوق بشر در ایران روی می دهد.

پیش از نیز جمعی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان عادل‌آباد شیراز در واکنش به جان باختن این زندانی سیاسی در اعتصاب غذا نامه‌ای سرگشاده نوشته‌اند. در بخشی از این نامه آمده است که “وحید صیادی نصیری، برادر آزادی‌خواه و مبارز ما، بی‌هراس از زندان، زنجیر، شکنجه و خودکشی شدن با دستانی بسته و شکمی گرسنه در اعتصاب جان سپرد. از همین‌جا ما زندانیان سیاسی زندان عادل‌آباد شیراز در مقابل بی‌عدالتی‌های حاکم بر جامعه و برادران مبارزمان سکوت نخواهیم کرد و همبستگی خود را اعلام می‌کنیم”.

جمعی از زندانیان محبوس در زندان رجایی شهر کرج با انتشار نامه‌ای سرگشاده جان باختن وحید صیادی نصیری را تسلیت گفته‌اند و خواستار پیگیری این موضوع توسط نهادهای حقوق بشری، به‌ویژه گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل، در امور ایران و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد شدند.

متن نامه را بنقل از حقوق بشر در ایران بخوانید. 
هفته گذشته در کمال بهت و حیرت خبر درگذشت همبندی سابقمان آقای وحید نصیری را شنیدیم که بعد از مدت‌ها اعتصاب غذا در زندان قم با بذل جان خود را از دست داد، یکبار دیگر به همه جهانیان و به‌طور خاص مدافعان و فعالان حقوق بشر شرایط بسیار بد حقوق بشر و به‌طور خاص وضعیت زندان‌ها و زندانیان را یادآوری کرد.

وی پیش‌تر نیز در زندان گوهردشت کرج به خاطر وضعیت و شرایط زندان و محروم کردن زندانیان سیاسی از ابتدایی‌ترین حقوق انسانی،بارها و هفته‌ها دست به اعتصاب و همراهی با زندانیان اعتصابی دیگر زده بود.

ما همبندیان سابق او در زندان گوهردشت کرج، ضمن ابراز هم دردی و تسلیت به خانواده محترم ایشان، مسئولیت این ضایعه را متوجه تمامیت حکومت و به‌طور خاص قوه قضاییه و سازمان زندان‌ها میدانیم و خواستار پیگیری آن توسط نهادهای حقوق بشری و به‌ویژه،گزارشگر ویژه و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد هستیم.

امضاکنندگان: پیام شکیبا، مجید اسدی، سعید ماسوری، حسن صادقی، محمد علی منصوری، محمد بنازاده, امیرخیزی، ابراهیم فیروزی، آرش صادقی / زندان رجایی شهر کرج / ۲۹ آذر ۱۳۹۷″.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading