پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

نوری تازه بر نقض حقوق بشر در ایران؛ توجه سازمان ملل به اعدام‌های ۶۷

0
495

61264240-345F-4352-8F85-4A1880B846C4_cx0_cy12_cw58_w1023_r1_sحمایت ایران از تروریسم بین الملل و برنامه جنجالی هسته ای اش توجه ها را به خود جلب کرده است، اما نقض حقوق بشر و سرکوب در ایران با شدت ادامه دارد.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر ایران، دوم سپتامبر در گزارشی درباره اعدام های جمعی سال ۱۳۶۷ در ایران برای نخستین بار به قتل عام بیش از سه هزار زندانی سیاسی عمدتا اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران اشاره می کند. این سند به همراه یادداشتی از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، به مجمع عمومی سازمان ملل متحد تحویل داده شده است و برای اولین بار در چند جا به قتل عام تابستان ۱۳۶۷ می پردازد. هزاران مرد و زن و نوجوان بر مبنای فتوای آیت الله خمینی به جوخه های اعدام سپرده شده و در گورهای جمعی بدون نام و نشان دفن شدند.

تهران سال ها می کوشید از مطرح شدن این جنایات در این سطح جلوگیری کند. گزارش سازمان ملل متحد خواهان انجام تحقیقات مستقل و دقیق درباره این جنایات شده است.

فعالین سیاسی و ایرانیان خارج از کشور برای ۲۹ سال تلاش خود را معطوف ارائه شواهد این کشتار کردند.

در گزارش سازمان ملل متحد به کاندیداتوری ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره شده است.

فعالین مرتبط با سازمان مجاهدین خلق در ایران در کارزاری با افشای گذشته رییسی نقش او را در کشتار سال ۶۷ آشکار کردند.

بنا بر گزارش جدید عاصمه جهانگیر، در دوره دولت اول حسن روحانی بیش از سه هزار اعدام انجام گرفته است؛ بیش از یکصد اعدام در ماه ژوئیه و دست کم ۵۵ مورد در ماه اوت گزارش شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading