جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

وحید تیزفهم از مدیران جامعه بهائی ایران با پایان دوران حبس آزاد شد

0
1014

mjuiوحید تیزفهم یکی از مدیران جامعه بهایی ایران که به ده سال زندان محکوم شده بود امروز دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ با پایان یافتن دوران محکومیت آزاد شد .

به گزارش حقوق بشر در ایران ، آقای تیزفهم از مدیران ارشد جامعه بهائیان ایران موسوم به یاران ایران بود که پس از گذراندن ده سال محکومیت لحظاتی پیش از زندان اوین آزاد شد . وحید تیزفهم 42 ساله، همچون دیگر مدیران جامعه بهایی به جامعه خدمت کرده است .وی یک عینک ساز و صاحب یک مغازه ی عینک سازی در تبریز بود، شهری که تا سال ١٣٨٧( اوایل سال ٢۰۰٨)، پیش از نقل مکان به تهران، در آن زندگی می کرد. . وحید تیزفهم به همراه مهوش ثابت، بهروز توکلی، فریبا کمال آبادی، سعید رضایی، جمال الدینخانجانی و عفیف نعیمی، عضو هیاتی به نام «یاران ایران» بودند که اداره امور اقلیت بهایی را برعهدهداشت. این شهروند بهایی در اردیبهشت ۸۷ توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از بیش از چندین ماه انفرادی و نگه‌داشته شدن در وضعیت بازداشت موقت به زندان رجائی شهر منتقل شد.

وحید تیزفهم در مرداد ۱۳۸۹ از سوی قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شد که این حکم در آذرماه ۱۳۹۴ با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به ده سال تقلیل پیدا کرد.

آقای تیزفهم در ۲٦ اردیبهشت ١٦( ١٣٥۲ مه ١٩٧٣) در شهر ارومیه متولد شد و کودکی و جوانی خود را در آنجا گذراند و پس از کسب دیپلم ریاضی از دبیرستان، در سن ١٨ سالگی برای یادگیری عینک سازی به تبریز رفت. او بعدا در مؤسسۀ معارف عالی بهائی به تحصیل جامعه شناسی پرداخت.

آقای تیزفهم در سن ٢٣ سالگی با فروزنده نیکومنش ازدواج کرد. آنها یک پسر جوان دارند که در هنگام دستگیری او در سال ٢۰۰٨( ١٣٨٧)،کودک خردسالی بودو در کلاس سوم ابتدایی درس میخواند. آقای تیزفهم از زمان جوانی در سمت های متنوع به جامعۀ بهائی خدمت کرده است. زمانی عضو جامعه ملی جوانان بهائی بود. بعدا به عضویت هیئت معاونت منصوب شد، سمتی که اصوال به تشویق و ترویج یادگیری در میان بهائیان می پردازد. او همچنین در کلاسهای محلی به کودکان بهائی نیز تعلیم داده است .

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading