چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

وخامت وضعیت جسمانی سهیل عربی در زندان اوین

0
686

امیرسالار داودی، وکیل سهیل عربی، زندانی عقیدتی، از وضعیت وخیم جسمی و تشنج موکلش در زندان اوین خبر داده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران، امیرسالار داودی با اشاره به وضعیت وخیم سهیل عربی در زندان اوین، از مسئولان قضائی خواسته است تا موکلش را برای مداوا به بیمارستان منتقل کنند.

امیرسالار داودی به کمپین بین المللی حقوق بشر گفته است:”متاسفانه موکلم در زندان دچار تشنج شدید شده و وضعیت خوبی ندارد و استدعا میکنم از مقامات مسئول که با انتقال او به بیمارستان و انجام مداوا اجازه ندهند موضوع به مشکلی بزرگ و غیرقابل حل تبدیل شود.”

سهیل عربی، عکاسی که اکنون ۳۱ ساله است، در شانزدهم آبان ماه ۱۳۹۲ به دلیل مطالب انتقادی که در صفحۀ فیسبوک خود منتشر کرده بود، توسط ماموران قرارگاه ثارالله سپاه پاسداران بازداشت شد. او در شعبۀ ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی سیامک مدیرخراسانی به دلیل نوشتههایش در فیسبوک به اتهام سب النبی (توهین به پیامبر) به اعدام محکوم شد. پس ازآن وکلای او به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور درخواست تجدید نظر فرستادند و مادۀ ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی را با توجه به شرایط پرونده و اقرارهای خود متهم برای عفو او مطرح کردند.

بر اساس مادۀ ۲۶۲ قانون مجازات اسلامی اگر شخصی به پیامبر اسلام توهین کند مجازاتش اعدام خواهد بود اما مادۀ ۲۶۳ این قانون تاکید کرده که «اگر متهم در دادگاه ادعا کند که حرف های توهین آمیز را بر اساس عصبانیت، نقل قول یا سهو قلم و سهو زده است، حکم اعدام او به مجازات ۷۴ ضربه شلاق تبدیل میشود.»

پس از اعتراض وکیل سهیل عربی به حکم اعدام صادر شده توسط شعبه ۷۶ دادگاه گیفری تهران و ارجاع آن به شعبۀ ۳۶ دیوان عالی کشور، این شعبه در اقدامی غیرقانونی و کم سابقه اتهام «افساد فی الارض» را هم به پرونده اضافه و حکم اعدام این زندانی را تایید کرد. طبق آنچه در متن حکم آمده است، سهیل عربیبه دلیل (تعدد صفحات فیسبوک) به (افساد فی الارض) نیز محکوم شد، اما با تلاش وکلا و خانواده سهیل عربی، درخواست اعاده دادرسی سهیل عربی از سوی دیوان عالی کشور پذیرفته شد و این بار شعبه ۳۴ دیوان عالی کشور حکم اعدام را لغو کرد و پرونده را برای رسیدگی مجدد به یکی از دادگاه‌های بدوی فرستاد. این دادگاه در رسیدگی مجدد اتهام سب النبی (دشنام به پیامبر) را حذف کرد و سهیل عربی را به هفت سال و نیم زندان و دو سال تحقیقات مذهبی (برای اثبات پشیمانی) و دو سال ممنوع الخروجی پس از آزادی محکوم کرد.

سهیل عربی از ۱۶ آبان ماه ۱۳۹۲ در بازداشت و زندان به سر میبرد و تمام این مدت از مرخصی محروم بوده است.

این منبع گفت:”متاسفانه در بهداری زندان به او فقط قرص رانیتیدین که قرص معده است تجویز کردهاند که این قرص ها هیچ کمکی به وضعیت سهیل نکرده. تشنج های او خطرناک است و تاکنون از اعزام او به بیمارستان هم خودداری کرده اند.”

امیرسالار داودی، وکیل سهیل عربی، با تایید تشنج موکلش در زندان،درباره وضعیت جسمی موکلش گفت: «متاسفانه علت این تشنج‌ها را نمی‌دانم اما میدانم که دچار تشنج می شود و وضعیت خوبی ندارد. این جزو حقوق زندانیان است که اگر بهداری زندان نتوانست مداوا کند یا تشخیص علت تشنج یا بیماری بدهد باید بیمار به بیمارستانی در خارج از زندان منتقل شود و من امیدوارم مقامات قضایی و مقامات زندان نسبت به این موضوع حساسیت بیشتری نشان دهند. مسولیت سلامتی و جان کسانی که در حبس هستند برعهده اجرای احکام و زندان است.»

وکیل سهیل عربی گفت که تقاضای آزادی مشروط موکلش هم رد شده اما در ادامه تصریح کرد:”متاسفانه کسانی که محکومیت امنیتی دارند از تسهیلات ارفاقی قانون مجازات اسلامی برخوردار نیستند پرسش هم که در این رابطه کردم پاسخ مرا نمی‌دهند. من یک نامه ای نوشته‌ام که درصد پرونده هایی که موضوع امنیتی دارند چقدر است چند پرونده در سال است و چقدر از اینها از تسهیلات ارفاقی مثل آزادی مشروط، جزای نقدی و باقی بهرهمند شدهاند ولی جواب ندادند. من براساس تجربه پیرامونی خودم عرض میکنم که مطمئنم درصد نازلی از پروندههای امنیتی از تسهیلات ارفاقی بهرهمند میشوند و اما میبینیم [در پرونده‌های جنایی] یک جوانی را در اراک رها میکنند که ایشان مرتکب قتل شده. به او با وثیقه مرخصی میدهند و میرود اسلحه تهیه میکند و پدر زنش و چند نفر دیگر را میکشد.”

امیرسالار داودی گفت:”کسانی که محکوم به اعدام یا معروف به زیر هشتی‌ها هستند چرا خطرناک هستند؟ برای اینکه چند روز مانده به اجرای حکم‌شان یک نفر را در زندان میکشند تا پروسه رسیدگی دوباره طول بکشد و اعدام عقب بیفتد. حالا به این جوان که قتل عمد کرده بود مرخصی میدهند و میآید بیرون از زندان دوباره آدم میکشد. اما به سهیل عربی که حتی محکوم امنیتی هم نیست و فقط یک فعال فیسبوکی بوده نه مرخصی می‌دهند و نه با درخواست او برای آزادی مشروط موافقت می‌کنند.”

به گفته آقای داودی:”زندانیانی که حکم محکومیت زیر ده سال دارند براساس قانون می‌توانند بعد از گذراندن یک سوم محکومیت خود تقاضای آزادی مشروط کنند و سهیل عربی بارها این تقاضا را کرده اما موافقت نشده است.”

سهیل عربی علاوه بر حکمی که شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران برای او به اتهام سب النبی صادر کرده است، در اردیبهشت ماه ۱۳۹۳ به اتهام توهین به رییس وقت دانشگاه علامه طباطبایی، آیت‌الله احمد جنتی و غلامعلی حدادعادل از طریق نوشته هایش در فیسبوک در شعبه ۱۰ دادگاه ویژۀ کارکنان دولت به ۵۰۰ هزار تومان جریمه نقدی و ۳۰ ضربه شلاق محکوم شد. او همچنین در شهریور ۱۳۹۳ به اتهام توهین به علی خامنه ای، رهبرجمهوری اسلامی و تبلیغ علیه نظام در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی به ۳ سال حبس محکوم شد که این حکم نیز به فاصله کوتاهی در شعبه ۵۴ دادگاه تجدیدنظر تایید شد. علیرغم پیگیری وکلا و خانواده، این پرونده ها هنوز با هم ادغام و تجمیع نشده اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

اخبار پیشنهاد شده

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading