پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

پایان اعتصای غذای پنج تن از فعالان اجتماعی در زندانهای مختلف

0
615

شب دوشنبه مصادف با یکشنبه شب ۵ بهمن ۱۳۹۷ و در ادامه روند اعتصاب غذای اعتراضی ۵ فعال اجتماعی آذری محبوس در زندان های مختلف ایران که در حرکتی اعتراضی برای بیان اعتراض خود از اول اسفندماه همزمان با  روز جهانی زبان مادری با انتشار بیانیه  در اعتراض به عدم رعایت حقوق ملی-اتنیکی دست به اعتصاب غذای ۵ روزه زده بودند، به اعتصاب خود پایان دادند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، شب گذشته ۵ تن از فعالان اجتماعی آذری بنامهای؛ لطیف حسینی, ابراهیم نوری, عباس لسانی, سیامک میرزائی و امیر ستاری که از اول اسفند ماه سالجاری و همزمان با روز جهانی زبان مادی برای شنان دادن اعتراض خود به سرکوبهای گسترده و محرومیتهای حقوق ملی و اتنیکی دست به اعتصاب غذای اعتراضی زده ضمن صدور یک بیانیه به اعتصاب غذای خود پایان دادند. این زندانیان هزمان با صدور بیانیه‌ که در روز اول اسفند ماه همزمان اعتصاب غذای اعتراضی خود را اعلام کرده بودند و گفته بودند  که در اعتراض به بی عدالتی ملی-اتنیکی، عدم آموزش به زبانهای مادری، عدم به رسمیت شناخته شدن هویت‌ها، عدم احقاق حقوق جمعی به همراه حقوق فردی و عدم آزادی‌های مدنی در ایران همزمان با روز جهانی زبان مادری از اول اسفند ۹۷ به مدت ۵ روز دست به اعتصاب غذا خواهند زد. پیرامون محکومیت هریک از این افراد لازم به ذکر است که عباس لسانی در تاریخ  ۲۵ دی‌ماه ۹۷ پس از جلسه دادگاه در شعبه ۲ دادگاه انقلاب تبریز جهت اجرای محکومیت  ساله خود بازداشت و به زندان مرکزی اردبیل منتقل شد. این فعال اجتماعی ضمن غیر قانونی خواندن بازداشت خود در حرکتی اعتراضی دست به اعتصاب غذا زده بود. 

سیامک میرزائی دیگر فعال اجتماعی که در بند ۸ زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیت سه ساله خود میباشد ساله خود میباشد.

ابراهیم نوری در حال حاضر در زندان اوین در حال سپری کردن دوران محکومیتی که  از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی احمدزاده به اتهام  “فعالیت تبلیغی علیه حکومت” به احکام حبس، تبعید و محرومیت از فعالیت‌های سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای محکوم شده بود را سپری میکند. برای  آقای نوری  به ۱۸ ماه حبس تعزیری و ۲ سال تبعید به شهرستان نهبندان در استان خراسان جنوبی صادر شده است. 

سرکوب فعالان اجتماعی که در ایران بدت=نبال فعالیتهای خود منطبق با اصول حقوق بشر و اسناد بین المللی ان هستند از جمله موارد نقض حقوق بشر در ایران میباشد که گزارشگران ویژه حقوق بشر در امور ایران بدفعات در گزارشات دوره ای خود بر آن تاکید کرده اند.

از جمله خواسته های این شهروندان تحصیل فرزندان آنها با زبان مادریشان در مدارس میباشد.

 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading