جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

پرونده‌ای با ابهامات بسیار , محمدثلاث متهمی که قاتل نیست

0
937

محمد ثلاث.jpgزینب طاهری، وکیل محمد ثلاث از آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران، خواست که او را عفو و حکم اعدام قریب‌الوقوع او را لغو کند.

به گزارش حقوق بشر در ایران , زینب طاهری شامگاه روز یکشنبه ۲۷ خرداد در شبکه‌های اجتماعی خبر داد که موکلش در زندان رجایی‌شهر “در شرایط قرنطینه قبل از اعدام” قرار گرفته و احتمالا سحرگاه دوشنبه اعدام خواهد شد. روز یکشنبه از خانواده محمد ثلاث هم خواسته شد که “برای آخرین” ملاقات با او به زندان رجایی‌شهر بروند.نرگس ثلاث، دختر محمد ثلاث، به بی بی سی فارسی گفته است که او ساعت سه بعد از ظهر یکشنبه با پدرش ملاقات کرده است. خانم ثلاث می گوید که پلیس ضد شورش جلوی در زندان جمع شده اند. او می گوید بعد از ترک زندان: “ماموران امنیتی ما را پراکنده کردند و حتی اجازه ماندن در آن جا را به ما ندادند.” او افزود: “فقط از همه مردم می خواهیم که کمکمان کنند.”خانم ثلاث با ناعادلانه دانستن روند محاکمه گفت تنها درخواستش این است که “پدر من بتواند که یک دادگاه عادلانه داشته باشد، از حق خودش دفاع کند و حرف های خودش را بتواند بیان کند.”منابع نزدیک به دراویش می گویند که ماموران امنیتی با مراجعه به دفتر کار خانم طاهری مقادیری سند و مدرک را با خود برده اند.

محمد ثلاث در اولین جلسه دادگاه که به صورت علنی برگزار شد، اتهام قتل عمد را رد کرد و گفت که این کار را از روی عصبانیت انجام داده است.

او در سومین جلسه دادگاه گفت قبل از این واقعه در اثر ضرب و جرح مأموران دست و سرش شکسته و وقتی سوار بر اتوبوس آنها را دیده ترسیده است که آنها سوار اتوبوس شوند و دوباره او را “مورد ضرب و شتم قرار دهند” و قصد کشتن کسی را نداشته است.

او عمدی بودن این حادثه را رد کرده و در دفاعیات خود با اشاره به ضعف بینایی‌اش گفته بود فاصله “دو متری را هم تشخیص نمی‌دهم.”

اما بعد از صدور حکم، آقای ثلاث اظهارات خود را در دادگاه معتبر ندانست و حادثه آن شب را چنین روایت کرد:

ساعت ۱۴:۳۰ با حمله ماموران انتظامی و در حالیکه از ناحیه جمجمه از هفده نقطه دچار شکستگی شده بودم بازداشت شدم و ساعتی که این حادثه اتفاق افتاده است بیهوش و در بازداشت بودم.
حدود نیمه شب دربیمارستان چشم باز کردم و فردی که بعدها فهمیدم بازپرس است به من که حالت طبیعی نداشتم گفت “تو سه نفر را کشته‌ای و با اتوبوس زیر گرفتی”، من جواب دادم که چیزی به یاد نمی‌آورم اما اگر شما می‌گویید کشته‌ام حتما کشته شده‌اند.
در حالت بی‌اختیاری و نداشتن هوشیاری کافی برگه سفید بدون سربرگ رانخوانده انگشت زدم. آن زمان به من نگفتند که می‌توانم وکیل داشته باشم یا سکوت کنم.
به علت ضرب و شتم و تهدید ماموران آگاهی مجبور شدم در دادگاه بگویم مرا اعدام کنید چون از ماموران می‌ترسیدم.
تا سرحد مرگ مرا می‌زدند و تهدید به بازداشت اقای دکتر نورعلی تابنده کردند تا مجبور شوم بگویم من بودم.
چون در جلسه دوم دادگاه خلاف خواسته آنها گفته بودم که “چیزی یادم نمی‌آید”، بعد از دادگاه زیر ضربات کتک انگشت دستم را شکستند.
یک فایل صوتی هم از آقای ثلاث منتشر شد که در آن گفته بود همه این اقرارها زیر شکنجه بوده است و او “راننده اتوبوسی که آدم کشته نبوده است.”

وکیل آقای ثلاث هم در لایحه اعاده دادرسی بر همین موضوع تاکید کرد.

ایرادات حقوقی پرونده از دید وکیل مدافع محمد ثلاث

خانم طاهری درباره اینکه آقای ثلاث نمی‌توانسته راننده اتوبوسی باشد که به سوی ماموران رانده است و مشکلات حقوقی دادگاه‌هایی که به صدور حکم اعدام برای آقای ثلاث منجر شده در دادخواست خود نوشته:

  • اتوبوسی که حمله با آن انجام شده یک اتوبوس مرسدس بنز ایران خودرو بوده است در حالیکه اتوبوسی که محمد ثلاث با آن رانندگی می‌کرده یک اتوبوس اسکانیا مونتاژ ایران یا همان شهاب بوده است و شماره پلاک اتوبوسی که در کیفرخواست آمده است با پلاک اتوبوس آقای ثلاث فرق داشته است.
  • از فرمان، دنده، سویچ و سایر قطعاتی که می‌توانسته هویت راننده را اثبات کند نمونه اثر انگشت برداشته نشده است.
  • در فیلم‌های منتشره از صحنه حادثه “اتوبوس دیوانه” هدف تیراندازی پلیس قرار گرفته و اگر آقای ثلاث راننده این اتوبوس بوده یا باید کشته می‌شده یا در اثر اصابت گلوله مجروح شده باشد، در حالیکه هیچگونه جراحت ناشی از گلوله بر سر و بدن آقای ثلاث قابل مشاهده نیست.
  • در بخشی از کیفرخواست دارا بودن گواهینامه رانندگی پایه یک به عنوان “ادله بزه انتسابی” ذکر شده است که در تناقض آشکار با “اصل برائت است.”
  • موضوع معرفی و حضور وکیل تسخیری و تعیینی رعایت نشده است و هیچ ملاقاتی بین وکیل تسخیری و متهم وجود نداشته است.
  • بازسازی صحنه جرم بدون حضور متهم و وکیل او در محل آگاهی تهران انجام شده و نه در محل وقوع جرم.

تلاش‌ها برای توقف اجرای حکم اعدام محمد ثلاث

کاربران شبکه های اجتماعی هم در چند روز گذشته خواهان توقف اجرای حکم اعدام آقای ثلاث و محاکمه عادلانه او شدند.

علیرضا روشن از فعالان حقوق دراویش توییت کرده است: “اعاده دادرسی را نپذیرفتند، با وجودی که خانم طاهری، یعنی وکیل آقای ثلاث اظهار کرده که شهود جدیدی دارد که حاضرند شهادت دهند که مرد جوانی راننده اتوبوس بوده است.”

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading