جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

پلمب ۲۷ واحد صنفی و صدور اخطار و اخذ تعهد از ۲۱۰ واحد صنفی دیگر

0
490

حقوق بشر در ایران ـ امروز جمعه ۸اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، ماموران ادارات نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی در استان کرمان، طبقه پنجم مرکز تجاری برج اول کرمان و در شهرستان مراغه، رودسر و بیرجند، دستکم ۲۷ واحد صنفی را پلمب کردند. همچنین در شهرستانهای بیرجند، رودسر و مراغه به ۱۴۰ واحد صنفی دیگر اخطار پلمب داده شد و از مالکان ۷۰ واحد صنفی در شهرستان رودسر تعهد کتبی اخذ شد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از صدا و سیما، روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، مهدی بخشی، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان از پلمب طبقه پنجم مرکز تجاری برج اول کرمان به علت رعایت نکردن ضوابط انتظامی (کشف حجاب) خبر داد. 

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان در تشریح این خبر گفت:”طبقه پنجم مرکز تجاری برج اول کرمان بنا به دستور دادستان کرمان پلمب شد.”

وی همچنین، با اشاره به رصد مداوم موضوعات مرتبط با (عفاف و حجاب) در فضای حقیقی و مجازی تهدید کرد براساس بخشنامه ابلاغی برخورد صورت می گیرد. 

در خبر دیگر، امروز جمعه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سرهنگ فتحی، جانشین انتظامی شهرستان مراغه از پلمب ۱۲ واحد صنفی و صدو اخطار پلمب برای ۳۴ واحد صنفی دیگر، در ارتباط با طرح (عفاف و حجاب) در این شهرستان خبر داد. 

جانشین انتظامی شهرستان مراغه در تشریح این خبر اعلام کرد:”در این طرح ۱۲ واحد صنفی به دلیل عدم توجه به اخطار‌های داده شده پلمب و به ۳۴ واحد صنفی متخلف نیز اخطار داده شد.” 

افزون بر این، امروز جمعه ۸ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، سرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردی، فرمانده انتظامی شهرستان رودسر واقع در استان گیلان از پلمب ۱۱ واحد صنفی به دلیل (رعایت نکردن شئونات اسلامی) و (نقض ضوابط انتظامی) در این شهرستان خبر داد. 

فرمانده انتظامی شهرستان رودسر در شرح این خبر افزود:”در این بازدید‌ها ۱۱ واحد صنفی به دلیل رعایت نکردن شئونات اسلامی ، بی حجابی و نقض ضوابط انتظامی پلمب و به صاحبان ۸۳ واحد صنفی تذکر داده شد.”

وی در ادامه نیز اعلام کرد:”در همین راستا از صاحبان ۷۰ واحد صنفی هم تعهد گرفته شد.” 

در خبری دیگر، روز پنجشنبه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲، خدادادی، دبیر اجرایی اتاق اصناف استان خراسان جنوبی از پلمب ۴ واحد صنفی در شهر بیرجند به دلیل (ارائه خدمات به مشتریان بدحجاب و بی حجاب) خبر داد. 

وی در تشریح این خبر اعلام کرد:”از ابتدای فروردین ماه ۲۳ واحد صنفی اخطار دریافت کردند و ۴ واحد پلمب شدند.”

لازم به اشاره است، از آنجایی که حکومت جمهوری اسلامی با محوریت دین اسلام و بر پایه احکام شریعت اسلامی در صدد کنترل و هدایت کشور است و از سوی دیگر دیدگاهها و عقاید مختلفی که در بین بیش از۷۰ میلیون جمعیت ایران وجود دارد لذا بعنوان مثال اگر شهروندی نسبت به انتشار تصاویری از خود بدون (حجاب اجباری) را منتشر کند در ادبیات گفتاری و نوشتاری مسئولان امنیتی و قضایی، از آن صفحه مجازی تحت عنوان (ترویج کننده اشاعه فساد و فحشا) یاد می کنند. 

در حالی واحدهای صنفی بسیاری ذیل عناوین مذکور از سوی اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی و با دستور قضایی پلمب می شود که نعمت احمدی، وکیل پایه یک دادگستری در تشریح این موارد اعلام کرد:”پلمب واحدهای صنفی به نام مقابله با حجاب، قانونی نیست. طبق قانون باید جرم و مجازات با هم متناسب باشد. قانونگذار هنوز جرمی را تعریف نکرده که بر مبنای آن واحدها به دلیل بد حجابی مجازات شوند.” 

در ادامه نیز، کامبیز نوروزی، حقوقدان نیز در تائید صحبت‌های نعمت احمدی افزود:”هیچ قانونی وجود ندارد که بر مبنای آن واحدهای صنفی تحت عنوان عدم رعایت حجاب پلمب شوند.”

وی همچنین افزود:”این اتفاقی که در هفته‌های اخیر رواج گرفته است و مرتبا شاهد تعطیلی واحدهای صنفی با عنوان عدم رعایت حجاب مشتریان واحدهای صنفی هستیم، غیرقانونی است. هیچ دستگاهی مجاز نیست تحت چنین عناوینی دست به تعطیلی واحد صنفی بزند.”

ممانعت از اشتغال و پلمب واحدهای صنفی با عنوانی تحت موارد ذکر شده و حتی مصادیق مشابه آن از قبیل(رقص بانوان بدون حجاب) و (رعایت نکردن حجاب اسلامی) به مثابه سرکوب آزادی بیان و اندیشه و ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشرو ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، است بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید می کند. 

برچسب هاپلمپحجاب اجباریشهرستان مراغهپلمب محل کسبفراجاکسب کاراداره اصنافطبقه پنجم مرکز تجاری برج اول کرماندادستان استان کرمانسیدجلال‌الدین جوانمردیحقوق بشر در ایرانپلمپ محل کسبپلمبناجاطرح عفاف و حجاباخطارپلمپفرمانده انتظامی استان کرمانشاهمرکز تجاری برج اول کرمانسرهنگ فتحیشهرستان رودسر استان گیلاننیروی انتظامیاستان خراسان رضویحقوق بشر ایراناماکن عمومیمهدی بخشیعفاف و حجابشهر بیرجند استان خراسان رضویمرکز تجاریجانشین فرمانده انتظامی شهرستان مراغهحقوق اصنافاستان کرمانحقوق شهروندی در ایرانفرمانده انتظامی شهرستان رودسررودسرفرمانده انتظامی شهرستان مراغهشهر مراغهمرکزتجاریسرهنگ سید جلال‌الدین جوانمردیصدوراخطارپلمبحقوق شهروندیبیرجندمراغهدادستان عمومی و انقلاب کرمانپلمپ کسب و کاراخطار پلمبشهرمراغهبرج اول کرمانسرهنگ جوانمردیصدوراخطارپلمپاداره اماکن عمومیکسب و کارسرکوب زنانسرکوب دخترانپلمب کسب و کارمراغه آذربایجان شرقیمراغه اذربایجان شرقیبرج اولسرهنگ جلال‌الدین جوانمردیصدور اخطار پلمبنقض حقوق شهروندیکرمانحجاب اجباری در ایرانشهربیرجنداداره نظارت بر اماکن عمومیدادستان عمومی و انقلاب استان کرمانحجاب زناننیروی انتظامی کرمانجلال‌الدین جوانمردیصدوراخطار پلمبحقوق بشرنقض حقوق بشرشهرستان رودسرمعترضان به حجاب اجباریشهر بیرجندحجاب زنان در ایرانبیرجندخراسان رضویحجاب دخترانفرمانده انتظامی استان کرمانسید جلال‌الدین جوانمردیاخطار پلمب محل کسب

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading