پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

کاهش حکم حبس ابد یک زندانی سیاسی در زندان سلماس

0
823

nazmin-heydari-300x191.jpgیک زندانی در زندان سلماس به نام “نظمین حیدری” که به اتهام محاربه از طریق همکاری با یکی از‌ احزاب کُرد مخالف نظام در دادگاه به حبس ابد محکوم شده بود، پس از گذشت ۵ سال از دوران محکومیت، این حکم توسط دادگاه انقلاب خوی به ۱۵ سال حبس تعزیری کاهش پیدا کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از مرکز دموکراسی و حقوق بشر کردستان، حکم حبس ابد‌ نظمین حیدری زندانی سیاسی که هم اکنون پنجمین سال از دوران محکومیتش را زندان سلماس سپری می‌کند، از سوی دادگاه انقلاب خوی به ۱۵ سال حبس کاهش یافت. حکم در هفته‌ی آخر بهمن ۱۳۹۶ به وی ابلاغ شده است. پیش از این اعلام شده بود که وکیل او در مرحله‌ی دادرسی و محاکمه، حق پیگیری پرونده و دفاع از موکل خود را نداشته است. نظمین حیدری از اهالی سلماس، در اردیبهشت‌ ۱۳۹۲ به ظن همکاری با احزاب کُردی بازداشت شده و همزمان منزل وی مورد بازرسی و تفتیش قرار گرفته بود.

او بعدها از سوی دادگاه کیفری شهرستان سلماس به اتهام «محاربه از طریق همکاری با یکی از‌ احزاب کُردی» به حبس ابد محکوم شد. این در حالی است که این زندانی سیاسی، اتهام وارده را رد کرده بود.

یکی از مهمترین جرایم علیه امنیت ملی در حقوق جمهوری اسلامی ایران، محاربه‌ است که در قانون مجازات اسلامی مصوب ۱۳۷۰ از ماده‌ی ۱۸۳ تا ۱۹۶ مورد اشاره قرار گرفته‌ است و متهمین آن عمدتا با اعدام، حبس ابد و یا احکام سنگین زندان روبرو می‌شوند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading