جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

گزارشگران بدون مرز: خطر مرگ جان هنگامه شهیدی را تهدید می‌کند

0
421

Hengameh-Shahidi-3-765x510.jpgگزارشگران بدون مرز (RSF) رفتار غیر مسئولانه مقامات حکومت ایران را در خصوص وضعیت هنگامه شهیدی به شدت محکوم کرد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، متن بیانیه گزارشگران بدون مرز در پی می‌آید: هنگامه شهیدی به تاریخ ۱۲ فروردین در تماس تلفنی مادرش را مطلع کرده است که از تغذیه و آشامیدن نیز خودداری کرده است و «دیگر توان راه رفتن ندارد و خودش را روی زمین می‌کشد». وی در ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ با دستور دادسرای فرهنگ و رسانه تهران بازداشت شد. هنگامه شهیدی در نامه‌ای که پس از بازداشت بر روی حساب توئیترش منتشر شده است، اعلام کرده بود که پس از بازداشت تا آزادی یا مرگ اعتصاب غذا خواهد کرد. این روزنامه‌نگار در بند ۲۰۹ زندان اوین نگاهداری می‌شود.

رضا معینی مسئول دفتر ایران و افغانستان گزارشگران بدون مرز (RSF) در این باره اعلام کرد: «ما صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضایی، عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، مصطفی پورمحمدی وزیر دادگستری و محمود علوی وزیر اطلاعات را مسئول جان هنگامه شهیدی می‌دانیم.»

هنگامه شهیدی نخستین قربانی رفتار غیرانسانی و تحقیرآمیز مسئولان جمهوری اسلامی با زندانیان عقیدتی و از این میان روزنامه‌نگاران و شهروند خبرنگاران زندانی نیست. این زندانیان تنها راه اعتراض به بازداشت خودسرانه و شرایط بازداشت خود را اعتصاب غذا می‌دانند. در سال میلادی ۲۰۱۶ دست‌کم ده روزنامه‌نگار زندانی با به خطر انداختن جان خود به این روش اعتراضی دست‌زده‌اند.

گزارشگران بدون مرز (RSF) از عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد با نظر داشت خطری که جان این زندانیان را تهدید می‌کند دراین‌باره به‌فوریت اقدام کند. گزارشگران بدون مرز می‌خواهد گزارشگر ویژه سازمان ملل از مسئولان جمهوری اسلامی درباره وضعیت سلامت هنگامه شهیدی خواهان پاسخی روشن شود.

احضار و بازداشت روزنامه‌نگاران در ایران ادامه دارد، ۲۶ و ۲۸ اسفند ۱۳۹۵، مراد ثقفی مدیر مجله گفتگو و رامین کریمیان پژوهش‌گر و همکار این رسانه را مأموران امنیتی بازداشت و به محل نامعلومی منتقل کرده‌اند.

جمهوری اسلامی ایران با ۳۰ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات گزارشگران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ١۶٩٩ قرار دارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading