پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

گزارشی از آخرین وضعیت فعالان کارگری بازداشت شده در هفت‌تپه

0
604

علیرغم وعده ها مبنی بر آزادی  کارگران بازداشت شده مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه هنوز این وعده محقق نشده که هیچ بلکه اتهاماتی امنیتی نیز متوجه فعالان کارگری بازداشت شده گردیده است.  

به گزارش حقوق بشر در ایران، فرزانه زیلابی وکیل مدافع کارگران بازداشتی می گوید که “پرونده در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شوش مطرح است که بنابر اعلام دادیار اتهام های چهار نماینده کارگری بازداشتی و سپیده قلیان خبرنگار اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم است”.  فرزانه زیلابی وکیل مدافع کارگران با اشاره به طرح اتهامات نامعلوم امنیتی علیه این فعالان بازداشتی گفت که “پرونده در شعبه اول دادیاری دادسرای عمومی و انقلاب شوش مطرح است که بنابر اعلام دادیار اتهام های چهار نماینده کارگری بازداشتی و سپیده قلیان خبرنگار اخلال در نظم عمومی و سلب آسایش مردم است.” این وکیل دادگستری در خصوص عنوان اتهامات امنیتی که علیه این افراد در دادسرا مطرح شده اظهار بی اطلاعی کرد. در ۱۶ روز متوالی اخیر که اعتراض کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت‌تپه ادامه داشته است دست کم ۱۹ کارگر و ۱ فعال مدنی بازداشت شدند که کماکان بازداشت ۵ تن از آنان ادامه دارد. کارگران مطالبات صنفی از جمله پرداخت معوقات مزدی دارند.

هویت چهار نماینده کارگری دربند نیز “سید حسن فاضلی” (نماینده تجهیزات)، “اسماعیل بخشی”(نماینده تجهیزات)، “مسلم آرمند”(نماینده تجهیزات)، “محمد خنیفر”(تجهیزات) عنوان شده است. فرزانه زیلابی اظهار کرد: “اتهام امنیتی که دادیار به من اعلام کردند هنوز عنوان آن برای من هم مشخص نیست. طبق اظهار دادیار پرونده موضوع هر دو اتهام با هم تجمیع شده است”. زیلابی افزود: “متاسفانه بعد از طی شدن تشریفات راجع به قرار کفالت و امیدواری دادن به خانواده های بازداشتی مبنی بر آزادی بازداشت شده ها در تصمیم بعدی اعلام نمودند که جهت انجام پاره ای تحقیقات تا اطلاع ثانوی در بازداشت خواهند ماند”. زیلابی در ادامه گفت: “در خصوص اخلال در نظم عمومی تقاضای مطالعه پرونده جهت تدارک دفاع و احقاق حق موکلین را داشتم که قرار عدم دسترسی صادر و به من ابلاغ گردید و اعتراض کتبی خود را اعلام نمودم تا مورد رسیدگی قرار گیرد. با وجود اینکه ساعت ۲ بعدازظهر بود و تا پایان وقت اداری حدود ۱ ساعت باقی مانده بود با خارج کردن سایر کارگران و خانواده های آنها و سایر مراجعه کنندگان از دادگستری گفتند فقط وکیل کارگران در دادگاه بماند و سپس تصمیم جدید خود مبنی بر تداوم بازداشت کارگران را به این شیوه اعلام کردند”.

موضوع اتهام تفهیم شده به سایر بازداشت شدگان که در چند روز گذشته با قید کفالت آزاد شده اند صرفا اخلال در نظم عمومی بوده است.

اعتراض صنفی کارگران مجتمع کشت و صنعت هفت تپه؛ امروز در حالی وارد شانزدهمین روز خود شد که در جریان اعتراض صنفی دو روز گذشته؛ هیاتی از وزارت کار به سرپرستی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارتِ تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای حل و فصل مشکلات کارگران مجمتع نیشکر هفت تپه و گروه ملی فولاد به خوزستان سفر کرده است.

منابع کارگری در شرکت هفت تپه می‌گویند: “اجتماع امروز در حمایت از کارگران بازداشتی برپا شده و گروهی از خانواده‌های کارگری نیز کارگران را همراهی می‌کنند”.

آنها می‌گویند: “از وضعیت ۴ کارگر بازداشتی شرکت هفت تپه که در جریان اجتماعات صنفی بازداشت شده‌اند، اطلاعی در دست نداریم اما گفته می‌شود آنها به شهر اهواز انتقال داده شد‌ه‌اند”.

همچنین امروز جمعی از وکلای دادگستری در نامه‌ای خطاب به کارگران نیشکر هفت‌ تپه، از این کارگران اعلام حمایت کردند.

از سوی دیگر، جمعی از انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی سراسر کشور در بیانیه‌ای مشترک ضمن انتقاد از اوضاع معیشتی طبقه کارگر، خواستار رسیدگی به مطالبات کارگران نیشکر هفت‌تپه شدند. در این بیانیه آمده‌است که سفره کارگران ایران، تولیدکنندگانی که چرخه‌های اقتصاد و شکوفایی ایران عزیزمان را در دست دارند، روز به روز خالی و خالی‌تر می‌شود و متاسفانه به مطالبات کارگرانی که اعتراض می‌کنند، رسیدگی نمی‌شود. کارگران رنج دیده هفت تپه نمونه بارز این اعمال هستند.

شرکت کشت و صنعت هفت تپه، قدیمی‌ترین کارخانه تولید شکر از نیشکر در کشور است که نیم قرن از تاسیس آن می‌گذرد و طبق اصل ۴۴ قانون اساسی اواخر سال ۱۳۹۴ از سوی سازمان خصوصی‌سازی از چرخه دولتی خارج و به بخش خصوصی واگذار شد.

حدود چهار هزار نفر به صورت رسمی، پیمانی، قراردادی و پیمانکاری در بخش‌های مختلف این شرکت بزرگ تولید شکر مشغول کار هستند.

شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در ۱۵کیلومتری شهر شوش در شمال خوزستان واقع است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading