پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

گزارشی از زندان اوین: محرومیت ناصر فهیمی, زندانی سیاسی از دسترسی به خدمات پزشکی

0
757

ناصر فهیمی,  زندانی سیاسی محبوس در بند ۸ زندان اوین از دسترسی علی رغم ابتلا به بیماری قلبی و تاکید پزشکان مبنی بر معالجه وی در خارج از زندان همچنان در محرومیت از دسترسی به خدمات پزشکی میباشد. 

به گزارش حقوق بشر در ایران, ناصر فهیمی زندانی سیاسی , ۴۲ ساله و اهل کردستان که در بند ۸ اندرزگاه ۱۰ زندان اوین محبوس گردیده است علی رغم ابتلا به بیماری قلبی و مراجعه چندین باره به بهداری زندان با توجه به تجویز و تاکید پزشکان زندان اوین مبنی بر خطرناک بودن نوع بیماری قلبی این زندانی سیاسی و اعزام ایشان به مرکز درمانی خارج از زندان اوین, در سایه بی توجهی مسئولان زندان اوین همچنان از دسترسی به خدمات پزشکی محروم مانده استو جان این شهروند در خطر میباشد. بنقل از یک  منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران, شدت محرومیت این زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین به حدی است که  با فرافکنی و حاشیه سازی بسیاری از سوی مسئولان زندان هم روبرو شده است که در نمونه هایی میتوان به عدم تحویل داروهای وی و ممنوعیت ملاقات برای این زندانی سیاسی را ذکر کرد. لازم به ذکر است ناصر فهیمی,  فعال سیاسی,  در  تیر ماه سال ۱۳۸۹ توسط وزارت اطلاعات در بزرگراه همت واقع در تهران بازداشت و سپس به بند ۲۰۹ زندان اوین جهت بازجوئی انتقال پیدا کرد و پس از اتمام دوران بازجوئی و ارجاع پرونده وی به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب با  رای قاضی صلواتی به اتهام نشر اکاذیب,  اقدام علیه امنیت ملی,  تشویش اذهان عمومی, تهدید مقامات قضائی,  توهین به رهبری,  در مجموع به ده سال حبس تعزیری محکوم گردید و پرونده این زندانی سیاسی پس از ارجاع به دادگاه تجدید نظر عینا تائید و جهت اجرای حکم حبس به ایشان ابلاغع گردید.

همچنین این منبع مطلع در ادامه گفت,  تعدادی هم احکام دیگر با پرونده سازی از سوی مسئولان قضائی و مسئولان زندان اوین برای این زندانی سیاسی صادر گردیده که از جمله میتوان به صدور دو حکم تعزیری شش ماه جدای از یکدیگر و همچنین یک حکم ۷۴ ضربه شلاق که به اتهام توهین به نماینده قوه قضائیه در دادگاه, توسط شعبه ۱۰۵۱ کیفری ۲ مجتمع قضائی تهران بوده که برای وی صادر گردیده است. 

ناصر فهیمی, همچنین از سال ۹۳ به زندان تهران بزرگ  انتقال یافته بود و پس از گذراندن دوسال در آن زندان مجددا در سال ۹۵ به زندان اوین و بند ۸ اندرزگاه ۱۰ انتقال پیدا کرد. 

سرکوب فعالان سیاسی در ایران در حالی صورت میگیرد که حکومت جمهوری اسلامی مدعی رعایت حق آزادی بیان در بین شهروندان ایران میباشد و در مجامع بین المللی همواره خود را بری از هر گونه اتهام و نقض حقوق شهروندی شهروندان ایران دانسته است.

حق دسترسی به خدمات پزشکی و ملاقات زندانیان با خانواده خود از جمله حقوق انسانی آنها است که در ماده ۲ اعلامیه جهانی حقوق بشر بر آن با عنوان رفتاری بدور از تبعیض و در ماده ۵ اعلامیه جهانی حقوق بشر از آن با عنوان ممنوعیت شکنجه افراد یاد میشود که اینگونه رفتارهای حکومت جمهوری اسلامی با شهروندان مصداق بارز نقض ماده۷ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی میباشد که اشاره بر این نکته دارد که, هيچ‌ كس‌ را نمي‌توان‌ مورد آزار و شكنجه‌ يا مجازاتها يا رفتاريهاي‌ ظالمانه‌ يا خلاف‌ انساني‌ يا ترذيلي‌ قرار داد. مخصوصاً قرار دادن‌ يك‌ شخص‌ تحت‌ آزمايشهاي‌ پزشكي‌ يا علمي‌ بدون‌ رضايت‌ آزادانه‌ او ممنوع‌ است‌.

ناصر فهیمی پزشک عمومی و مجرد متولد کردستان میباشد که بر حسب دیدگاه سیاسی خود و نگاه امینتی حکومت جمهوری اسلامی به شهروندان کورد در ایران محکوم و محبوس و مورد رفتاری تبعیض آمیز قرار گرفته است. 

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading