شنبه , ۰۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
شنبه, آوریل 20

گزارشی از وضعیت ۵ شهروند بهایی محبوس در زندان اوین

0
426

مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی، الهام فراهانی، نسیم باقری و ژیلا شهریاری، به دلیل باور‌ها و فعالیت های مذهبی و اعتقاد به دین بهاییت در بند نسوان زندان اوین نگهداری می شوند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، مهوش شهریاری، فریبا کمال آبادی، الهام فراهانی و نسیم باقری، چهار شهروند بهایی، با اتهاماتی نظیر تبلیغ علیه نظام و اقدام علیه امنیت ملی با راه‌اندازی و عضویت در تشکیلات مخفی (بهایی) محاکمه و به ۴ تا ۱۰ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

همچنین ژیلا شهریاری نیز طی ماه گذشته از سوی نیروهای امنیتی بازداشت گشته و هم اکنون به صورت بلاتکلیف در بند نسوان محبوس می باشد.

مهوش شهریاری به همراه فریبا کمال‌آبادی، عضو هیئتی به نام «یاران ایران» بودند که اداره امور اقلیت بهایی را برعهده داشت.

این شهروندان بهایی در اردیبهشت ۱۳۸۷ توسط نهادهای امنیتی بازداشت و پس از چندین ماه نگه‌داشته شدن در وضعیت بازداشت موقت به زندان رجائی شهر و پس از آن به زندان قرچک ورامین منتقل شدند. این شهروندان بهایی پس چندماه به زندان اوین انتقال یافته و تا کنون در این زندان به سر بردند.

مهوش شهریاری و فریبا کمال‌آبادی در مرداد ۱۳۸۹ از سوی قاضی محمد مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران، به تحمل ۲۰ سال حبس محکوم شدند که این حکم در آذرماه ۱۳۹۴ با اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی به ده سال تقلیل پیدا کرد.

گفتنی است که مهوش شهریاری به دلیل نگهداری طولانی‌مدت در زندان و همچنین تغذیه نامناسب به پوکی استخوان شدید دچار شده که منجر به شکستگی لگن وی شده است. این زندانی بهایی در مدت هشت سال حبس خود از حق مرخصی بوده است.

الهام فراهانی، دیگر شهروند بهایی، در سال ۱۳۹۱ از سوی نیروهای امنیتی بازداشت و پس از دوماه بازجویی در سلول انفرادی اوین، با تودیع وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی به طور موقت از زندان آزاد شد. این شهروند بهایی از سوی دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعزیری محکوم و جهت سپری کردن دوران محکومیت در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۳ به زندان اوین منتقل شد.

گفتنی است که الهام فراهانی از بیماری آرتروز شدید دست و گردن رنج می‌برد اما مسئولین قضائی و زندان اوین از اعزام و درمان تخصصی وی در خارج از زندان ممانعت بعمل می‌آورند. این درحالی است که این زندانی بهایی از زمان بازداشت و آغاز دوران محکومیت از مرخصی محروم بوده است.

نسیم باقری، دیگر زندانی بهایی بند نسوان و از اساتید دانشگاه مجازی بهاییان می باشد که در خردادماه سال ۱۳۹۰ بازداشت و پس از چند ساعت با تودیع وثیقه آزاد شد. وی پس از چندین بار احضار و بازجویی، در مهرماه سال ۱۳۹۲ در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب تهران توسط قاضی مقیسه به ۴ سال حبس تعزیری محکوم شد که این حکم در دادگاه تجدیدنظر نیز عینا تایید گردید.

لازم به توضیح است که این زندانی بهایی که از اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۳ در زندان محبوس بوده است، از بیماری تیروئید رنج برده و نیازمند رسیدگی پزشکی مداوم در خارج از زندان می باشد؛ با این حال با درخواست مرخصی وی مخالفت به عمل می آید.

همچنین ژیلا شهریاری، شهروند بهایی که در ۲۲مردادماه سال جاری بازداشت شده بود، در تاریخ نهم شهریور ماه به بند نسوان اوین منتقل و به صورت بلاتکلیف در این بند نگهداری می شود.

این شهروند بهایی به مدت ۳ هفته در بند ۲۰۹ زندان اوین تحت بازجویی قرار داشته اما تا کنون از اتهامات وی اطلاعی به دست نیامده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading