چهارشنبه , ۰۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
چهارشنبه, آوریل 24

‘۱۷۰ نفر از دراویش گنابادی در بیمارستان بستری هستند’

0
706

photo_2018-02-22_18-07-15به دنبال درگیری هفته پیش اعضای این گروه با نیروی انتظامی و نیروهای لباس شخصی شمار زیادی از آنها به دلیل جراحات وارده در بیمارستان بستری هستند.

به گزارش حقوق بشر در ایران ، فرهاد نوری از فعالین حقوق دراویش ، درباره وضعیت دراویش بازداشت شده در حوادث کوچه “گلستان هفتم” در خیابان پاسداران تهران به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفت: “۱۷۰ نفر از دراویش به دلیل ضرب و شتم وارده در ۴ بیمارستان تهران – خاتم النبیا، سجاد، امام خمینی و لبافینژاد – بستری هستند.” به گفته او حال دو نفر از آنها به نام‌های محمد لباف و نعمت‌الله ریاحی به شدت وخیم است. تجمع دراویش روز دوشنبه ۳۰ بهمن (۲۰ فوریه) در اعتراض به دستگیری یکی از اعضای این گروه در شمال تهران شروع شد و با برخورد نیروهای امنیتی به درگیری هایی منجر شد که تا صبح سه شنبه ادامه داشت. در پی آن درگیری ها از جمله در خیابان پاسداران تهران در اطراف منزل نورعلی تابنده رهبر دراویش دولت ایران اعلام کرد سه مأمور پلیس در حمله یک اتوبوس کشته شدند و دو نیروی بسیجی هم در جریان این وقایع جان خود را از دست داده اند.

خبرگزاری های نزدیک به نیروهای امنیتی ایران بعدا ویدیویی از فردی به نام “محمد ثلاث از دراویش گنابادی” را منتشر کردند که می‌ گفت به دلیل برخورد مأموران پلیس خشمگین شده و با اتوبوسی که در آنجا بوده، به سوی گروه مأموران پلیس رانده است. این مصاحبه شونده روی تخت بیمارستان خوابیده و سر و صورتش باندپیچی شده و خون آلود بود.

در آن درگیری های بسیاری از دروایش مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و به گفته مقامات حدود ۳۰۰ نفر از آنها بازداشت شدند که از وضعیت بسیاری از آنها خبری در دست نیست.

غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، روز یکشنبه ۶ اسفند گفت: “شنیدم یکی فوت کرده اما اطلاع ندارم جزو آشوبگران بوده یا نه؛ او در بیمارستان فوت کرده است.”

اما او جزییات بیشتری ارائه نکرد.

کانال تلگرام مجذوبان نور، وابسته به دراویش گنابادی، خبر داده که تعدادی از دراویش بازداشت‌شده با عناوین “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور، تبلیغ علیه نظام، شرکت در تجمعات غیرقانونی و اخلال در نظم و آسایش عمومی” تفهیم اتهام شده‌ و بعد از صدور قرار وثیقه به زندان قرچک منتقل شده‌اند.

پیشتر در روز ۱۵ بهمن ماه نیز درگیری هایی هرچند خفیف تر میان دراویش گنابادی و ماموران امنیتی و لباس شخصی در اطراف خانه نورعلی تابنده، رهبر این سلسله دروایش، روی داده بود.

فرهاد نوری فعال حقوق دراویش که در استرالیا زندگی می کند به “کمپین حقوق بشر در ایران” گفت که یکی از دراویش حاضر در آن درگیری ها به نام امیر نوری انگشتان دست خود را از دست داده است.

او با اشاره به این که آنها فهرست ۳۰۰ بازداشتی را تهیه کرده اند گفت شمار بازداشتی ها احتمالا بیشتر است.

او گفت: “طبق لیستی که تاکنون ما جمع کردهایم حداقل ۱۰ درویش زن بازداشت و به زندان قرچک منتقل شده اند. مردها نیز اکثرا به زندان فشافویه منتقل شده اند و تعدادی نیز به زندان قرچک و اوین منتقل شده اند.”

از سوی دیگر روز دوشنبه فیلم‌ جدیدی منتشر شده است که جزئیاتی تازه از برخورد مأموران لباس شخصی و پلیس با بازداشت‌شده ها را نشان می‌دهد.

با توجه به جملاتی که در این فیلم به گوش می‌رسد، به نظر می‌آید که پس از کشته شدن سه نفر در حمله یک اتوبوس به صف ماموران انتظامی گرفته شده است.

در این تصاویر لباس شخصی ها بعضی از بازداشت‌شدگان را کتک می‌زنند و به آنها ناسزا می گویند. صدای یکی از مأموران شنیده می‌شود که خواهان جدا شدن مردان مسن و زنان از بقیه است.

به نظر می آید که فیلم را یکی از مأموران ارشد لباس شخصی گرفته یا با دوربین متصل به لباسش فیلمبرداری شده است. از گفتگو مأموران در فیلم پیداست که در حال آماده کردن بازداشت‌شدگان برای انتقال به بازداشتگاه هستند. این فیلم را فعالان نزدیک به دراویش منتشر کرده‌اند.

در این فیلم ماموران افرادی را که به نظر می آید در گوشه ای جمع کرده اند شدت مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند و با جدا کردن بعضی بقیه را آماده انتقال به بازداشتگاه می کنند.

اظهارات تازه مقام ها

همچنین در روز دوشنبه وزیر اطلاعات ایران نحوه برخورد با دراویش را قابل توجیه دانسته است.

محمود علوی درباره حوادث گلستان هفتم پاسداران گفت: “با کسانی که زبان مدارا را نمی‌دانند و نمی‌فهمند به ناچار با همان زبانی که می‌فهمند رفتار می‌شود.”

به گزارش خبرگزاری مهر آقای علوی همچنین افزود: “عده اندکی در این ناامنی‌ها نقش داشتند که حتی خلاف رضایت بسیاری از هم کیشانشان دست به این وحشی گری‌ها زدند و در این اقدامات ضدامنیتی، اوباشگری‌ها و آشوب‌ها با آن گروه اندک همراه نشدند.”

حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی، هم روز دوشنبه با اشاره به ماجرای گلستان هفتم پاسداران گفت: “یک سری از عوامل داخلی و خارجی این افراد را حمایت و هدایت می‌کردند تا این اتفاقات دامن زده شود.”

تجمع اعتراضی دراویش در مقابل کلانتری ۱۰۲ پاسداران در شمال تهران دوشنبه ۳۰ بهمن در اعتراض به بازداشت یکی از اعضای این گروه به نام نعمت‌الله ریاحی آغاز شد.

کانال تلگرام مجذوبان نور، همان روز نوشت که چند نفر از درویشان مورد اصابت گلوله مأموران قرار گرفتند و سه نفر از معترضان “به شدت آسیب دیده‌اند”.

دروایش گنابادی سالهاست که به سرکوب توسط نیروهای امنیتی اعتراض دارند و از جمله به رهبر ایران و رئیس جمهور این کشور نامه نوشته اند.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading