پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

چنگیز قدم خیری؛ انتقال اورژانسی به بیمارستان و بازگرداندن به زندان / تداوم درد و بیماری

0
1346

امروز پنج شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۷, چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی محبوس در زندان مسجدسلیمان که در حال سپری کردن دوران محکومیت حبس ۴۰ ساله خود میباشد   از بیماری نارسائی کلیه رنج میبرد با وخامت وضعیت جسمی بصورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شده است و پس از معاینه علیرغم نیاز مبرم به بستری شدن در بیمارستان به زندان بازگردانده شد. این زندانی سیاسی پیش از این نیز در تاریخ ۲ اسفند ماه سالجاری  با مشکلی مشابه به بیمارستان منتقل و با درمان سرپائی به زندان بازگردانده شده بود. 

به گزارش حقوق بشر در ایران، امروز پنجشنبه ۹ اسفندماه ۹۷, چنگیز قدم خیری، زندانی سیاسی تبعیدی محبوس در زندان مسجد سلیمان  که از وخامت حال به دلیل نارسانی کلیه رنج می برد به بیمارستان اعزام و پس از انجام معاینات پزشکی  علیرغم نیاز به بستری شدن در بیمارستان به زندان بازگردانده شد. چنگیز قدم خیری در تاریخ  دوم اسفند ماه سالجاری با توجه به درد شدید در کلیه به بیمارستان منتقل شده بود و طبق روال مسئولان زندان فقط به در مان سرپائی وی اکتفا و وی را مجددا به زندان باز گردانده بودند. حقوق بشر در ایران طی گزارشی وخامت حال این زندانی سیاسی را اطلاع رسانی کرده بود.  بنقل از یک منبع نزدیک به چنگیز قدم خیری در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید این خبر گفت، “چنگیز قدم خیری زمان طولانی است که از درد کلیه رنج می برد و از سوی دیگر با توجه به اینکه یک کلیه اش را از دست داده است  آن یک کلیه هم  به بیمار است. با توجه به اینکه به وضعیت سلامتی وی رسیدگی تخصصی نشده، بهداری زندان به مسئولان زندان هشدار داده است در صورتی که در طی ۶ ماه آینده مداوا نشود، سلامت وی با تهدید جدی مواجه خواهد شد.”

حقوق بشر در ایران در گزارشات پیشین خود از محرومیت این زندانی سیاسی در تبعید از حق دسترسی به خدمات پزشکی و درمان اطلاع رسانی کرده بود.
چنگیز قدم خیری متولد ۱۳۶۷ که در سال ۱۳۹۰ بازداشت و به زندان مرکزی سنندج منتقل شده بود، پس از تحمل دو سال حبس به زندان مسجد سلیمان تبعید شد.

این زندانی پس از برگزاری چند جلسه محاکمه از سوی دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی بابایی به اتهام محاربه از طریق عضویت در یکی از گروههای اپوزیسیون کردستان به ۴۰ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

گفتنی است، پس از بازداشت چنگیز قدم‌خیری، خانواده‌ی وی پس از چند ماه بی‌خبری و نگرانی، از دستگیری و زخمی شدن این زندانی مطلع شدند.

بند یک زندان مسجد سلیمان که به گفته زندانیان همچون “سیاه‌چال” است، هشت پله زیر زمین واقع شده و محل نگهداری معتادان است. این بند با تقریبا ۲۰۰ زندانی، دارای دو حمام و سه سرویس بهداشتی است و به صورت کلی از شرایط بهداشتی مناسبی برخوردار نیست.

چنگیز قدم خیری، بیش از یک سال پیش با تودیع وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی به مرخصی استعلاجی ۱۵ روزه اعزام شد که علیرغم تشکیل پرونده پزشکی در بیمارستانی واقع در شهر دزفول به دلیل سانحه‌ای که برای اعضای خانواده وی رخ داد قادر به انجام عمل جراحی و بستری شدن در بیمارستان نشد.

این زندانی سیاسی تبعیدی از تاریخ اول اردیبهشت ماه سال جاری به مدت ۱۰ روز در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زده بود که در پی وعده‌های مسئولان زندان به اعتصاب خود پایان داد.

چنگیر قدم خیری در ماه گذشته طی نامه ای که متن کامل آن توسط حقوق بشر در ایران منتشر شده است، خطاب به جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در امور ایران علاوه بر طرح این موضوع که تحت شکنجه روحی و روانی قرار گرفته است و از بیمارهای متعدد جسمی و ضعف عمومی رنج می برد می گوید که بی گناه است و قربانی سناریوسازی دستگاه امنیتی شده است.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading