بازجویی از ۳ فعال کارگری در اداره اطلاعات سنندج

حقوق بشر در ایران ـ  امروز جمعه ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، توفیق محمودی، طیب چتانی و رفیق کریمی، به اداره اطلاعات سنندج احضار شدند. 

به گزارش حقوق بشر در ایران به نقل از کردپا، روز پنچشنبه ۶ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، توفیق محمودی، طیب چتانی و رفیق کریمی، سه فعال کارگری ساکن استان کردستان، به اداره اطلاعات شهر سنندج احضار و تحت بازجویی قرار گرفتند. 

براساس این گزارش، احضار توفیق محمودی، طیب چتانی و رفیق کریمی، بصورت تلفنی صورت گرفته است. 

همچنین، محور بازجویی از این ۳ فعال کارگری در خصوص منع آنها از برگزاری روز جهانی کارگر بوده است. 

این ۳ فعال کارگری۷ پس از ۳ ساعت بازجویی آزاد شدند. 

سرکوب آزادی بیان و ممانعت از انتشار عقاید و دیدگاههای مختلف در یک جامعه، ناقض ماده ۱۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۱۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است. در این مفاد قانونی بر حق افراد بر انتشار افکار، عقاید، نظریات و دیدگاههای سیاسی و عقیدتی بدون محدودیت مرزی تاکید شده است.

بازداشت خودسرانه، بلاتکلیف نگه داشتن متهم در بازداشت و ممانعت از دسترسی فرد در دوران بازجویی، بازپرسی و دادرسی به وکیل مورد نظر خود و منع دسترسی به سایر ملزومات در یک فرآیند دادرسی، ناقض ماده ۹ اعلامیه جهانی حقوق بشر و ماده ۹ میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی مصوب ۱۶ دسامبر ۱۹۶۶ است.

همچنین برخورداری افراد از حق دادرسی عادلانه توسط قاضی، بازجو و بازپرس بیطرف از جمله حقوقی است که در ماده ۱۰ اعلامیه جهانی حقوق بشر به آن تاکید شده است.

در ماده ۵ از قانون آئین دادرسی کیفری بر اطلاع یافتن متهم در اسرع وقت از اتهامات انتسابی و فراهم کردن حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در قانون تاکید شده است.