پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

آزادی دختر خیابان انقلاب؛ اعتراض نمادین به حجاب اجباری تکثیر شد

0
1025

819C1CFE-1DDA-4D9A-A513-3DDBB01D14B0_w1023_r1_sیک روز بعد از اینکه نسرین ستوده، وکیل دادگستری اعلام کرد دختر معترض به حجاب اجباری در خیابان انقلاب، از زندان آزاد شده، تصاویری از حرکت اعتراضی زنان دیگری به حجاب اجباری در خیابان انقلاب در فضای مجازی منتشر شد.

خانم ستوده روز یکشنبه ۸ بهمن  در صفحه فیس بوک خود اعلام کرد ، زنی که در پی حرکت اعتراضی خود «به دختر خیابان انقلاب» معروف شده بود، از زندان آزاد شد. اوایل دی ماه امسال زنی در خیابان انقلاب تهران، محدوده تقاطع خیابان وصال، روسری سفید خود را از سر باز کرد، روی یک جعبه فلزی تاسیسات برق ایستاد، روسری خود را به سر چوب زد و آن را مانند پرچمی تکان داد. مدتی بعد تصاویر این زن در صفحات مجازی منتشر شد و از این اقدام او به عنوان اعتراض به حجاب اجباری در ایران یاد شد.

هفته گذشته نسرین ستوده اعلام که این زن مادر یک نوزاد ۹ ماهه است مدتی است که بازداشت شده است.

حال همزمان با اعلام خبر آزادی این زن، تصاویری از زنان دیگری منتشر شده که حرکت مشابه او را در خیابان انقلاب، برخی خیابان‌های دیگر تکرار کرده اند.

یکی از این زنان تقریبا در همان نقطه ای که «دختر خیابان انقلاب» ایستاده بود، روی جعبه تاسیسات برق ایستاده، روسری خود را برداشته و یک روسری به سرچوب زده و تکان داده است. دو نفر دیگر برای اقدامی مشابه، محل دیگری از خیابان انقلاب را انتخاب کرده است. تصویری نیز از زنی منتشر شده که کنار یک بلوار را برای حرکت اعتراضی به حجاب اجباری در ایران انتخاب کرده است. در یکی دیگر از تصاویر که روز دوشنبه ۹ بهمن منتشر شد، دختری روی یک نیمکت سنگی حرکت اعتراضی مشابهی انجام داده و روسری خود را به سر چوب زده است. کاربران توئیتر محل آن را پل سیدخندان اعلام کردند. این اعتراض زنان به حجاب اجباری در فضای مجازی با استقبال کاربران مواجه شده است و بسیاری از کاربران اعتراض مدنی این زنان را ستوده‌اند. افزایش تعداد زنان معترض به حجاب اجباری موجب شد که کاربران شبکه های مجازی به جای هشتگ «دخترخیابان انقلاب»، از دو هشتگ «زنان_خیابان_انقلاب» و «دختران_خیابان_انقلاب استفاده کنند.

برداشتن حجاب در ایران جرم محسوب می‌شود. با این حال از آنجا که حرکت این زنان به نوعی یک حرکت اعتراضی محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی از نحوه برخورد با آنان وجود دارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading