جمعه , ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
جمعه, آوریل 19

با رضایت شاکی؛ حکم نابینا کردن دومین چشم مجتبی یساولی متوقف شد

0
810

14488_6131-300x191.jpgبا رضایت قربانی اسیدپاشی، ظرف واپسین ماه‌های سال گذشته، قصاص نابیناکردن چشم دوم مجتبی یساولی بوسیله اسید متوقف و این زندانی آزاد شد. قصاص چشم اول آقای یساولی، نخستین حکم قصاص اسیدپاشی در ایران بود که ۵۶ سال پس از تصویب قانون مجازات اسیدپاشی در اسفند ماه ۹۳ اجرا شد و به طور گسترده ای در رسانه‌های بین المللی انعکاس یافت.

به گزارش حقوق بشر در ایران، قصاص نابیناکردن چشم دوم با اسید مجتبی یساولی (ساحلی) که در سال ۸۸ با اسید پاشی فرد دیگری را نابینا کرده بود، با رضایت شاکی، متوقف شده است. قصاص نابیناکردن چشم اول مجتبی یساولی زندانی محبوس در زندان رجایی شهر با اسید در تاریخ ۱۲ اسفند ۹۳ پس از پنج سال با تایید حکم در دادستانی تهران با حضور قاضی محمد شهریاری معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای جنایی، مسئولان زندان و پزشکی قانونی و جمعی از پزشکان متخصص اجرا شد و به متهم مهلت داده شد دیه و هزینه درمان قربانی اسید پاشی را پرداخت کند تا حکم قصاص چشم دیگر اجرا نشود.این زندانی متهم بود بر روی راننده‌ای در قم اسید پاشیده و باعث نابینایی این فرد شده است.

قربانی اسیدپاشی پس از این حادثه گفته بود: “دوازدهم مرداد سال ۸۸ در حال مسافرکشی بودم که دو مرد موتورسوار روی من اسید ریختند. به خاطر اختلافاتی که با همسرم دارم، احتمال می‌دهم او در این ماجرا نقش داشته باشد.”

عامل اصلی این حادثه، پس از دستگیری در جریان تحقیقات با اعتراف به جرم خود گفت: “من از سوی دو زن برای این اسیدپاشی اجیر شده بودم. روز حادثه با دوستم او را تعقیب کرده و پس از اسیدپاشی، با موتور از محل فرار کردیم.”

قضات دادگاه کیفری قم پس از محاکمه، وی را به قصاص عضو ـ نابینایی کامل هر دو چشم و پرداخت دیه و ۱۰ سال زندان محکوم کردند. دیگر متهمان نیز به شلاق و سه سال زندان محکوم شدند.

پس از پنج سال از این اسیدپاشی و تائید حکم در دیوان عالی کشور، پرونده با نیابت قضایی برای اجرای حکم به دادستانی تهران فرستاده شد.

قصاص چشم اول مجتبی ساحلی، نخستین حکم قصاص اسیدپاشی در ایران بود که ۵۶ سال پس از تصویب قانون مجازات اسیدپاشی در اسفند ماه ۹۳ اجرا شد و به طور گسترده ای در رسانه‌های بین المللی انعکاس یافت.

با کسب رضایت قربانی پرونده، قصاص چشم دوم آقای یساولی متوقف و نامبرده از زندان آزاد شد.

برچسب هاموضوعات روز

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading