دوشنبه , ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
دوشنبه, می 13

آزادی سیزده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ با اتمام دوران محکومیت

0
742

سیزده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ روز سه‌شنبه هفته جاری با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شدند. این زندانیان بهمن ماه سال گذشته در جریان حادثه گلستان هفتم بازداشت و توسط دادگاه انقلاب تهران به حبس محکوم شده بودند.

به گزارش حقوق بشر در ایران، روز سه‌شنبه ۲۲ آبان‌ماه سیزده تن از دراویش گنابادی محبوس در زندان تهران بزرگ با پایان دوران محکومیت از این زندان آزاد شدند. هویت دوازده تن از این افراد “آرمین ابوالفتحی”، “مصطفی زمان”، “نورعلی موسوی”، “حجت زمانی”، “ابراهیم رضایی”، “هاشم آوازه”، “البرز رستمی”، “محمد قنادزاده”، “علی قنادزاده”، “شهاب بخشیان”، “مجید شایق”، “حسین حاج محمدی” توسط  حقوق بشر در ایران  احراز شده است، پیشتر “آرمین ابوالفتحی” به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق، “ابراهیم رضایی”، “هاشم آوازه”، “البرز رستمی” و “مجید شایق” به یک سال حبس تعزیری، “علی قنادزاده” به یک سال و چهار ماه حبس تعزیری، “شهاب بخشیان” به ۵ سال حبس تعزیری، “حسین حاج‌محمدی” به ۲ سال حبس تعزیری توسط دادگاه انقلاب تهران محکوم شده بودند. لازم به ذکر است کیفیت و شرایط آزادی این افراد و همینطور میزان احکام صادره در ارتباط با ۵ درویش آزاد شده دیگر کماکان در دست بررسی است.

در تاریخ ۱۰ آبان‌ماه ۹۷ هرانا در گزارشی جامع ضمن بررسی واقعه گلستان هفتم، هویت ۳۸۲ تن از دستگیر شدگان را منتشر کرده بود. بر اساس اطلاعات قابل دستیابی ۲۰۲ تن از این دراویش گنابادی توسط دادگاه انقلاب تهران جمعاً به ۱ اعدام، ۱۰۸۰ سال و ۲ ماه حبس تعزیری، ۵۹۹۵ ضربه شلاق، ۴۶ سال ممنوع‌الخروجی، ۱۱۴ سال تبعید و ۷۲ سال محرومیت از فعالیت‌های اجتماعی محکوم شدند، از سرنوشت و جزئیات پرونده ۱۸۰ تن دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.

لازم به یادآوری است، از نیمه‌شب ۱۴ بهمن‌ماه سال گذشته حضور پر تعداد نیروهای امنیتی و انتظامی در اطراف منزل دکتر نور علی تابنده با واکنش منفی سایر دراویش مواجه شد، دراویش گنابادی در حمایت از قطب خود تجمعاتی اطراف منزل دکتر تابنده تشکیل دادند، این تجمعات با دخالت نیروهای انتظامی و لباس شخصی به خشونت کشیده شد و صدها تن زخمی و بازداشت شدند؛ این در حالی بود که پیش‌تر در شامگاه چهارشنبه مورخ ۴ بهمن‌ماه نیز مأمورین امنیتی در اقدامى مشابه در همین مکان حضور یافتند که موجى از نگرانى‌ها در میان دراویش را رقم زده بود.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading