پنج شنبه , ۰۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
پنج‌شنبه, آوریل 25

احضار سه فعال ملی مدنی به شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شهرستان سولدوز/سند

1
1543

شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شهرستان سولدوز, روز چهارشنبه ۱۹ دی‌ماه ۱۳۹۷ با ارسال ابلاغیه‌ای کتبی سه فعال ملی مدنی بنامهای اولدوز قاسمی, جواد احمدی ینکانلی و امیر ستاری را برای رسیدگی به اتهامات و شنیدن آخرین دفاعیات آنها به تاریخ رسیدگی ۲۶ دی ماه  به دادگاه فراخوانده است.

به گزارش حقوق بشر در ایران, مدینه(اولدوز) قاسمی ، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری رئوف سه تن از فعالان ملی مدنی مبایست در تاریخ ۲۶ دی ماه سالجاری برای محاکمه در محل شعبه ۱۰۳ دادگاه کیفری شهرستان سولدوز حضور یابند.  بنقل از یک منبع مطلع در گفتگو با گزارشگر حقوق بشر در ایران ضمن تائید خبر فوق گفت, اتهامات منتسبه به این افراد شامل « فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمعی غیرقانونی و دعوت به حضور دیگران در محل و استفاده از شال با رنگ خاص به عنوان نماد » ، عنوان اتهامی است که در کیفرخواست منتشره علیه آنها قید گردیده است. این منبع مطلع در ادامه گفت, اتهاماتِ کیفرخواست حَسب ادعاهایی چون؛ ۱.گزارش مأمورین اطلاعاتی ، گزارش پاسگاه و گزارش فرماندهی انتظامی, ۲.حضور نامبردگان در مزار شهدای سولدوز, ۳.درگیری فیزیکی خانم اولدوز قاسمی با مأمورین انتظامی, ۴.مطالب استخراجی از هارد دیسک کامپیوتر آنها دایر بر دعوت از اقشار مردم برای شرکت در مراسم کشته‌شدگان تظاهرات سال ۱۳٨۵ نیز صادر شده است. لازم به ذکر است که, در چهارم خرداد ماه امسال به مناسبت یادبود کشته‌شدگان اعتراضات سال ٨۵ موسوم به تجمعات قلعه بابک, در سولدوز تجمعی در این شهر برگزار شد که با یورش نیروهای امنیتی چندین فعال آذربایجانی بازداشت شد. دادستانی سولدوز طبق گزارشات نیروهای امنیتی از میان بازداشت‌شدگان به: امیرستاری ،  اولدوز قاسمی و جواداحمدی یئکانلی” قرار وثیقه و کفالت صادر کرد و هر سه آنها با قرا کفالت تا زمان برگزاری دادگاه آزاد گردیدند. دو ماه بعد با رفع قرارهای صادره پرونده مختومه اعلام گردید، اما اخیرا با پیگیری نیروهای امنیتی برای این سه فعال ترک آذری مجددا قرار وثیقه و کفالت تعیین شده است.این منبع مطلع در ادامه افزود, در زمان بازداشت جواد احمدی یئکانلی از لحظه انتقال به پلیس امنیت در ۴ خرداد ۹۷ تا صبح فردای آن روز به شدت مورد ضرب و شتم و  شکنجه فیزیکی قرار گرفته بود. آقای احمدی اعلام کرده که در یکی از شکنجه‌هایش او را به صورت خوابیده روی تختی بسته و به کف پاهایش در چندین نوبت فلک زده و در هر نوبت پس از فلک‌زنی پودر خاصی به کف پاهایش زده شده که باعث رفع آثار فلکها شده است.

همچنین, مدنیه(اولدوز) قاسمی پس از بازداشت و بازجویی‌های مقدماتی جهت بازجویی‌های ویژه به اداره اطلاعات اورمیه منتقل شده بود که با اعتصاب غذای این فعال آذربایجانی همراه می‌شود.
مدینه( اولدوز)قاسمی به جهت انجام فعالیتهای مدنی در آبان ماه سالجاری نیز از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب اورمیه به تحمل یک سال حبس تعزیری محکوم شده است.

امیر ستاری دیگر متهم این پرونده نیز اکنون در زندان تبریز و در حال سپری کردن ۷ماه حبس تعزیری است که طی پرونده‌ای دیگر از اتهام « تبانی و اجتماع علیه امنیت داخلی کشور » محکوم شده است.

اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری، پیش از این نیز به دادگاه انقلاب نقده احضار شده بودند و حقوق بشر در ایران طی گزارشی در تاریخ ۷ دی ماه سالجاری طی گزارشی از احضار این سه فعال ترک آذری به دادگاه انقلاب نقده اطلاع رسانی کرده بود.  همچنین این شهروندان پیشتر در تاریخ ۱۹ آذرماه توسط نیروهای امنیتی شهر ارومیه بازداشت و چند روز بعد به زندان ارومیه منتقل شده بودند. روز پنجشنبه ۶ دی‌ماه ۹۷، اولدوز قاسمی، جواد احمدی یئکانلی و امیر ستاری به دادگاه انقلاب شهر نقده احضار شده بودند.

امیر ستاری در پرونده‌ای دیگر از باب « فعالیت رسانه‌ای» به همراه دو تن دیگر نیز در دادگاه بدوی تبریز به ۷ ماه حبس تعزیری محکوم گردیده است.

ترک (آذربایجانی) های ایران مانند سایر جمعیت‌های اتنیکی کشور در معرض تضییع نظام‌مند حقوق پایه‌ای قرار دارند، هر چند این تبعیض در مورد آنها کمتر شکل مذهبی دارد و عمدتا بر مباحث فرهنگی و هویتی استوار است. برای درک بهتر از روند برخورد با فعالین این خطه از کشور گزارشی آماری تهیه گردیده است که در آن به وضوح میتوان موارد سرکوب و نقض گسترده حقوق شهروندی این افراد را بر اساس آمار و ارقام مشاهده کرد. بر اساس این آمار، از ابتدای امسال تا زمان نشر گزارش مورد اشاره، بازداشت دستکم ۱۲۳ تن از فعالان ترک، ضرب و شتم دستکم ۲۵ نفر از آنان در حین یا پس از بازداشت، محکومیت ۲۰ تن به ۱۲ سال و ۴ ماه حبس و ۳۳۰ ضربه شلاق علاوه بر جزای نقدی، احضار دستکم ۱۰ نفر به مراجع قضایی و ممانعت از برگزاری ۳ مراسم مختلف گزارش شده است.

این نمایش پرده‌ای نیاز به جاوااسکریپت دارد.

پاسخی بگذارید

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

Discover more from حقوق بشر در ایران

Subscribe now to keep reading and get access to the full archive.

Continue reading